Olemmeko hulluja, kun suunnittelemme talon rakentamista 20 kilometrin päähän keskustasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Draumsyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Draumsyn

Aktiivinen jäsen
31.07.2009
5 320
1
36
Kyseessä pikkuinen kylä, jossa ei ole juuri mitään. Miehen työpaikalle matkaa olisi noin 40 kilometriä. Koulu kylässä on (ainakin vielä, tulevaahan ei koskaan tiedä ), mutta yläkouluiässä pitäisi sitten kulkea tuo 20 kilometriä keskustan kouluun.

Mieli tekisi kovasti, mutta jotenkin mietityttää. Jos jotain sattuu, ei taloa varmasti saa myytyä - ja jos saa, ei ainakaan saa puoliakaan sen hinnasta... Järjetöntä, mutta silti mieli tekisi.

Uskaltaisitteko?

Onko siinä kylässä kyläkauppaa tai jotain, josta saa helposti unohtuneen maidon tms haettua?
Entä oletteko ennestään jollakin tapaa tuttuja kyläläisille? Valitettavasti monet pikkukylät on erittäin sisäänpäinlämpiäviä eikä niihin pääse "ulkoa" muuttavat sisälle ikinä. Koulujuttu ei sinänsä ole ongelma, kunhan bussikuljetus on suhteellisen inhimillisesti järjestetty.

Meillä talo 18 km kaupungista, 7 km lähimmästä taajamasta (koulut, kaupat).

Sisäistäkää perusteellisesti se, että kun lapset kasvavat, heidät on todennäköisesti kyydittävä kavereille ja harrastuksiin.

Meillä lapsilla on harrastusta ma, ke, to, pe, su. Miehen harrastus on la. Toisin sanoen 6 päivänä viikossa minä joko kuljetan jotakuta harrastukseen tai olen kotivanhempi.

Siihen kun yhdistää kaupassakäynnit, ruuanlaitot, kodinhoidot yms + satunnaiset vanhempainillat, niin ihan täystyöllisyys on.

On kyläkauppa ainakin vielä. Ja mies ajaisi työmatkallaan monenkin kaupan ohi, joten voi työmatkallaan hakea. Ollaan tuttuja muutamille kyläläisille, ei tosin kovin monille. Minä olen aikanaan kierrellyt monessa talossakin haastatteluja tekemässä opiskelujen takia. :)

Ei ole Uudellamaalla vaan Etelä-Pohjanmaalla kahden pienen kaupungin keskellä. Molempiin etäisyyttä tuo 20 kilometriä.

Oikeasti joku 20 kilsaa on tosi lyhyt matka,autolla menee noin parissakymmenessä minuutissa max. Itse asun nyt noin 14 kilsan päässä kaupungista, enkä ole ikinä kokenut tuota matkaa hankalaksi. Päinvastoin. Musta tuo on just sopiva etäisyys "sivistyksestä". Tosin tuossa parin kilsan päässä on pieni kyläkauppa, joka on tosiaan pelastanut monesti kun ei ole tarvinnut jonkun pikkujutun takia lähteä kaupunkiin saakka.
Nyt ollaan muuttamassa "maalle", jossa lähin kauppa on noin 7 kilsan päässä. Eikä ahdista yhtään. Kai se on asennekysymyskin, mihin on tottunut ja mitä vaatii. Jos haluaa että lähinkauppa on heti naapurissa, voi "metsän keskelle" muuttaminen olla kauheaa.

40 km töihin on jo pitkä matka, varsinkin ajallisesti. Miten oma työpaikkasi (vaikka olisit nyt kotona, se voi olla tärkeä kysymys muutaman vuoden päästä)? En edes asu uudellamaalla, mutta silti 40 km moottoritietä vie täälläkin aikaa yli lähes tunnin. Perheessä on pakko olla kaksi autoa, vaikka toinen olisi kotonakin. Onko kauppoihin myös se 20 km vai löytyykö ruokakaupat lähempää? Entäs lasten harrastukset? Vaativatko paljon kuljettelua? Pitäisin itsekin ajatuksesta muuttaa maalle ja siinä olisi monta hyvää puolta. Luonnon läheisyys, rauha, tila ynnä muut, mutta vietettyäni juuri viikon Sipoossa, en kadu hetkeäkään että muutimme vain 4km päähän oman kotikaupunkimme keskustasta. En millään viitsisi ajaa joka päivä tuntia töihin ja takaisin, puoli tuntia kauppaan ja takaisin (ei välttämättä olisi edes työmatkan varrella), lasten harrastuksiin tunti ja takaisin.

Sen sijaan tuota en allekirjoita että olisi välttämättä vaikea päästä "piireihin" ja olisi jotenkin sisäänpäinlämpiävää pienellä paikkakunnalla. Nuo on aivan yksittäisistä henkilöistä kiinni loppujen lopuksi. Samoin en usko että talon arvo mitenkään notkahtaisi teidän ostamisen jälkeen, ennemminkin päinvastoin. Nythän on asuntojen hinnat alhaalla ja maalle muutto nostaa koko ajan päätänsä.

Ei kai se hullua ole, on maailmassa hullumpiakain asioita. Muistaa vaan ajatella asioita monelta eri kantilta ja ennenkaikkea realistisesti :)

Saanko udella mikä kylässä viehättää, mikä on se asia jonka vuoksi haluaisitte rakentaa juuri siihen kylään? :)

Kiitos kannustavista kommenteista. Meille itselle tuntuu tosiaan juuri oikealta ratkaisulta, mutta kun tietää, ettei tuo kylä ole oikein muuttajien suosiossa, meinaa vähän mietityttää. Ei omalta kannalta, hyvin viihdyttäisiin vaikka keskellä korpea, mutta jos joskus joutuu yrittämään talon myymistä... Uuden rakentaminen kun maksaa hirveästi eikä sopivaa valmista taloa tunnu löytyvän mistään.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
40 km töihin on jo pitkä matka, varsinkin ajallisesti. Miten oma työpaikkasi (vaikka olisit nyt kotona, se voi olla tärkeä kysymys muutaman vuoden päästä)? En edes asu uudellamaalla, mutta silti 40 km moottoritietä vie täälläkin aikaa yli lähes tunnin.

Jopas on teillä sitten ruuhkaiset moottoritiet. Itsellä työmatkaa vähän reilu 40 kilsaa, eikä edes moottoritietä ja silti työmatkaan menee noin 40 minuuttia suunta. Kesällä vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
On kyläkauppa ainakin vielä. Ja mies ajaisi työmatkallaan monenkin kaupan ohi, joten voi työmatkallaan hakea. Ollaan tuttuja muutamille kyläläisille, ei tosin kovin monille. Minä olen aikanaan kierrellyt monessa talossakin haastatteluja tekemässä opiskelujen takia. :)

Ei ole Uudellamaalla vaan Etelä-Pohjanmaalla kahden pienen kaupungin keskellä. Molempiin etäisyyttä tuo 20 kilometriä.

Saako tiedustella tarkemmin että missä etelä-pohjanmaalla?? :D Me kun asumme etelä-pohjanmaalla sivukylällä jossa kyläkauppa, koulu. Ja tuli vaan mieleen kun kirjoitit että kahden pienen kaupungin keskellä... :D Saako olla utelias???

itse se pitää tälläset asiat sydämessään tietää. me asumme 20 km kaupungista, huoltoasema on 3 km:n päässä, kauppa-auto käy kerran viikossa, kirjastoauto kerran viikossa ja jädeauto joka toinen viikko. lähimpään pikkukauppaan on 10 km. markettiin 15 km. julkisia ei kulje, kummallakin omat autot. en vaihtaisi täällä rauhassa asumista kaupunkiin. ja vartti sinne on lyhyt matka. meillä siis 20 km työmatka. monilla on paljon pidempikin työmatka.

ja rakennettiinkin. Tällä kylällä asuu reilut 2000 ihmistä ja tämä kylä on koko kunnan keskus. Itse kunnassa asuu reilut 8000 ihmistä, mutta peruspalvelut on (2 kauppaa, apteekki, pankki, parturi, kirjasto yms). Meiltä on matkaa kylille vain 3km ja sieltä löytyy alakoulu, yläkoulu ja päiväkoti. Lähimpään kaupunkiin on 20km (minä siellä töissä) ja toiseen 27km (mies töissä). Isompi kaupunki on 40km päässä.
Jos tarvin jotain muuta kuin mitä täältä saan, ostan työmatkoilla.

En oikein tiedä, mikä kylässä viehättää. Mutta jotain siinä täytyy olla, koska opinnäytetyönikin jo aikanaan siihen liittyen tein. Alue on todella kaunista, keskellä kylää on järvi ja muualla peltoa. Kuuluu oikeaan kuntaan, mutta on lähellä toista kuntaa, jossa luultavasti ramppaisimme jatkuvasti. Lisäksi on hyvän tien varressa, eli sinne ei tarvitse ajella jotain metsäpolkuja.

Tärkeä seikka on myös se, että sieltä löytyy parhaiten toiveitamme vastaavia tontteja (riittävän suuria, sopivan halpoja eikä naapuria aivan nenän alla ).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Saako tiedustella tarkemmin että missä etelä-pohjanmaalla?? :D Me kun asumme etelä-pohjanmaalla sivukylällä jossa kyläkauppa, koulu. Ja tuli vaan mieleen kun kirjoitit että kahden pienen kaupungin keskellä... :D Saako olla utelias???

Sama kai se on sanoakin. Turha kai sitä on leikkiä jotain kuurupiiloa. :) Kyse on Lapuan Kauhajärvestä.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
40 km töihin on jo pitkä matka, varsinkin ajallisesti. Miten oma työpaikkasi (vaikka olisit nyt kotona, se voi olla tärkeä kysymys muutaman vuoden päästä)? En edes asu uudellamaalla, mutta silti 40 km moottoritietä vie täälläkin aikaa yli lähes tunnin. Perheessä on pakko olla kaksi autoa, vaikka toinen olisi kotonakin. Onko kauppoihin myös se 20 km vai löytyykö ruokakaupat lähempää? Entäs lasten harrastukset? Vaativatko paljon kuljettelua? Pitäisin itsekin ajatuksesta muuttaa maalle ja siinä olisi monta hyvää puolta. Luonnon läheisyys, rauha, tila ynnä muut, mutta vietettyäni juuri viikon Sipoossa, en kadu hetkeäkään että muutimme vain 4km päähän oman kotikaupunkimme keskustasta. En millään viitsisi ajaa joka päivä tuntia töihin ja takaisin, puoli tuntia kauppaan ja takaisin (ei välttämättä olisi edes työmatkan varrella), lasten harrastuksiin tunti ja takaisin.

Sen sijaan tuota en allekirjoita että olisi välttämättä vaikea päästä "piireihin" ja olisi jotenkin sisäänpäinlämpiävää pienellä paikkakunnalla. Nuo on aivan yksittäisistä henkilöistä kiinni loppujen lopuksi. Samoin en usko että talon arvo mitenkään notkahtaisi teidän ostamisen jälkeen, ennemminkin päinvastoin. Nythän on asuntojen hinnat alhaalla ja maalle muutto nostaa koko ajan päätänsä.

Minulla ei ole toistaiseksi selkeyttä elämänkuvioista. Mutta olen aika vakuuttunut, että löytäisin koulutustani vastaavaa työtä ainakin tuosta naapurikunnasta, parinkymmenen kilometrin päästä. Meidän lapset eivät ole kovin harrastavia, joten tuo kuljettelu pysyisi luultavasti hallinnassa.

Oletko gradua varten kierrellyt taloissa? :)
Jos viitsit, kertoisitko tuosta prosessista: miten olet ottanut yhteyttä ihmisiin jne.?

Eräs kyläläinen (etäinen sukulainen ) hankki ihmisiltä minun puolestani suostumuksen haastatteluun. Minä vain sitten soittelin kaikille ja kysyin sopivaa ajankohtaa. Voin sanoa, että kävi todella hyvä tuuri.

Sama kai se on sanoakin. Turha kai sitä on leikkiä jotain kuurupiiloa. :) Kyse on Lapuan Kauhajärvestä.

Ajattelinkin, että tuo

asumme 2 kaupungin välissä. Molempiin matkaa 15km. Kylässä on koulu, jossa n. 100 oppilasta. Ylä-asteelle mentävä kaupunkiin--> linja-auto kuljetus. Ihanan rauhallista asua lasten kanssa, kaupunkiin en muuttas millään.

Mitä enemmän sun viestejä luen, ap, sen vahvemmin musta tuntuu siltä että teidän pitää muuttaa sinne :) Mä uskon, että viihtyisitte todella loistavasti, ettekä muuttaisi sieltä enää koskaan pois.. ;)

En tiedä, oletteko??

teistähän se on kiinni, pystyttekö asumaan niin kaukana palveluista ym??
Me ollaan asuttu korvessa nyt 13v (kylälle 16km, isoon kaupunkiin 40) eikä täältä osaisi mihinkään muuttaa.
Onhan se välillä haasteellista asua syrjässä, mutta itsestä se on kiinni pärjääkö vai ei

Yhteistyössä