Olen luottotiedoton ja veloissa. Kelpaanko uuteen suhteeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja velkasinkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

velkasinkku

Vieras
Olen eronnut parisuhteestani, ja tämä ex-mies tiesi taloudellisesta tilanteestani.

Eli mulla on hirveät velat. En nyt erittele, että miten olen mokannut. Pääsin kuitenkin 1v sitten velkajärjestelyyn ja sitä on vielä 4 vuotta jäljellä. Olen vakiduunissa. Palkkani on 2600e/kk. Käteen jää 2000e ja vuokra on 620e. Maksan joka kuukausi velkajärjestelyyn 1020e. Eli palkasta jää vuokran jälkeen tasan 400e elä'miseen. Tätä tulee siis jatkumaan vielä vuoteen 2014.

Kysynkin. Haluan lapsia ja naimisiin. Mutta miten ihmeessä tämä onnistuu. Olen 36-vuotias, joten en voi odottaa.

Mitä ajattelette musta?

Itse miehenä sanoisin, että voisin ryhtyä suhteeseen kanssasi mutta tekisin heti selväksi, että velkasi on sinun asia, enkä minä niitä ala maksamaan. Jos pystyt velat omista rahoista maksamaan niin, en näe miksi ei suhde onnistuisi. Olettaen, että et ole enää niin tyhmä, että otat velkaa.

En usko, että kukaan haluaa suhteeseen ihmisen kanssa, joka on osoiitanut, kuinka holtiton on raha-asioissa. Varmaan myös muissakin asioissa? Ja laskin pikapikaa, jos malksat noin 1000e/kk, niin se on vuodessa 12 000e ja 5 vuoden aikana 60 000e. Aika veloissa olet ollut!

Ja kuka maksaa noi velat, kun lapsia haluat? Äityislomat ja hoitovapaat? Ei niistä irroteta 1000e/kk velkoihin! Ukonko pistät maksumieheksi?

Jos ymmärrät mokanneesi ja pyrit juuri parhaillaan pääsemään eroon veloista, niin kyllä se jo minusta jotain osoittaa. En usko että tuo yksistään olisi syy, miksi et löytäisi miestä. Eri asia on, miten velkajärjestely hoituu, koska ollessasi äitiyslomalla, rahaa ei jää käteen niin paljoa, ja miten sitten pystyt noudattamaan velkajärjestelyn maksuja, olen ainakin sivusta seuranneena käsittänyt, että eriä ei voi muutella velkajärjestelyssä.

Rakkautta en usko estävän, mutta monimutkaistaahan se asioita kuitenkin... Ihmiset tekee virheitä, tärkein kai on kuitenkin että niistä oppii. Tsemppiä ja onnea sinulle perheen perustamiseen, toivottavasti pian löydät itsellesi ymmärtäväisen ja rakastavan miehen.

Kun löytyy sellainen mies joka ei ole pikkumainen eikä pikkurahasta puutetta niin onnistuu.

Ja miksei onnistuisi? Parempihan tuommoinen on että mokat on valmiiksi mokailtu. Miehiltähän tuo on jopa suotavaa. Miksi nainen olisi erilainen. Vai kuuluisaa kaksinais moralismia?

Tuskin tuo nyt este olis. En ainakaaan millään jaksa uskoa. Jos et nyt jotain miljonääriä ole havittelemassa..:D Ja vuoteen 2014 ei ole enää kovin pitkä aika, jos silloin tilanne helpottaa niin ei kai tuossa mitään isompaa ongelmaa ole. Ei ne lapsetkaan sieltä niin hirveen nopeesti tule.

Mä olen sitä mieltä, että kuka tahansa voi kämmätä raha-asiansa. Jotkut ilman omaa syytään, toiset typeryyttään, jotkut olosuhteiden ja oman toimintansa summana. Ok. Kämmi kävi ja nyt on velkaa ja luottotiedoissa merkintä.

Ja tässä vaiheessa alkaa se, mikä mun mielestä on tärkeämpää ihmistä arvioitaessa: mitä se tekee seuraavaksi. Jos ollaan korvia myöten p*skassa, niin jäädäänkö sinne makaamaan ja märehtimään elämän kurjuutta, vai aletaanko sieltä kömpiä pois kaikin mahdollisin keinoin?

Mä arvostan hyvin paljon sellaisia, jotka on olleet siellä suossa ja rämpineet sieltä ylös. Ne, joilla on raha-asiat olleet aivan solmussa ja jotka kuitenkin on saaneet ne järjestettyä ja päässeet ns. kuivalle maalle, ansaitsevat hatunnoston. Ja vaikka sitä matkaa kuivalle maalle olisikin vielä jäljellä, mutta pelastuslautta on rakennettu tukevasti ja se pysyy pinnalla (vrt. velkajärjestely ja maksusopimukset, joita noudatetaan) on ihminen mun mielestäni osoittanut, että se on oppinut läksynsä ja osaa hoitaa raha-asiansa luotettavasti. Ja toivottavasti ei enää koskaan joudu takaisin suohon. Toisaalta, vaikka joutuisikin, niin ainakin se tietää, että sieltä on mahdollista päästä pois.

Yhteistyössä