oiskohan mulla oikeus kunnalliseen rintojen pienennysleikkaukseen?

Minun rintani leikattiin viime kesäkuussa. Koko oli F /80, nykyään D. Menin kunnallisen kautta, koska kyseessä oli terveyssyihin perustuva leikkaus.
Asentoni muuttui kertalaakista, kävelenkin kuulemma ihan eri tavalla nykyään. Suosittelen kyllä kaikille asiaa harkitseville.

Siinä, kuka pääsee leikkaukseen, oli joku oma pistelasku systeemi. En millään muista, miten ne meni. BMI pitää olla alle 30.

[QUOTE="Vierailija";22427273]Hei. Olen nuori tyttö ja en ole synnyttänyt. Minulla on isot rinnat. Minua vaivaa niska- ja selkäkivut, koska rinnat painaa tosi paljon. Olen miettinyt että voisin pienentää rinnat kunnallisessa hoidossa. Voisitteko neuvoa, mitä pitäisi kertoa lääkärille, kun ensimmäisen kerran varaan ajan.[/QUOTE]
Voit toki käydä lääkärillä. Saattaa olla, että leikkaavatkin, mutta mahdollisten tulevien raskauksien myötä, voi käydä niin, että rinnat kasvavat uudestaan, jolloin leikkaus menee vähän niinkuin hukkaan. Myöskin muoto muuttuu raskauksien myötä.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/04 /pr1112785786302/passthru.pdf

RINTOJEN PIENENNYSLEIKKAUS
ICD-tautiluokitus
N62
Toimenpideluokitus
HAD30, HAD35
Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa
(pisteytys 0-100)
Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon
pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on
perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos
siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissairaudet ja muut tekijät
huomioiden.
. Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta
40 pistettä Alle 27 cm
50 pistettä 27-31 cm
60 pistettä Yli 31 cm
. Niska- ja hartiaoireet
0-20 pistettä Kun painoindeksi* on alle 30
0-10 pistettä Kun painoindeksi on 30 - 35
0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35
. Toimintakyvyn rajoittuminen
0-20 pistettä Kun painoindeksi alle 30
0-10 pistettä Kun painoindeksi 30 - 35
0 pistettä Kun painoindeksi yli 35

Minun rintani leikattiin viime kesäkuussa. Koko oli F /80, nykyään D. Menin kunnallisen kautta, koska kyseessä oli terveyssyihin perustuva leikkaus.
Asentoni muuttui kertalaakista, kävelenkin kuulemma ihan eri tavalla nykyään. Suosittelen kyllä kaikille asiaa harkitseville.

Siinä, kuka pääsee leikkaukseen, oli joku oma pistelasku systeemi. En millään muista, miten ne meni. BMI pitää olla alle 30.

Voisitko kertoa, miten sinulla sujui leikkauksen jälkeen; oliko toipuminen hidasta, miten haavat paranivat, millaiset arvet jäi, kauanko olit kipeä ja kuinka kipeä (oletko yleensä kipuherkkä...)?

Alussa olin tosi kipeä. Kellosta piti aina katsella, että koskakohan saa ottaa seuraavan kipulääkkeen. Sairaslomaa, jolloin ei saanut nostaa mitään kiloa painavampaa, kesti kuukauden. Siitä ensimmäisen kahden viikon aikana käsiä ei saanut nostaa olkapäiden yläpuolelle. Mutta kyllä se sittemmin helpotti. Elokuusta lähtien olen käynyt zumbatunneilla hyppimässä ja pomppimassa, eikä siinä ole ollut mitään ongelmia.
Arvet punoittavat vielä, mutta eiköhän nekin jossain vaiheessa vaalene. Haavateippejä suositeltiin pidettäväksi mahdollisimman pitkään, mutta mulle tuli puolentoista kuukauden käytön jälkeen ihottumaa, jonka vuoksi jouduin lopettamaan teippien käytön. Pitäisi hakea apteekista vasittua arpiteippiä ja pitää niillä parin viikon teippauskuuri. Niillä pitäisi arvet vaaleta aika nopeasti.

Yhteistyössä