Oksettaa

  • Viestiketjun aloittaja yök
  • Ensimmäinen viesti
yök
Vauva (reilu kuukausi) puklaa niin paljon että huolestuttaa. Tai ei se enää ole edes puklua, pikemminkin oksentelua. Tavaraa tulee suun täydeltä, pulp. Alkoi noin viikko sitten. Eka ajattelin että tissimaidossa on joku vika, kun se alko tulla paluupostissa kesken ruuan. Nyt tissi ei kelpaa ollenkaan. Mutta pullomaito pulputtaa myös. Äskeisellä syötöllä tuli neljä kertaa ylös; kesken syötön, heti jälkeen (ennen röyhtäystä) ja vielä pari kertaa vähän myöhemmin. Huolestuttaa jo että jääkö massuun mitään.

Tuo tissin hylkiminenkin huolestuttaa. Neuvolassa kehotettiin vain tarjoomaan kärsivällisesti, mutta kun ei kelpaa. Tai siis vauva kyllä tarttuu ja alkaa imuttaan, mutta maito ei tule tarpeeksi nopeesti vissiin. Sitten alkaa kauhee huuto joka loppuu kun saa pullon suuhun. Olen kokeillut myös toisin päin; tarjoon ensin tissiä, sitten vähän pullosta ja taas tissiä. Ei kelpaa, kauhee huuto taas. Ja mulla maito suihkuaa pitkin naamaa.
 
ninnu2
Meilläkin vauva puklaili paljon, oli täysimetyksellä. Minulle sanottiin, että johtuu suuresta maitovirrasta eli imee paljon ja maidon mukana menee ilmaa. Yksi hyvä paikka on soittaa imetystukipuhelimeen, jos haluaa imetysasioista jutella. Googlettamalla löytyy varmasti numero. Yksi ystäväni kehui paikkaa, en ole kyllä itse sinne soittanut.
 
Pahvi-76
Ja nopeasti vauva tottuu siihen, että tuttipullosta maito tulee tasasesti ja alottaa rinnan hylkimisen. Siihen saattaa koko imetys kaatua. Mieti haluatko vielä jatkaa imetystä vai et. Jos haluat, niin unohda se pullo hetkeksi.

Oksennus lentää kaaressa kauas, pulautus valuu rinnuksille. Voit tietty käydä neuvolassa välipunnituksessa, jos paino nousee ja vaippoja kastuu, niin mölöä jää mahaan riittävästi.
 
jkiaphg
Meillä molemmat vauvat puklailivat paljon just tuolleen kaaressa. Kasvoivat hyvin, joten oli normaalia. Runsaskaan pulauttelu ei ole vaarallista jos siis kasvu menee hyvin omalla käyrällä. Onhan kunnassanne kunnon neuvolakäynnit, muista vaatia punnitus tarpeeksi usein!

Ja tosiaan, jos maitoa on runsaasti, se voi aiheuttaa hotkimista ja puklailua. Soita ihmeessä imetystukipuhelimeet, et menetä mitään, mutta voit saada tosi hyviä vinkkejä.
 

Yhteistyössä