Olen 31-vuotias äiti, jolla ei ole yhtään työkokemusta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Ainoa työkokemus vuodelta -97, kun tein muutaman kuukauden jotain sijaisuutta arkistossa. Sen jälkeen olen opiskellut kaksi tutkintoa ja tehnyt viisi lasta. Ja nyt on iskenyt masennus, koska ymmärrän, etten saa koskaan töitä. Molemmat tutkintoni ovat alalta, joilla on eniten työttömyyttä, ei siis mitään saumaa. Jos nyt lähden vielä uutta opiskelemaan, olen jo niin vanha, ettei iänkään puolesta mua enää kukaan palkkaa. Surettaa. Mutta itse olen valintani tehnyt, näillä mennään....

Niin se vaan on että juuri tuosta syystä olen ahkerasti tehnyt töitä jo 15 v asti. Kaikkea maan ja taivaan väliltä ja nytkin olen muissa kuin oman alan töissä. Ei pelkkä tutkinto vielä takaa työllistymistä.

Opiskele hoitoalalle, ihan takuuvarmana on töitä. Tälläkin hetkellä huutava pula sijaisista ja vakituisiakin paikkoja on vähän väliä auki siitä huolimatta, että monella muulla alalla irtisanotaan ihmisiä. Itse sain juuri muutama kk sitten vakipaikan lähes ilman työkokemusta ja 5 kotiäitinä vietetyn vuoden jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Opiskele hoitoalalle, ihan takuuvarmana on töitä. Tälläkin hetkellä huutava pula sijaisista ja vakituisiakin paikkoja on vähän väliä auki siitä huolimatta, että monella muulla alalla irtisanotaan ihmisiä. Itse sain juuri muutama kk sitten vakipaikan lähes ilman työkokemusta ja 5 kotiäitinä vietetyn vuoden jälkeen.

PEESI

joo mulla melkein sama tilanne... kans kaksi ammattia takana ja muutama lapsi, mutta ei kunnon työkokemusta ollenkaan.. Harjoitteluita ja työkkärinrahalla tehtäviä "töitä"... Ja vuoden päästä pitäs jotain saada aikaiseksi kun ei enää kotona voi olla nuorimmankaan kanssa :(

Nyt otat ittees niskasta kiinni, tolla asenteella ei varmaan tulekaan kovin helposti palkatuksi. Ihan varmasti tuut saamaan työtä, kuten sanottu, ei tutkinto takaa työllistymistä, eikä myöskään tutkinnon puuttuminen ole este työllistymiselle! Olet avoimin mielin ja ahkerasti kyselet töitä eri aloilta, aivan varmasti tärppää! Mielestäni on hieno ja kullanarvoinen asia et olet hoitanut lapsesi kotona, alat itsekin ajattelemaan sen vahvuudeksesi, etkä pyytelemään sitä anteeksi. Sekin on vahvuus, et tod.näk. et oo heti jäämässä äitiysvapaille...
Onnenpotku persiille ja menoks! =)

on lähihoitajille työtä aivan yhtä paljon kuin sairaanhoitajillekin. Se on totta et sh:ta palkataan tällä hetkellä todennäköisemmin sairaaloihin, mut erilaiset hoivalaitokset tarvitsevat paljon lähihoitajia. Eläköityminen on suurta ko. aloilla. Ja kyllä vielä sekin aika tulee kun sairaaloihin alkaa taas "kelvata" lähihoitajatkin...

Minäkin olen 30-vuotias äiti, jolla ei juurikaan työkokemusta. Koulutus on, mutta alan töitä ei tunnu löytyvän mistään. Viisi vuotta olen ollut kotiäitinä ja nyt olisi kova into töihin päästä. Olen kuitenkin vielä ihan hyvillä mielin laittanut hakemuksia kaikkiin mahdollisiin eri paikkoihin, vaikka ei kokemusta juuri olekkaan. Saa nähdä miten käy.

jostain just luin että lähihoitajille on enemmän avoimia paikkoja kuin sairaanhoitajille. miten et pääse ees sh-pääsykokeisiin? tosi kurjaa :/ hoitoalaa suosittelen juu, ja lähihoitajillakin on paljon eri vaihtoehtoja missä olla töissä, päiväkodit, vanhainkodit ym., ja akuutitkin osastot. kiinnostaisko hoitoala sua yhtään? töitä kyllä löytyis!

Tiedän erään suuren perheen äidin, joka ei ennättänyt ennen avioitumistaan ja 10 lapsen saamistaan kouluttautua eikä töissä käydä. On pysynyt kuitenkin erittäin vireänä ja nuorekkaana, ja kun nuorimmainen riittävän isoksi kasvoi, päätti lähteä opiskelemaan hoitoalalle ja on käsittääkseni ollut jo vuosia töissä.

Rohkeasti vain!

Hoitoalan koulutukseen sisältyy myös paljon työharjoittelua, eli kun valmistut sinulla on jo kivasti työkokemusta!

Olen samaa mieltä kuin aiempi kirjoittaja, että oma asenne vaikuttaa merkittävästi työmarkkinoilla - reippaasti työhaastatteluun, tuumaat rehellisesti että "työkokemusta minulle ei vielä paljon ole opiskelu- ja perhesyistä ehtinyt kertymään, mutta olen innokas oppimaan ja kiinnostunut juuri tästä työstä".

Onnea matkaan!

Ensinnäkin, et todellakaan ole vanha töihin, tai opiskelemaan. Töihin sut otetaan mieluusti, kun olet jo lapset tehnyt, kun taas monet sun ikäiset vielä jäävät työstä äitiyslomalle. Etsi ensin vaikka jotain pientä keikkatyötä, niin saat lisää itseluottamusta.

kiitos kannustuksesta! :) Heti tuli uutta toivoa.

Hoitoalalle kai tosiaan täytyy suunnata. Olen kokoajan sinne pyrkinytkin, tosin tiedän etten oikein sovellu hoiva-ammattiin, en ole oikein "ihmis-ihminen" mutta kun siellä kerta töitä on, niin...

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Minäkin olen 30-vuotias äiti, jolla ei juurikaan työkokemusta. Koulutus on, mutta alan töitä ei tunnu löytyvän mistään. Viisi vuotta olen ollut kotiäitinä ja nyt olisi kova into töihin päästä. Olen kuitenkin vielä ihan hyvillä mielin laittanut hakemuksia kaikkiin mahdollisiin eri paikkoihin, vaikka ei kokemusta juuri olekkaan. Saa nähdä miten käy.

Sama.
KAikki kokemus mitä mulla on, tuntuu olevan ihan väärältä alalta- ei tunnu kyllä hyödyttävän yhtään.
Mä suunnittelen kouluunmenoa kun lapset kasvaa hiukan isommiksi, ellei sitä ennen tärppää.

Kiinnostaisiko sinua lasten- tai vanhustenhoitoala? Jos kiinnostaa, hoitoalalla tarvitaan lisää ihmisiä ja sinulla on kokemusta. Sinulla ei ole vielä paljon ikää lähteä opiskelemaan ja tuo haastattelussa esille jos lapset on tehty. Tsemppiä!

Täälläkin kolmekymppinen äiti ihmettelee mistä niitä töitä oikein löytäisi. Mä olen alan vaihtaja ja uudelta alalta ei ole juurikaan kokemusta, ja näinä aikoina sitä on kyllä tosi vaikeaa saadakin. Tuntuu että jokapuolella on säästökuurit menossa ja porukkaa pistetään vaan pihalle.

Siis jos miettii, että kolmekymppisenä lukee uudelle alalle (vaikkapa yliopistossakin), niin millä mittapuulla on liian vanha valmistuessaan? Eiköhän niitä töitä löydy, persoonasta se kiinni on. Eikä asiaa ainakaan haittaa se, että lapset on jo tehty.

olen minäkin 32 vuotias ilman mitään järkevää työkokemusta. nyt opiskelen oppisopimuksella ja tarkoitus on opiskella amk tutkinto jatkoksi aikuispuolella. Lähäriksi voi myös opiskella oppisopparilla.

Yhteistyössä