Oisko liikaa vaadittu että 14-,11- ja 10-vuotiaat hoitaisi itse pyykkinsä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Jos niille hankkisi jokaiselle huoneeseensa pyykkikorin ja saisivat itse laittaa pyykit koneeseen ja ripustaa kuivumaan/rummuttaa.
Ottaa päähän kun nuo kaikki kolme kantaa pyykkiin vaatetta jota on ehkä kerran kokeiltu päälle eikä ole vaan jaksettu laittaa takaisin kaappiin, tai esim. farkkuja jotka on olleet koulussa päällä kerran eikä taatusti tarvitse pesua.
Toisekseen vinkuvat aina että missä vaiheessa (likapyykkikorissa, koneessa, kuivumassa, kuivan pyykin kasassa) mikäkin on... Pysyisivätpä kärryillä missä omat vaatekaappalet menee ja ehkä vähentäisivät sitä ihan turhaa pesua.

Niin että oonko mä ihan monsteriäiti jos käyn hakemassa jokaisen huoneen nurkkaan korin ja saavat itse alkaa pyykkäämään, toki opastan ja autan koneiden käytössä ja pesuaineiden kanssa? Ja voisin pestä lasten pyyhkeet ja petivaatteet jatkossakin.

Nim. Hukun pyykkivuoren alle

Mun mielestä isoin kyllä mutta 10 ja 11 vuotiaat on vielä lapsia. Voi vastuuttaa viemään itse pyykkikoriin ja huolehtimaan että tulee pestyksi jos tarvitaan johonkin erikoistilanteeseen.

Mutta 10v on vielä ihan lapsi ja omista läksyistä ja tavaroista huolehtiminen riittää + oman huoneen siivous + pyykit pyykkikoriin.

Pyörisköhän teillä jatkuvasti sitten vajaita koneellisia? yks laittais omat farkkunsa ja hupparinsa koneeseen, eikä varmasti kysyis muilta sisaruksilta, josko heilläkin olis farkut pesun tarpeessa.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Itse olin juurikin 10-vuotias, kun äiti opetti pesemään pyykkiä. Toki alussa sattui virheitä - esim laitoin äidin ruskeita sukkahousuja valkoisten kanssa(josta nousi hirveä huuto - eli olisi mielestäni ymmärrettävä muyös, että virheitä sattuu).
Toisaalta olen hyvin kiitollinen tästä, että minut totutettiin eri kotitöihin. Olin suu auki, kun opiskeluaikana tuli vastaan tovereita, jotka eivät olleet eläissään pessyt pyykkiä, tehneet ruokaa, pesseet lattiaa/ikkunoita - olivat aivan pulassa. Se jos jokin on mielestäni "lasten heitteillejättö". Ja ihmetellään vielä, mistä ne uusavuttomat nuoret tulevat.
On varmaan hermoja raastavaa opettaa lasta (ja itse tekisi nopeammin) mutta sitten voi miettiä, mitä on jättänyt perinnöksi omille lapsilleen.

No ite laittaisin tuon vanhimman pyykkäämään itse, mut nuo kaks muuta on vielä liian pieniä ottaan sellasta vastuuta. Anna heidän olla vielä lapsia, ne kasvaa niin nopsaan!

Likapyykille eri korit pesuohjelman / värin mukaan. Jokainen vie likapyykkinsä oikeaan koriin. Kiertävä viikon pyykkivuoro lapsille ja sinä ohjaat ja katsot päältä, että homma tulee hoidettua. Puhtaat vaatteet pyykkivuorossa oleva lajittelee omistajan mukaan. Puhtaat pyykkikasat viedään omistajan sängylle tai laitetaan johonkin sovittuun paikkaan, josta omistaja laittaa pyykit omaan kaappiinsa.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Jepsistä, mä nyt mietin että mitä teen... Vitutuskäyrä nousi vaan taas aika korkeelle kun laitoin äsken pyykkiä ja likapyykkikoriin oli tungettu pyykkiä joka oli vielä laskostettu (eli ei edes sovitettu päälle, liekö ikinä laitettu edes kaappiin edellisen pesun jälkeen).
Eipä mulla muuta tekemistä oliskaan kun pestä huvikseni puhdasta pyykkiä (joka on kuitenkin ollut siellä likapyykkikorissa niin sieltä voi takaisin kaappiinkaan kantaa).

Mun 9,5v on vielä liian pieni.

Jos se ei saa niitä pyykkejä kannettu päivittäin edes alakerran pyykkikoriin, niin miten hemmetissä se sais ne koneesee, pesuaineet lootaan, koneen päälle, vesihanan auki, pyykit koneesta kuivuriin ja kuivurista sitten kaappiin.

Ei mitenkään.

Mutta senvertaa joutyuu pyykkejänsä huoltamaan, että kehoituksesta tuo ne pyykkiin ja kun olen ne pyykännyt ja rummuttanut, hän viikkaa ne takaisin kaappiinsa.

Meillä on 9 ja 12 vuotiaat, eivät pese pyykkiä, mutta molemmilla on omat likapyykkikorit huoneissaan tuovat se sitten kodihoitohuoneeseen kun haluavat että ne pestään tai on täynnä. Puhtaat pyykit laskostan koreihin (jokaisella omansa) ja ne laittavat kaappiin.
Tämäkin on hillitty pyykkikasaa koska joutuvat ne kuitenkin kaappiin laittamaan ;)
12v silitää omansa jos katsoo että ne silitystä kaipaavat.

Ei oo onnistunut meillä vaikka yrittänyt oon.. 14vee teini tytär jättää tosin kaikki vaatteensa lattialle, siellä kaikki samassa kasassa puhtaat ja likaiset!! Murrrrrrrrrrrrrr

[QUOTE="vieras";25960879]Meillä on 9 ja 12 vuotiaat, eivät pese pyykkiä, mutta molemmilla on omat likapyykkikorit huoneissaan tuovat se sitten kodihoitohuoneeseen kun haluavat että ne pestään tai on täynnä. Puhtaat pyykit laskostan koreihin (jokaisella omansa) ja ne laittavat kaappiin.
Tämäkin on hillitty pyykkikasaa koska joutuvat ne kuitenkin kaappiin laittamaan ;)
12v silitää omansa jos katsoo että ne silitystä kaipaavat.[/QUOTE]

Tällainenkin vois toimia kyllä, thanks!

Jepsistä, mä nyt mietin että mitä teen... Vitutuskäyrä nousi vaan taas aika korkeelle kun laitoin äsken pyykkiä ja likapyykkikoriin oli tungettu pyykkiä joka oli vielä laskostettu (eli ei edes sovitettu päälle, liekö ikinä laitettu edes kaappiin edellisen pesun jälkeen).
Eipä mulla muuta tekemistä oliskaan kun pestä huvikseni puhdasta pyykkiä (joka on kuitenkin ollut siellä likapyykkikorissa niin sieltä voi takaisin kaappiinkaan kantaa).

Mä olen kyllä sen verran laiska, että todellakin kannan likapyykkikasasta puhtaat vaatteet pois. Meillä niitä ei mytätä koriin, vaan kasataan korin päälle. Jos huomaan kasassa esim. housut, jotka juuri pesin eivätkä näytä likaisilta, vien takaisin kaappiin.

Olen monesti sanonutkin, etten ala puhtaita vaatteita pesemään. Ja eihän mun niitä tarvitse likapyykkikasassa käymisen jälkeen käyttää, vaan teinien. Joten miettivät sitten seuraavalla kerralla tarkemmin.

10-vuotiasta en vielä laittaisi omia pyykkejään pesemään, 14-vuotiaan voisin laittaakin.

[QUOTE="veera";25960899]Ei oo onnistunut meillä vaikka yrittänyt oon.. 14vee teini tytär jättää tosin kaikki vaatteensa lattialle, siellä kaikki samassa kasassa puhtaat ja likaiset!! Murrrrrrrrrrrrrr[/QUOTE]

I feel 4 u

Meillä 14v (pojan) huone on sellainen etten yleensä viitsi edes katsoa sinne kun tulee vaan paha mieli. Järkyttävä murju :D

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Lakkaisitte pesemästä ne kylpypyyhkeeT joka käytön jälkeen,niin vähenisi pyykki oleellisesti.

Mä jotenkin arvasin että joku tarttuu tähän :D
Ei siinä pyyhkeiden pesemisessä oo mitään vaivaa ja niitä on kiva laskostellakin. Ja on niin ihana ottaa aina puhdas pyyhe kaapista.
Enkä kestäis katsella niitä kerran käytettyjä pyyhkeitä naulakossa roikkumassa, niin nättejä pyyhkeitä ei olekaan että kestäisin :D

Ei varmaankaan ole liikaa vaadittu. Meillä 4 ja 6 vuotiaat vie likaiset vaatteet pyykkikoreihin ja osaavat lajitella värin mukaan. Lisäksi molemmilta onnistuu koneen täyttö ja käynnistäminen kun vaan sanon pestäänkö 40 vai 60 asteessa. Ja samoten vievät puhtaat vaatteet omaan kaappiin kodinhoitohuoneesta. Mulle jää sitten pesuaineen annostelu, narulle ripustaminen ja viikkaus.

Kerro miten siinä kävi sitten kun olette kokeilleet. Meidän muksuille pitäisi olla joku porkkana kanssa.

Niistä puhtaista pyykeistä: joskus huomaan, että vaate on vaan tipahtanut lattialle siitä siirretty pyykkiin. Joskus vaan viikkaan sen uudelleen ja joskus laitan hetkeksi kuivuriin, siellä ne raikastuvat ;) Eikä kukaan ole vielä valittanut eikä edes huomannut.

Mä laittaisin ihan surutta jokaiselle todellakin ne omat likakorinsa, mihin laittavat pesuun menevät vaatteensa. Ja sitten voisin jopa tehdä niin, että laittaisin jokaiselle omat pyykkäysvuorot valvovan silmän alla tapahtuvaksi - tuon vanhemman tosin jo valjastaisin käyttämään pesukonetta.

Meillä on muksuilla yhteinen iso pyykkikorinsa, minne käyvät vaatteensa laittamassa. Nyt sisäänajan vanhemmalle ja keskimmäiselle (7- ja 5-v.) pienesti omista vaatteista huolehtimista eli mm.myös puhtaiden vaatteiden laittamisesta viikkauksieni jälkeen omiin kaappeihinsa.

Joten mun mielestä ei todellakaan ole liikaa vaadittu, että nuoriso- osastosi osallistuu myös kotitöiden/pyykkäyksen/vaatehuollon suorittamiseen :).

Äitini osti minulle oman pyykkikorin kun olin 9 ja opetti koneen käytön. Minä olin vain ylpeä asiasta. Homma sujui hyvin. Toki äiti otti aina täydennystä koristani kun pesi muuta pyykkiä, mutta pääosin kyllä itse olen siitä saakka pyykkini hoitanut.
Meillä alle 4-vuotias esikoinen osaa jo lajitella pyykit tummiin ja vaaleisiin (niille omat korinsa), pienempi sisko (2v) osaa viedä pyykit myös koriin, mutta ei vielä osaa lajitella :)
Meillä jopa tuo nuorempi osaa laittaa koneen oikein pyörimään kun saavat vuorotellen laittaa sen kanssani pyörimään. Pyykkikoneen sammuttua pienempi repii pyykkejä pois koneesta ja ojentelee minulle ja siskolleen niitä. Minä levitän isot pyykit ja esikoinen ripustaa sukat ja alusvaatteet nipsuttimiin.
Luulen että melko varhain ovat omien pyykkiensä innokkaita pyykkäreitä.
Lasten on hyvä opetella tuollaisia töitä ja olen kiitollinen että omassa lapsuudenkodissani noita juttuja opetettiin jo varhain.

Meillä ei luojan kiitos tuotakaan ongelmaa ole, yhden lapsen pyykit pesee helposti ilman mitään ongelmia. Meillä ollaan oltu fiksuja ja osattu käyttää ehkäisyä ja myöskin osattu miettiä tulevaisuutta ja omia voimavaroja :)

Sinä se äiti olet.

Anna lasten olla lapsia.

Ennemmin mee lakkoon jos ei ala tuleen LIKASIA pyykkejä pyykkiin, jos jatkuvasti tuovat puhtaita siinä toivossa ettei itse tarvii viikata takas kaappiin. Sano etten pese ennen pyykkiä kun tuo menee jakeluun. Ennemmin tuo kun että itse pesevät vajaita koneellisia väärissä lämpötiloissa.

Tai REIPPAUSTARRAT :D

[QUOTE="Nina";25962231]Meillä ei luojan kiitos tuotakaan ongelmaa ole, yhden lapsen pyykit pesee helposti ilman mitään ongelmia. Meillä ollaan oltu fiksuja ja osattu käyttää ehkäisyä ja myöskin osattu miettiä tulevaisuutta ja omia voimavaroja :)[/QUOTE]

:laugh:

• Tykkää
Reactions: Rytkäätys

Yhteistyössä