okei, oonkohan mä vähän ylisuojeleva vai onko meidän lapsi tosiaan nössö 4-v?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me katsotaan 2,5v pojan kanssa luontodokumentteja ja selitän kaikki niin kuin asia menee. Minä en voi sietää sitä, että lapselle ensinnäikin lässytetään jotain soopaa tai sitten kaikki pidetän salassa. Veljeni pojalle suorastaan valehdellaankun onkiessakin kala vain "nukkuu" vaikka selvästi on kuollut. Mahtaa veljeni pojalle tulla isompana järkytyksenä tuo "nukkuminen" Minä sitten selitin reilusti, että tuo kala on KUOLLUT ja siitäkös veljeni sai raivarit. Sanoin, että EN ala valehtelemaan kummipojalleni ja sillä selvä. No, kummipoika ei varmaan enää ikinä pääse minun kanssa ongelle :(

jostain kumman syystä nuo luontodokumentit ovat poikamme mieli ohjelmia. Tapittaa niitä silmä kovana.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Me katsotaan 2,5v pojan kanssa luontodokumentteja ja selitän kaikki niin kuin asia menee. Minä en voi sietää sitä, että lapselle ensinnäikin lässytetään jotain soopaa tai sitten kaikki pidetän salassa. Veljeni pojalle suorastaan valehdellaankun onkiessakin kala vain "nukkuu" vaikka selvästi on kuollut. Mahtaa veljeni pojalle tulla isompana järkytyksenä tuo "nukkuminen" Minä sitten selitin reilusti, että tuo kala on KUOLLUT ja siitäkös veljeni sai raivarit. Sanoin, että EN ala valehtelemaan kummipojalleni ja sillä selvä. No, kummipoika ei varmaan enää ikinä pääse minun kanssa ongelle :(

jostain kumman syystä nuo luontodokumentit ovat poikamme mieli ohjelmia. Tapittaa niitä silmä kovana.

NUKKUU? Jestas! :kieh: :headwall: Eli kun syövät lihaa/kalaa niin syövät harvinaisen unisia eläimiä?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Pölypallero:
En mie sitä tiedä. Vaikka itse pienenä säälin ties mitä ötökkää ja öttismönniäistä, ruoka oli ruokaa. Isän metsästämä sorsa oli ruokaa, saatiin tutkia miltä kalan aivot näyttivät, saatiin poksautella kalan uimarakkoja, nähtiin miten jänis nyljettiin. Eikä se tuntunut pahalta. Se oli normaalia. Ja sitten kun miettii miten herkkä tuo meidän esikoinen on kaikelle maan ja taivaan väliltä, niin tällaiset asiat ovat hänellekin tuttuja. Niitä ei kai osaa pelätä, koska ovat tulleet tutuiksi ja osaltaan myös turvallisiksi rutiineiksi. Tytär esimerkiksi pienempänä ymmärsi sen, että jos en anna niille käärmeille hiiriä ruoaksi, niin käärmeet kuolee. :|
Mun pappani ja enoni olivat myös kovia metsämiehiä ja jo aika pienenä opin, mistä liha lautaselle tulee.

näin myös meillä. itse olen neljä vuotiaana istunut lumihangessa ja sekoittanut sian verta ettei se hyydy ja mummo saa tehtyä verilettuja meille. teurastettu sika roikkui vieressä. se on niin kiinni siitä mihin on tottunut. mä ymmärrän ap:n harmistuksen, ja myyjän käytös oli vähintään tökeröä, mut ehkä niiden hiiren paikoille oli joku tarkoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

NUKKUU? Jestas! :kieh: :headwall: Eli kun syövät lihaa/kalaa niin syövät harvinaisen unisia eläimiä?

juu siellä kaikki nukkuu ja satukirjoja missä tapahtuu mitään ns. "pahaa" ei saa lukea. Esim. jos lapsi on vaikka orpo (niin kuin monessa vanhassa sadussa on) Kaikki silotellaan. Olen ihan kauhuissani, mutta mitä voin tehdä. En mitään.

ehkä mä oon sit äiti sieltä toisesta päästä kun en ole edes ajatellut et lapset ei sais nähdä kuolemaa. siis eläimiä. poika on ollut papan mukana metsällä ja tyttökin katsellut jäniksen nylkemistä :snotty:

No oli myyjän käytös aika törkeää mielestäni. Olisihan hän voinut vastata, että juu katsotaan voisiko niitä siirtää muualle ja olla sitten vaikka siirtämättä...

Toisaalta minusta on ihan hyvä, että lapsikin tietää mistä se jauheliha tulee sinne kaupan tiskille. Ja kuolleen eläimen/ihmisen näkemiseenkin on vain totuttava. Ei lasta voi loputtomiin suojella.

minusta mikään jäniksen nylkeminen yms ei kuulu pienten lasten silmille!!! anteeksi nyt vaan mutta ei. vaikka itse olenkin maalla kasvanut,en minäkään pienenä sellaisia joutunut katselemaan. ehtii sitä sitten em.6v-> nähdä ja oppia tuollaisia asioita. huh,kaikkee näytättekin parivuotialle jo.

Alkuperäinen kirjoittaja :
minusta mikään jäniksen nylkeminen yms ei kuulu pienten lasten silmille!!! anteeksi nyt vaan mutta ei. vaikka itse olenkin maalla kasvanut,en minäkään pienenä sellaisia joutunut katselemaan. ehtii sitä sitten em.6v-> nähdä ja oppia tuollaisia asioita. huh,kaikkee näytättekin parivuotialle jo.

no.. se onkin sinun mielipide. kyl tuo minun isompikin (3v6kk) on jo mukana kalan perkuussa ym. häntä ei esim autot kiinnosta, vaan sienet, kukat, metsästys ja muutenkin eläimet. elävää ja kuollutta tutkitaan. samaan kastiin kuuluu kuopus. kaikkia ei ole samasta puusta veistetty. itse olen nähnyt metsästykseen liittyviä asioita pienestä pitäen ja minusta ne on täysin luonnollisia, toisille ne tekee pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras II:
Mun on pakko kertoa juttu sukulaistytöstä.

Asuva maalla ja perheellä on sikoja. Tyttö oli sit isänsä mukan joskus alle kouluikäisenä ekaa kertaa seuraamassa sikojen teurastusta. Kävi siinä sit niin, että *kops* possulta tipahti aivot lattialle. Tyttö kysymään mikä toi on. Isä jo ehti ajatella mitä tyttö mahtaa tuumata, mut kertoi et aivothan siinä. Tyttö vaan tuumas: Ei se mitään, ei se enää niitä olis tarvinutkaan! :)

:D aika realisti !

Ohi aiheen,anteeksi, mutta: Kuka ihme vie lapsen seuraamaan sikojen teurastusta? Mitäh? Ihan sairasta....

Toisekseen, en ymmärrä,miksi lapselle pitäisi ehdoin tahdoin lukea satuja, joissa tapahtuu pahaa:(

Toiset on herkempiä kuin toiset, ei siinä mitä. Ja jos lapsi ahdistuu, niin asiasta pitää jutella. On tärkeää selvittää lapselle että eläimet syövät toisia eläimiä ja syödäänhän me ihmisetkin eläimiä (tai ainakin osa meistä). Se on luonnon laki.

Oma 4v. tyttöni ei moisista hätkähdä kun nuo meidän kissat kantavat harva se päivä rappujen eteen myyriä, hiiriä ja päästäisiä. Se on hänelle aivan luonnollista ja tietä myös ettei niitä raatoja saa mennä sormineen sorkimaan. Eilen löytyi meidän pyykkinarujen alta kuollut orava. Syvä viilto oli päässä. Olisiko ollut meidän kissa vai sitten joku metsän eläimistä, mene ja tiedä. Yhdessä ihasteltiin sen kaunista, tuuheaa häntää ja sitä miten pitkät kynnet sillä näytti olevan.

Ai että oikein järkyttyi?? :D Siis minkä ihmeen vässykän olet synnyttänyt?Meillä 5 vuotias tyttö osallistuu hiirien/rottien lopetukseen,osaa valita oikean kokoisen ruokaeläimen kullekkin käärmeelle ja osaa jo pienimpä käärmeitä syöttääkkin.Ja sinun lapsesi järkyttyy pakastehiiristä?!Hohhoijaa...

Mun muksuista kasvaa varmaan jotain psykopaatteja, kun ne näkee päivittäin terra elukoiden syötöt. Välillä menee vauva hiiriä ja pääosin "elävää ruokaa". 3 v jopa sanoo "nami, nami. Tule syömään"..

q
Käytiin paikallisessa lemmikkieläinliikkeessä katselemassa akvaariokaloja. Siinä, lähellä akvaarioita, on pystymallinen pakastin jossa on lasiovi eli pakastimen sisään näkee loistavasti. Alimmalla hyllyllä oli avonaisessa, läpinäkyvässä muovipussissa pakastettuja rotan/hiiren poikasia ilmeisesti käärmeiden ruuaksi myynnissä. Meidän 4-v tyttö kauhistui kun pienet rottavauvat oli laitettu pakastimeen ja alkoi itkemään lohduttomasti. Kysyin myyjältä etteikö noita vois jossain muualla säilyttää kuin lapsen silmän korkeudella niin tämä asiakaspalvelun ammattilainen sanoi että oiskohan vähän yliherkkä lapsi kun noin reagoi. Sanoin ettei vaan ole tottunut näkemään kuolleita pikkuhiiriä, ehkä siinä syy, niin myyjä sanoi että no onhan hyvä että nyt sitten näki!!
Minä tyhmä oon sitten vähän liikaa suojellut lapsiparkaa kun ei tiedä elämän tosiasioita; syö tai tule haukutuksi.

Yhteistyössä