okei, oonkohan mä vähän ylisuojeleva vai onko meidän lapsi tosiaan nössö 4-v?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Käytiin paikallisessa lemmikkieläinliikkeessä katselemassa akvaariokaloja. Siinä, lähellä akvaarioita, on pystymallinen pakastin jossa on lasiovi eli pakastimen sisään näkee loistavasti. Alimmalla hyllyllä oli avonaisessa, läpinäkyvässä muovipussissa pakastettuja rotan/hiiren poikasia ilmeisesti käärmeiden ruuaksi myynnissä. Meidän 4-v tyttö kauhistui kun pienet rottavauvat oli laitettu pakastimeen ja alkoi itkemään lohduttomasti. Kysyin myyjältä etteikö noita vois jossain muualla säilyttää kuin lapsen silmän korkeudella niin tämä asiakaspalvelun ammattilainen sanoi että oiskohan vähän yliherkkä lapsi kun noin reagoi. Sanoin ettei vaan ole tottunut näkemään kuolleita pikkuhiiriä, ehkä siinä syy, niin myyjä sanoi että no onhan hyvä että nyt sitten näki!!
Minä tyhmä oon sitten vähän liikaa suojellut lapsiparkaa kun ei tiedä elämän tosiasioita; syö tai tule haukutuksi.

no eiks toi oo aika hyvä paikka oppia elämän realismia? kyl on mulle ainakin maalla kasvaneena asiat tullut selväksi ihan selittelemättä eikä oo liikoja suojeltu.

En ole ihan varma onko lemmikkieläinliikkeiden tehtävänä alkaa siedätyshoitamaan lapsia. Ne oli oikeastikin aika irvokkaan näköisiä siinä rivissä nököttämässä, karvattomat, muutaman sentin mittaiset hiiren poikaset.

Jos susta elämän raakuuteen reagointi tekee nössön, niin ehkä sitten. :)

Mutta, onhan se ihan oikea paikka niille, se vasta somaa olisi, jos järkytyksen paikkka tulisi lapsoselle kun eläin pitää syöttää lemmikille...

No ei ne ole aikuisellekaan kivaa katseltavaa, ainakaan minä en halua katsella. Myyjä reagoi mielestäni typerästi, eikä lapsesi kyllä tuon perusteella ole nössö! =)

No joo. Se myyjä on lemmikkialan ammattilainen, jos sitäkään, ei mikään lasten asiantuntija. Voi tota tietty kauhistua isompikin, mutta ei se ole mikään syy siirtää heidän pakastinta toisaalle. Lemmikkikauppa on tosiaan hyvä paikka oppia elämän realiteetteja.

Ja on muuten meiän 2v. ainakin nähnyt pihalla kuolleita pikkueläimiä, hiiriä ja lintuja. Maalla sit oppii varhain elämän perusasiat. Näkee niin syntymät kuin kuolematkin.

Ei kai tuohon ole yhtä oikeaa vastausta. Mä olen myös suojellut poikaa "kaikelta pahalta", mutta kuitenkin ollaan koko perheen kesken katseltu luonto-ohjelmia. Varsinkin alkuun poika oli tosi järkyttynyt kun esim.leijona tappoi "bambin" =) . Mutta nykyisin jo ihan ymmärtää miten asiat luonnossa tapahtuu. En ehkä itse olisi edes katsellut pojan kanssa kyseisiä ohjelmia, mutta kun miehen mielestä tuo kaikki on täysin normaalia ja turha niistä on hyssytellä. Muoks: Niin ja mieheni on myös paljon selittänyt asioita pojallemme. Siis ihan niin yksinkertaisesti kuin se onkin, eli jokainen tarvitsee ruokaa elääkseen ja noin nuo eläimet sitä ruokaa saa. Ja pojasta tuo on jo aivan luonnollista. Itse asiassa haaveilee menevänsä isän kanssa joskus metsästämään, mutta siihen en sentään suostu....

Kerran menin möläyttämään ison sammakon suustani ja silloin piti turvautua valheeseen päästäkseni pinteestä. Kerroin nimittäin että telkkarissa näkyvä krokotiilimies on nykyisin enkeli, koska rausku pisti häntä rintaan. Selitin pojalle että eläimet ovat aina arvaamattomia ja kokeneinkin ihminen voi joutua ongelmiin villieläimien kanssa. Poika siitä järkyttyi niin että itki itsensä uneen ja heti aamulla ensimmäisenä taas itki ja kyseli asiasta lisää. Oli sitten pakko kertoa että muistinpa väärin, se taisikin olla joku toinen juttu, vai oliko sellaista juttua laisinkaan :ashamed: .

Mutta siis palatakseni sinun kirjoitukseesi... ehkäpä kultainen keskitie olisi hyvä. Et voi odottaa että lapsesi (tai muiden lasten vuoksi), aletaan eläinkauppaa järjestelemään uudelleen. Tarkoitan siis että vaikka kuinka itse varjelisit lastasi, niin kyllähän sitä tietoa tulvii muualtakin, eikä voi kuvitella että muut ajattelisivat samoin kuin sinä. Mutta eipä sinun tarvitse väkisinkään lapsellesi elämän raakuuksia tuputtaa.

Mun täytyy vähän selventää; mä en siis pyytänyt myyjää siirtämään pakastinta muualle vaan sanoin että voiskohan noita rotan/hiiren poikasia säilyttää ylemmillä hyllyillä mihin ei ois suoraa näköyhteyttä. Selvitin kyllä tytölle silleen kun ajattelin hänen sen ymmärtävän, että miksi ne hiirenpoikaset oli siellä pakkasessa. Tuo myyjän reaktio oli vaan aika ällistyttävä; eniten ärsytti toi kommentti että olipa hyvä että näki nyt.

Mun on pakko kertoa juttu sukulaistytöstä.

Asuva maalla ja perheellä on sikoja. Tyttö oli sit isänsä mukan joskus alle kouluikäisenä ekaa kertaa seuraamassa sikojen teurastusta. Kävi siinä sit niin, että *kops* possulta tipahti aivot lattialle. Tyttö kysymään mikä toi on. Isä jo ehti ajatella mitä tyttö mahtaa tuumata, mut kertoi et aivothan siinä. Tyttö vaan tuumas: Ei se mitään, ei se enää niitä olis tarvinutkaan! :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Mun täytyy vähän selventää; mä en siis pyytänyt myyjää siirtämään pakastinta muualle vaan sanoin että voiskohan noita rotan/hiiren poikasia säilyttää ylemmillä hyllyillä mihin ei ois suoraa näköyhteyttä. Selvitin kyllä tytölle silleen kun ajattelin hänen sen ymmärtävän, että miksi ne hiirenpoikaset oli siellä pakkasessa. Tuo myyjän reaktio oli vaan aika ällistyttävä; eniten ärsytti toi kommentti että olipa hyvä että näki nyt.

Mun on pakko sanoa, en mitenkään arvostele sua, etten mäkään varmaan myyjänä ymmärtäisi kommenttiasi. Kun sille myyjälle tuo asia on itsestään selvää, siis että noita hiiriä/rottia on säilössä ruokintaa varten. Se on siis pakastettua ruokaa. Kyllä mua jurppisi samaisessa tilanteessa. Tosin en itse ikinä kommentoisi noin tyhmään tyyliin, tuo ei tietenkään ollut hyvää asiakaspalvelua.

Mutta ajattele jos olisitte olleet paikalla kun niitä käärmeksiä oltaisiin ruokittu...

Tää on nyt vähän kärjistettyä, tiedän, mutta entäs vaikka kalatiskillä nuo kuolleet kalat, jotka silmät tyhjinä tuijottaa vaan. Tai kaikki kuolleen possut ja kanat lihatiskillä. Onhan tuo kokonaisena grillattu broilerikin ihan itsensä näköinen, hyvin voi lapsi tietää mitä on paistettu. Ehkä tuo myyjä tarkoitti just sitä, että nyt tyttösi on nähnyt kuolleita rottia, joten niihinkin voi tottua samoin kuin kuolleisiin fisuihin kaupan tiskillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
No ei ne ole aikuisellekaan kivaa katseltavaa, ainakaan minä en halua katsella. Myyjä reagoi mielestäni typerästi, eikä lapsesi kyllä tuon perusteella ole nössö! =)

No, mä olen tässä täysin samaa mieltä! Itse olen lapselta paljonkin suojellut, ehtiihän sitä maailmassa vielä kaikkea nähdä...

Alkuperäinen kirjoittaja Pölypallero:
Myyjä kyllä käyttäytyi tökerösti. Olisihan tuon voinut varmasti muutoinkin hoitaa.
Samaa mieltä. Vaan "julmia kohtaloitahan" lapsi näkee lihakaupassakin ja sitä taas pidetään ihan normaalina.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Myyjä kyllä käyttäytyi tökerösti. Olisihan tuon voinut varmasti muutoinkin hoitaa.
Samaa mieltä. Vaan "julmia kohtaloitahan" lapsi näkee lihakaupassakin ja sitä taas pidetään ihan normaalina.

Mutta tuossa on sekin, että lapsen näkökulmasta katsottuna lehmä tai kala ei ole samalla tavalla hellyttävä, kuin pieni hiirivauva. Onhan se vähän absurdia muutenkin, että sama eläinkauppa saattaa myydä viereisessä häkissä eläviä hiiriä. Minusta lapsi on älykäs jos hän tajuaa tuntea sääliä muita elollisia kohtaan. Vaikka niitä lehmiäkin. Itse en pidä broilerin näkemisestä, koska minusta sen rakenne muistuttaa hieman pikkuvauvan rakennetta.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mutta tuossa on sekin, että lapsen näkökulmasta katsottuna lehmä tai kala ei ole samalla tavalla hellyttävä, kuin pieni hiirivauva. Onhan se vähän absurdia muutenkin, että sama eläinkauppa saattaa myydä viereisessä häkissä eläviä hiiriä. Minusta lapsi on älykäs jos hän tajuaa tuntea sääliä muita elollisia kohtaan. Vaikka niitä lehmiäkin. Itse en pidä broilerin näkemisestä, koska minusta sen rakenne muistuttaa hieman pikkuvauvan rakennetta.
Totta tuo, että ei ehkä pidä kovin hellyttävinä. Kyllä mun likkanikin aikoinaan vähän sälien katsoi, kun systerin parvekkeella roikkui jänis takajaloistaan. Söpöhän se on jäniskin, mutta ruoka mikä ruoka.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Totta tuo, että ei ehkä pidä kovin hellyttävinä. Kyllä mun likkanikin aikoinaan vähän sälien katsoi, kun systerin parvekkeella roikkui jänis takajaloistaan. Söpöhän se on jäniskin, mutta ruoka mikä ruoka.

Jänis ei nyljettynä ole mikään kivan näköinen. Kylkiluut, pers, reidet, pohkeet... Niinku ihmisellä. Mutta pienellä. Syön kyllä lihaa, mutta surullinen näky se nyljetty eläin on. Turrin alta paljastuu, miten samannäköisiä ihmiset ja eläimet on.

Jänis ei nyljettynä ole mikään kivan näköinen. Kylkiluut, pers, reidet, pohkeet... Niinku ihmisellä. Mutta pienellä. Syön kyllä lihaa, mutta surullinen näky se nyljetty eläin on. Turrin alta paljastuu, miten samannäköisiä ihmiset ja eläimet on.
Niinpä. Mä aina Hakaniemen halliin lähtiessäni ajattelen, että nytpä ostan junnulle Reinin lihasta jotain oikein hyvää. Ja kun olen siellä tiskin edessä, nieleskelen pari kertaa ja siirryn kalakauppiaan luokse :D

En mie sitä tiedä. Vaikka itse pienenä säälin ties mitä ötökkää ja öttismönniäistä, ruoka oli ruokaa. Isän metsästämä sorsa oli ruokaa, saatiin tutkia miltä kalan aivot näyttivät, saatiin poksautella kalan uimarakkoja, nähtiin miten jänis nyljettiin. Eikä se tuntunut pahalta. Se oli normaalia. Ja sitten kun miettii miten herkkä tuo meidän esikoinen on kaikelle maan ja taivaan väliltä, niin tällaiset asiat ovat hänellekin tuttuja. Niitä ei kai osaa pelätä, koska ovat tulleet tutuiksi ja osaltaan myös turvallisiksi rutiineiksi. Tytär esimerkiksi pienempänä ymmärsi sen, että jos en anna niille käärmeille hiiriä ruoaksi, niin käärmeet kuolee. :| (meillä oli joskus vuonna rusina muutama käärme hoidossa)

En mie sitä tiedä. Vaikka itse pienenä säälin ties mitä ötökkää ja öttismönniäistä, ruoka oli ruokaa. Isän metsästämä sorsa oli ruokaa, saatiin tutkia miltä kalan aivot näyttivät, saatiin poksautella kalan uimarakkoja, nähtiin miten jänis nyljettiin. Eikä se tuntunut pahalta. Se oli normaalia. Ja sitten kun miettii miten herkkä tuo meidän esikoinen on kaikelle maan ja taivaan väliltä, niin tällaiset asiat ovat hänellekin tuttuja. Niitä ei kai osaa pelätä, koska ovat tulleet tutuiksi ja osaltaan myös turvallisiksi rutiineiksi. Tytär esimerkiksi pienempänä ymmärsi sen, että jos en anna niille käärmeille hiiriä ruoaksi, niin käärmeet kuolee. :|
Mun pappani ja enoni olivat myös kovia metsämiehiä ja jo aika pienenä opin, mistä liha lautaselle tulee.

kyynisenä äitinä (maalla kasvanut) kyselen oletko miettinyt miksi heillä kyseiset hiiret ovat tietyllä hyllyllä? yleensä kaikelle on syy ja varmasti eläinkaupan pakasteessakin eniten myydyt tuotteet ovat kätevimmin käsillä olevat hyllyt tms. toisekseen jos eläinkaupalta vaaditaan sitä ja tätä ja tuota niin sitten voi miettiä pitäisikö sitä vain jättää lapsen kanssa käymättä siellä kyseisessä kaupassa? meitä on joka lähtöön ja meillä kyllä kerrotaan ihan jo pienestä pitäen että esim. käärmeidenkin on pakko syödä...meillä television luontodokumentit kaikessa raakuudessaan kuuluvat ihan lapsen perussivistykseen...

Muistan kun lapsena näin jonkun luontodokumentin jossa petoeläin sai saaliin kiinni. Sitä kun kauhistelin, isä totesi että se on luonnonlaki. Hyväksyin sen selityksen, tottahan se onkin. Isäni ja pappani metsästivät ja oli niitä jäniksiä roikkumassa mummolan kuistilla. Niitä katselin sekä uteliaana että sääliä tuntien. Pilkkireissuilla säälin kaloja. Ja joulukinkkuakin. :D

Mielestäni lapselle on hyvä selittää miksi joidenkin täytyy kuolla jotta jotkut selviävät. 4v ei vielä varmaan ihan täysin ymmärrä tai on vaikea selittää niin, että ymmärtää, mutta kannattaa koettaa. Ei esim. vaihdeta kanavaa jos luontodokumentti tulee. Onhan se ällöttävän näköistä kun käärme syö hiiren, mutta miten ihminen söisi eläimiä jos ei olisi nylkemis-, kypsennys- ja paloittelumahdollisuutta, ei olisi sekään varmaan nättiä. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:

Just aamen. Mun viisi vuotias tyttäreni on nähnyt kuolleita eläimiä, luonnollisella tavalla kuolleita siis, vanhuuttaan, sairauttaan tms. Mutta tuo on aikuisellekin inhottavaa, se siis miten ja miksi eläin on tässä tapauksessa kuollut. Saati sitten lapselle. Mun tyttäreni näkisi painajaisia varmaan vuoden.

Meidän eläinkaupassa pakastehiiret ja muut olivat kyllä asiakkailta piilossa. Käärmeet ja liskot ruokittiin silloin, kun liike oli vielä kiinni. Kaikki eivät vaan halua nähdä sellaista, ja arvatkaa vaan yököttikö ensimmäisiä kertoja sulatella niitä hiiriä käärmeelle?
Jotkut lapset ja aikuisetkin haaveilivat joskus ääneen sitä, miten hienoa olisi nähdä, kun käärme tai lisko syö sitä kuollutta hiirtä. Se olis niin kuin joku raju juttu. Minusta sellainen on sairasta. Käärmeet on pakko ruokkia, kun niitä kerran lemmikkeinä on. Ja jos niille olisi jotain kuivamuonaa, niin kuin koirille (joka myöskin on raadonsyöjä), niin sitä varmaan annettaisiin niille.

Yhteistyössä