Olen mies. Tarvitsen neuvoja miten pärjätä lapsen kasvatuksessa lapsen äidin kanssa

Niin kaunis on maa

Uusi jäsen
12.12.2008
1
0
1
Moi

Olen ensikertalainen täällä. Hieman historiaa: lapsemme on nyt 9 vuotias. Kun hän tuli synnytyslaitokselta kotiin, alkoi yksi perusasia mennä pieleen heti alkuunsa.

Neuvolasta saimme ohjeen, että jos lapsi itkee kun hänet pannaan yöunille, hänet pitää itkusta huolimatta jättää sänkyynsä. Tämän itkuvaiheen pitäisi mennä ohi muutamassa päivässä.

Vaimoni ei suostunut jättämään lastamme sänkyyn kun hän itki. Kertaakaan emme kokeilleet, että loppuisiko itku muutaman kerran jälkeen. Puhuin vaimolleni niistä ohjeista joita saimme neuvolasta, siitä huolimatta hän ei toiminut neuvolan ohjeen mukaan.

Nyt lapsemme tulee edelleenkin joka yö sängystään vaimon viereen nukkumaan (nyt lapsi siis nukahtaa omaan sänkyynsä). Konsultoin neuvolaa asiasta. Sieltä sanottiin, että 9 vuotiaan olisi jo hyvä nukkua yksinään. Vaimoni ei toimi mitenkään tämän asian korjaamiseksi. Olen asiasta puhunut vaimolleni, ilmeisesti turhaan. Edelleen hän toteuttaa jotakin omaa ajatustaan lapsen kehittymisestä.

Toinen asia joka on alkanut menemään väärin: vaimoni ja hänen vanhempansa syöttävät lapsellemme epäterveellistä ruokaa: pullaa, sokerijuomia ja suolaista ruokaa.

Mielestäni lapsemme on ylipainoinen. Samaan on päätynyt koulun terveydenhoitaja. Minä ja terveydenhoitaja teimme saman havainnon, toistemme havainnosta tietämättä, suunnilleen samaan aikaan.

Näistä kummastakaan asiasta en voi vaimolleni enää puhua, koska hän suuttuu välittömästi ja sanoo ettei halua kuulla asiasta. Marttyyrinomaisesti hän toteaa tehneensä väärin minun mielestäni. Minä sanon ettei (lapsen yksin nukkumattomuus ja lihavuus) kyse ole minun mielipiteestäni, vaan asiantuntijoiden mielipiteestä.

Olen sanonut vaimolleni, että jos hän vihaa minua, jättäisi lapsemme tämän vihan ulkopuolelle. Minusta on alkanut tuntumaan, että vaimo vihaa minua ja käyttää lastamme (siis toimimalla lapsen edun vastaisesti, niin kuin itse haluaa, välittämättä asiantuntijoiden näkemyksistä) kostaakseen minulle.

Isänä olen erittäin pahoillani tilanteesta. En tiedä miten muuttaisin tilannetta.

Lisäys: miten saan nuo naamat pois tekstistä? Minä en niitä sinne pannut! Tekstini ei kaipaa mitään kevennysnaamoja.

Harmittaa puolestasi, koska mielestäni Sinä olet oikeassa.

Suostuisikohan vaimo tulemaan palaveriin esim. koulun terkkarin kanssa, sopisit siis sellaisen kolminkeskeisen istunnon ilman lasta? Rimpauta terkalle ja kysy, mitä hän olisi mieltä. Ja tsemiä.

Minustakin sinä olet oikeassa. On todella itsekästä vaimosi puolelta kieltäytyä näkemästä totuutta - hän tekee pojallenne suuren luokan karhunpalveluksen. Ainoa neuvo jonka osaisin antaa, on tuo sama neuvo jonka Pretty jo ehti antaa. Voimia!

Eipä tuosta mitään haittakaan ole lapselle että nukkuu teidän vieressä.
Teitä tai siis sinua se vaivaa enemmän.

Itse nukuin 12 vuotiaaksi mummani kanssa. :ashamed:
Hän aina rapsutteli selkää niin että nukahdin ja hänen kanssaan oli mukava jutella "henkeviä" ja muista päivän tapahtumista ennen nukahtamista.

Kiiajaville:
No ei varmaankaan ole haittaa lapselle - mutta parisuhteelle! Kuten aloittaja totesi, hänestä tuntuu kuin vaimo häntä jopa vihaisi. En ihmettele ollenkaan, eihän siinä saa aikuiset aikuisten välistä yhteyttä huollettua kun iso poika, siis koululainen jo (?!), änkää äidin viereen joka yö.

Ja kyllä mää siis ymmärrän, että silloin tällöin saa tulla, jos on painajaisia tai muuten vaan sipattelemaan, mutta ei nyt herranjestas järkeistään joka yö.. huh.

Sinuna ottaisin yhteyttä perheneuvolaan. Teillä tuntuu olevan muitenkin ongelmia kuin lapsen nukkumminen ja syöminen.
Sieltä saa hyviä vinkkejä ja keskusteluapua.
Vaikkei se meidän kriisissämme juuri auttanut, mies kun oli asiansa päättänyt ja toiminut jo sen mukaan...

Heippa! Minä rupeisin sekoittelemaan rytmejä. Jos mahdollista niin yllyttäisin lapsen kutsumaan yö-kylään kavereita (taatusti ei tule viereenne silloin) ja keksisin jonkun harrastuksen jossa lapsi viihtyisi, veisin niihin ja alkaisin parin kerran jälkeen hissukseen juttelemaan syömisestä, nukkumisesta jne... uskon että lapselle puhuminen tehoaa paremmin kuin vaimolle. Ja hitaasti hyvä tulee :)

Yhteistyössä