oksannustaudin tarttuvuus, osa II

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten toimitaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten toimitaan

Vieras
Aiempaan oksennustautikeskusteluun jatkokysymys: miten kauan oksennustauti säilyy "itämiskelpoisena" taudin sairastamisen jälkeen? Tällä kertaa kyse olisi niinpäin toimivasta kuviosta että tuttavapariskunta joka sairasti nyt pääsiäisviikonloppuna oksennustaudin (oksennus+ripuli kesti 2 vrk) olisi tulossa katsomaan pientä vauvaani ensi viikonloppuna. Olen ihan paniikissa että uskallanko ottaa vieraat vastaan... vierailun peruminen on ehkä pakko tehdä, mutta se tulee aiheuttamaan mielipahaa ja katkeruutta (vanhemmat ihmiset eivät ymmärrä näitä varotoimia vaan pitävät heti vauvan vanhempia hysteerisinä ja "vaikeina", kun eihän sitä ennenvanhaankaan mitään tauteja pelätty ja varottu....) jos siis tartuntavaara yhä on. Kylään tulossa oleva henkilö tulee aivan varmasti haluamaan vauvaa syliin jne, ja pelkään että vauvaan tarttuu tauti. Vaikka aikuisella oksutauti kestää vain pari päivää niin eikö ole niin että vauvalle sama tauti (saman viruskannan aiheuttama) voi olla paljon pahempi kuitenkin?

Mikäli kyseessä on norovirus, sen sairastanut saattaa tartuttaa vielä 2vk oireiden loppumisen jälkeen. Norm. ripuli/oksennustaudissa kantaja tartuttaa niin kauan kun ripulointi jatkuu.
Siksi ei meilläkään pk:ssa ole päästy noroviruksesta eroon, vaan tauti jyllää jo 5 viikkoa.
Itse en henk.kohtaisesti ottaisi vielä vieraita vastaan.

Pidät vauvan nyt vain suojassa. Googlettele vähän tarinoita vauvoista, jotka ovat joutuneet sairaalaan nyt tämän keväänkin epidemioissa. Tutun kautta tiedän itse 2 vauvaa :( Kyllä lapsen terveys menee kaiken ystävällisyyden edelle ja varmasti ne ihmiset, joille lapsenne on tärkeä, sen ymmärtävät.

Meillä tai kaveripiirissä,ei yksikään täysimetetty vauva ole saanut oksennustautia,vaikka ympärillä muu perhe on sairastanut. Oksennustauti onkin varmaan ainoa tauti jolta imetys suojaa,flunssalta ei ainakaan suojaa yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja hei..:
Meillä tai kaveripiirissä,ei yksikään täysimetetty vauva ole saanut oksennustautia,vaikka ympärillä muu perhe on sairastanut. Oksennustauti onkin varmaan ainoa tauti jolta imetys suojaa,flunssalta ei ainakaan suojaa yhtään.

Ei silti missään nimessä kannata ottaa riskiä! Sitä kun ei etukäteen tiedä miten vauva reagoi JOS sattuu sairastumaan.
Kyllä pitäis olla sen verran järkeä vauvan katsojilla että tajuaisivat itse perua...

Vatsatauti leviää ja tarttuu niiiin helposti!

mullapa on juuri parhaillaan joku noro tms päällä.. Eli tarttuu ainakin viikon oireiden loputtua.. Sairastaneet tuttavat kävi meillä viikko sairauden jälkeen ja niinhän se iski, sekä minuun että 1,5v tyttöömme. Noro on taaperolla vaan joku yks oksennus päivässä ja ripulia monen päivän ajan, ja aikuisella oli todella rajua oksentelua ja ripulia koko yö 8h ja sen jälkeen lihas- ja alaselkäkipua. Meillä jo toinen noro tänä vuonna. Ekalla kerralla mies ja tyttö sairasti ja nyt minä ja tyttö ainakin.. Eli minä välttelisin 2 viikkoa ainakin sairastaneita ihmisiä ja heidän kotiaan.. Lapsen hoidosta ei tosiaan tuu mitään, jos pitää puolen tunnin välein istua pöntöllä ämpärin kanssa..

Meillekin tarttui oksennustauti n. viikon päästä siitä kun tauti oli loppunut siskoni perheessä. Jälkeenpäin jaksoi vielä sanoa että voitiin saada se jostain muualtakin..itse silloin vakuutteli ettei tartu enää. Itse en ollut eläissäni sairastanut kyseistä tautia enkä siitä mitään tiennytkään. En oikein usko siihen että olisi tullut muualta, liian suuri sattuma. Meillä ei lapsi ollut edes päiväkodissa.

Kuitenkin, ensin tarttui 2 vuotiaaseen, seuraavaksi isään ja siitä parin tunnin päästä minuun joka olin vielä viimeisilläni raskaana. Yhdeksän tuntia oksentelua tasaisin väliajon.. Sen kokemuksen perusteella en TODELLAKAAN ottaisi riskiä vaikkei talossa vauvaa olisikaan!! Pari viikkoa taudin päättymisen jälkeen aikaisintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hei..:

Minun vauvani on täysimetetty, mutta silti sai taudin. Ei onneksi joutunut tippaan, kun äidinmaito imeytyy niin tehokkaasti.

En pitäisi tuota meilläpäin jyllännyttä tautia perinteisenä oksennustautina muutenkaan. Alkoi oudosti päänsäryllä ja parin päivän päästä vasta vatsaoireet. Oksentaminen jatkui useita päiviä, kun tavallisessa oksennustaudissa on selvitty 1-3 oksentamisella ja kahdessa päivässä oltu jo voiton puolella. Meillä oksennustauti on perinteisesti alkanut samana päivänä kaikilla, mutta tässä ilmeisesti itämisvaihe oli pidempi. Seuraava alkoi oireilla kun edellisen oireet jo helpottivat.

Ennen tätä talvea en ole pitänyt oksennustautia "pahana", mutta vierestä seuranneena pakko todeta, että pelottavampi tämä on kuin korkean kuumeen flunssa.

Yhteistyössä