Oisko puutarhuria paikalla tai muita joilla ois ideoita? *KUVAA PUKKAA*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hömppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hömppö

Aktiivinen jäsen
19.08.2006
5 080
2
36
Että mitähän mä voisin tuolle penkille tehdä, että se ois paremman näköinen? :-/ Ensimmäinen kuva on viime kesältä ja kaks seuraava tältä vuodelta (ja kesäkukat kerkes jo paleltua :kieh: ) mutta ongelma on nuo havukasvien ja kuunliljojen välit ja tuo penkin koko etureuna, että millä täytän ne, ettei ylipäätään tarvis kesäkukkia aina olla ostelemassa?

Miun viesti hävis johonkin.... No siis kuitenkin... Mie en laittas ollenkaan kesäkukkia tohon penkkiin vaan koristekatetta välit täyteen. Ja jos kukkaa haluaa, laittasin matalaa perennaa (kivikkokilkkaa tms. ) joka leviää hyvin ja kukkii koko kesän.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Itse istuttaisin erilaisia liljojen sipuleita sinne sun tänne, keisarin kruunu on ihana ja leviää hyvin!

Liljat on kyllä nättejä!

Mitähän mä keksisin tuohon ihan etureunalle, koko matkalle kun ei sais olla kovin korkeeta..... Oiskohan vuorenkilpi vai mikä lie liian tylsä?

Minä laittaisin pystympiä havuja lisäksi. Toisi hieman vaihtelua. Nyt kaikki on niin tasaista. Jos haluaa jotain väriä jossain välissä niin suikeroalpia, ja kärhöjä kasvamaan puunrunkoja pitkin. Saniaiset toisivat myös vaihtelua muodollaan. Mitä jos et yrittäisi saada monia värejä. Riittäisikö vihreän eri vivahteet ja muotojen vaihtelu?

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Itse istuttaisin erilaisia liljojen sipuleita sinne sun tänne, keisarin kruunu on ihana ja leviää hyvin!

Liljat on kyllä nättejä!

Mitähän mä keksisin tuohon ihan etureunalle, koko matkalle kun ei sais olla kovin korkeeta..... Oiskohan vuorenkilpi vai mikä lie liian tylsä?

joku kukkiva "peitekasvi" ja taakse keisarin kruunua?

muoks. ja pallonmalliset tuijia sekä tavallisia tuijia?

Vuorenkilpi saattaa itse asiassa olla melko korkea, jos se viihtyy paikalla. Entä maahumala, joka keväällä-alku kesällä kukkii sinisin kukin? Leviää helposti, jos viihtyy, ja pitää rikkaruohoja loitolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miun viesti hävis johonkin.... No siis kuitenkin... Mie en laittas ollenkaan kesäkukkia tohon penkkiin vaan koristekatetta välit täyteen. Ja jos kukkaa haluaa, laittasin matalaa perennaa (kivikkokilkkaa tms. ) joka leviää hyvin ja kukkii koko kesän.

No ehkä tää on sitä mitä haen :| En todellakaan halua laittaa joka vuosi kesäkukkia ja toisekseen, kovin korkeita kasveja sinne ei ainakaan paljoa voi laittaa kun nuo havut kasvaa niin matalalla ja jäisivät piiloon. Koristekatetta tuossa kyllä on kertaalleen laitettu mutta taitaa suurin osa olla jo myllätty. Toinen ongelma on se, että nuo männyt tiputtaa niin paljo neulasia, että se kate on samana vuonna jo aika tympeän näköstä mutta en kyllä tiedä mitä muuta siihen keksis.

Mutta siis.... laittaisitko noihin kaikkiin väleihin samaa matalaa perennaa vai monta erilaista?

Minä suosittelen myös korkeampia havuja takaosaan hieman lisää. Herttavuorenkilpeä en suosittele. Väreinä suosittelen vain enimmäkseen vihreän eri sävyjä. Mehitähteä, patjarikkoa yms kivokossa viihtyvää voisi laittaa. Lisäksi jos tykkää heinistä niin nyt on tullut paljon erilaisia yksi sekä monivuotisia heinäkasveja joista löytyy monen korkuista ja näköistä. Jos väriä haluaa niin suosittelisin valitsemaan yhden värin jota käyttää vihreän lisänä. Kivikkosuopayrtti tai muu kukkiva matala kivikko kasvi voisi olla hyvä reunalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vihreä:
Minä laittaisin pystympiä havuja lisäksi. Toisi hieman vaihtelua. Nyt kaikki on niin tasaista. Jos haluaa jotain väriä jossain välissä niin suikeroalpia, ja kärhöjä kasvamaan puunrunkoja pitkin. Saniaiset toisivat myös vaihtelua muodollaan. Mitä jos et yrittäisi saada monia värejä. Riittäisikö vihreän eri vivahteet ja muotojen vaihtelu?

Kyllä ehkä toisaalta riittäis sekin, niin olin varmaan alunperin ajatellutkin mutta sitten kuitenki jossain vaiheessa aloin kaipaamaan väriäkin :laugh: Saniaisia vois tosiaan miettiä. Äh, tää on kyllä niin vaikeeta!

Mun mielestä toi näyttää ihan hyvältä jo nyt, lukuunottamatta niitä punaisia läiskiä, joita oli ripoteltu sinne tänne... kesäkukkia?
Kuunliljat kasvaa ajan myötä ja niitä voisi n. 5v päästä hiukan jo jakaa, jolloin saat lisää kuunliljoja. Jos tyhjät kohdat harmittaa, niin kivikkokasveja väleihin, patjarikkoa, maksaruohoja.
Sipulikasvit, esim. liljat ei taas mun mielestä sovi tuohon yhtään. Ensinnäkin ne eivät viihdy samanlaisessa paikassa kuin havut ja kuunliljat (varjo/puolivarjo) ja tuossa näyttäisi olevan liian vähän multatilaakin. Lisäksi ne ovat liian korkeita.
Voisit lisätä myös havuja. Esim. tuiviota tuossa näyttäisi jo olevan, se leviää isoksi matoksi melko nopeasti.
Jos välttämättä haluat jotain kesäkukkia, niin ei missään nimessä noin ripoteltuna sinne tänne, vaan muutamaan isompaan 5-10kpl ryhmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Vuorenkilpi saattaa itse asiassa olla melko korkea, jos se viihtyy paikalla. Entä maahumala, joka keväällä-alku kesällä kukkii sinisin kukin? Leviää helposti, jos viihtyy, ja pitää rikkaruohoja loitolla.

Maahumalasta on vaikea päästä eroon. Se leviää liikaakin jos viihtyy.

Siis voi vitsi, oikeesti kiitos tosi paljo vastauksista! Eli mun siis varmaan kannattaa nyt keskittyä siihen, että penkissä ois eri korkusia ja näköisiä vihreitä kasveja ja laittaa kukat kokonaan muualle :) Tuonne ihan taakse olinkin ajatellu laittaa korkeampaa havua tai sitte jonkun pienen puun (mikähän lie semmonen joka ei kasva kovin isoks mutta siinä oksat kääntyy alaspäin). Mun täytyy ruveta googlettamaan noita teidän ehdotuksia kun en kyllä kukkien nimiä tunnista juuri ollenkaan :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Maahumalasta on vaikea päästä eroon. Se leviää liikaakin jos viihtyy.

Ok, ei vuorenkilpiä sitten, eikä maahumalaa jos se kerta leviää liikaa.

(mikähän lie semmonen joka ei kasva kovin isoks mutta siinä oksat kääntyy alaspäin).
Riippapuut. Tuossa voisi olla riippapihlaja hyvä, koska ei ole niin tarkka maasta. Riippapuut pysyy sen korkuisina kuin ne taimistolta ostettaessa ovat. Ylöspäin kasvavia oksia kannattaa leikata pois, niin pysyy riippa muoto kauniina. Havut ovat aina hyvä vaihtoehto tuollaisessa mäntymetsässä.

Vielä yks kysymys: jos siis keskityn vihreän eri sävyihin ja muotoihin niin laitanko ne sillain ripotellen sinne tänne vai mahdollisimman paljon samoihin ryhmiin? Nythän nuo tuiviot on jaettu tasaisesti koko penkkiin, väleissä on noita kuunliljoja (jotka kyllä ovat jo täyskokoisia kunhan kesä kunnolla koittaa, ne on nyt vasta tälle kesälle alkanu nousemaan) ja jotain muita ripotellen.

Vielä yks kysymys: jos siis keskityn vihreän eri sävyihin ja muotoihin niin laitanko ne sillain ripotellen sinne tänne vai mahdollisimman paljon samoihin ryhmiin? Nythän nuo tuiviot on jaettu tasaisesti koko penkkiin, väleissä on noita kuunliljoja (jotka kyllä ovat jo täyskokoisia kunhan kesä kunnolla koittaa, ne on nyt vasta tälle kesälle alkanu nousemaan) ja jotain muita ripotellen.

Aina useampi samaa yhteen kohtaan. Eli ei missään nimessä ripotellen sinne tänne. Kuunliljojakin voisi laittaa/siirtää samaan kohtaan useamman.
Poikkeuksena, jos laitat jonkin "huomiokasvin", esim. korkeamman tuijan jonnekin, niin sen voisi laittaa yksinäänkin. Esim. isompi tuija keskelle, pallotuijat vierelle ja tuiviota etualalle.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Aina useampi samaa yhteen kohtaan. Eli ei missään nimessä ripotellen sinne tänne. Kuunliljojakin voisi laittaa/siirtää samaan kohtaan useamman.
Poikkeuksena, jos laitat jonkin "huomiokasvin", esim. korkeamman tuijan jonnekin, niin sen voisi laittaa yksinäänkin. Esim. isompi tuija keskelle, pallotuijat vierelle ja tuiviota etualalle.

Ok, eli mun täytyy varmaan alkaa kaivamaan noita ylös ja yrittää laittaa niitä enemmän samoihin ryhmiin. En totisesti oo periny meidän äidin puutarhuritaitoja

:|

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä