oiskohan mulla oikeus kunnalliseen rintojen pienennysleikkaukseen?

perämaan emäntä

Aktiivinen jäsen
28.05.2007
4 430
0
36
juu ja aion kysyä tätä sitte lääkäriltäkin. Eli kuppikoko on F ja tällä hetkellä oottelen leikkausaikaa välilevynpullistumaan hoitoon. Hartiat niskat jumissa silloin tällöin, ryhti eteenpäin koska rinnat painaa. oikeita liivejä hankala löytää, ja ostankin yleensä sitte sokokselta kun muualla ei oikein noin isoja kokoja ole. :kieh: (viitaten kappahliin ja lindexiin jne)
kuka on saanut kunnallisella puolella rintojen pienennyksen ja millä perusteella?
henkisesti olen aika kypsynyt jo näihin rintoihin, olen pienestä saakka ollut kiusattu koska mulla aina ollut isot rinnat. Myös uimahalleissa käynti on yhtä tuskaa kun kaikki jää kahtomaan isoja rintojani ja ehkä henkinen kärsimys on jäänyt kouluajoilta mut huomaa miten pikkutytöt sipittelee ja osoittelee :ashamed:
kiitos jos joku kehtaa vastailla

mutta mielestäni nimenomaan terveyssyillä voisit hyvinkin olla oikeutettu. Pelkillä ulkonäkösyillä tuskin onnistuu, mutta jos on selkäongelmia niin se on jo ihan eri juttu. Kysäise asiaa lääkäriltä tai kelalta.

Jaa-a, paha mennä sanomaan.

Ystävälläni on J-kupin rinnat, selässä ongelmia jne. mutta ei hänelle olla ainakaan moista tarjottu. En tosin usko että on asiaa edes kysellyt (ei halua rintoja pienennettävän).

Tuo välilevyongelma kuitenkaan tuskin rinnoista johtuu. Ryhtiin sillä toki saattaa olla vaikutusta, mutta epäilen että tähän ongelmaan annetaan ennemmin lähete fysioterapeutille jumppaohjeita saamaan, kuin että passitetaan leikkaukseen.

Ja mitä tuohon rintojen kokoon ja siitä ahdistumiseen tulee, niin se on sellainen asia jonka kanssa täytyy vain oppia elämään (ellei sitten kustanna opetraatiota itse). Onko sulla muutoinkin huono itsetunto vai miksi rinnat saavat sinussa tuollaisia tunteita aikaan? Mulla itsellänikin on isohkot rinnat eikä mua haittaisi vaikka olisivat vieläkin isommat. Mullekaan ei liivejä tahdo mistään Lindexiltä tms. löytyä sillä koot loppuvat kesken.

kyllä terveyssyistä ON oikeus rintojen pienennysleikkaukseen. jos on niska-hartia vaivaa jatkuvasti, riittää kyllä syyksi... lääkärille vaan asiasta puhumaan....

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
http://yle.fi/akuutti/arkisto2006/110406_d.htm

olipas negatiivinen sävy tolla artikkelilla.. ei puhuttu hyödyistä mitää, vaan komplikaatioista ja leikkauksen hankaluudesta..

olis kyllä voitu noiden lisäksi puhua siitä hyödystä joka on kuitenki se syy miksi tohon mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

olipas negatiivinen sävy tolla artikkelilla.. ei puhuttu hyödyistä mitää, vaan komplikaatioista ja leikkauksen hankaluudesta..

olis kyllä voitu noiden lisäksi puhua siitä hyödystä joka on kuitenki se syy miksi tohon mennään.

Minusta on hyvä että niistä komplikaatioistakin puhutaan, en siis kokenut tuon linkin sävyä negatiiviseksi. (En olisi laittanut sitä muuten, koska minusta rintojen pienennysleikkaus on erittäin tärkeä asia vaivasta kärsiville.) Muistaakseni rintojen pienentäjät oli eniten tyytyväisiä plastiikkakirurgian asiakkaita. Johtuu varmaan siitä että tätä ei tehdä pelkän estetiikan nimissä...

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

Minusta on hyvä että niistä komplikaatioistakin puhutaan, en siis kokenut tuon linkin sävyä negatiiviseksi. (En olisi laittanut sitä muuten, koska minusta rintojen pienennysleikkaus on erittäin tärkeä asia vaivasta kärsiville.) Muistaakseni rintojen pienentäjät oli eniten tyytyväisiä plastiikkakirurgian asiakkaita. Johtuu varmaan siitä että tätä ei tehdä pelkän estetiikan nimissä...

juu juu hyvä oli mutta ois kyllä voitu puhua niistä hyödyistä, kuten elämänlaadun parantuminen jne.

siis hyvä artikkeli ei siinä mitään ja tärkeää asiaa ja hyvä et laitoit.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Ystävälläni on J-kupin rinnat, selässä ongelmia jne. mutta ei hänelle olla ainakaan moista tarjottu. En tosin usko että on asiaa edes kysellyt (ei halua rintoja pienennettävän).

Tuo välilevyongelma kuitenkaan tuskin rinnoista johtuu. Ryhtiin sillä toki saattaa olla vaikutusta, mutta epäilen että tähän ongelmaan annetaan ennemmin lähete fysioterapeutille jumppaohjeita saamaan, kuin että passitetaan leikkaukseen.

Ja mitä tuohon rintojen kokoon ja siitä ahdistumiseen tulee, niin se on sellainen asia jonka kanssa täytyy vain oppia elämään (ellei sitten kustanna opetraatiota itse). Onko sulla muutoinkin huono itsetunto vai miksi rinnat saavat sinussa tuollaisia tunteita aikaan? Mulla itsellänikin on isohkot rinnat eikä mua haittaisi vaikka olisivat vieläkin isommat. Mullekaan ei liivejä tahdo mistään Lindexiltä tms. löytyä sillä koot loppuvat kesken.

no välilevyn leikkaukseen olen menossa, sen on jo neurokirurgi päättänyt. Ajattelin et oisin sitte siellä sairaalassa kysynyt samalla näiltä lekureilta et onko mulla mitään mahiksia päästä leikkaukseen. Itsetunto kyllä rintojen suhteen on niin huono kuin olla voi, mielummin teppaisin vaikka nuo rinnat littanaksi kuin esittelisin niitä :ashamed:
ja laihduttanut olen 27 kg ja noihin rintoihin ei ole mitenkään vaikuttanut. nyt vaan roikkuvat tuolla navassa asti :(
ehkä näitten kanssa pitää vaan elää... :ashamed:

Reduktoplastiaan pääsee hoitotakuun puitteissa, jos on pystynyt pudottamaan painoa lääkärin määräämän määrän ja rinnat on lääkärin arvion mukaan sitä luokkaa, että leikkaus helpottaa potilaan elämänlaatua merkittävästi. Redu on aika helppo juttu kirurgisesti, yksi yö sairaalassa menee.

Hei. Olen nuori tyttö ja en ole synnyttänyt. Minulla on isot rinnat. Minua vaivaa niska- ja selkäkivut, koska rinnat painaa tosi paljon. Olen miettinyt että voisin pienentää rinnat kunnallisessa hoidossa. Voisitteko neuvoa, mitä pitäisi kertoa lääkärille, kun ensimmäisen kerran varaan ajan.

miks ystävällesi olisi sitä ehdotettukaan jos hän ei itse ole kysynyt eikä edes sitä halua. Ei ne tollasia leikkauksia huvikseen ehdottele.

en ole ollut ikinä ylipainoinen,tissit vaan jatkoivat kasvamista . lääkäri sanoi että poisti kudosta,sanoi että riippurinnat olisivat vaan enemmän roikkunut iän myötä

Mä sain vuosien pohdinnan jälkeen tilattua plastiikkakirurgille ajan konsultaatioon. Jos hän katsoo, että leikkaus on aiheellinen, saan häneltä lähetteen julkiselle puolelle.

Mä olen normaalipainoinen, kuppikoko 75 DD tai E, riippuu liivin mallista. Mittasin kaulakuoppa-nänni-mitan, se on sen 27 cm. Vuosia olen kärsinyt yläselän vaivoista ja rinnat häiritsee liikuntaharrastuksia... pomppiminen/juokseminen yhtä tuskaa. Istuvia liivejä, uima-asuja ja vaatteita ei tahdo millään löytyä.

Eli periaatteessa mulla on kaikki kriteerit kohdallaan, mutta silti pelottaa, että saanko leikkauksen vai en, koska eihän nää rinnat nyt niin jättisuuret ole. Mitenkähän mulle käy?

Yhteistyössä