Olen nyt n 1,5kk kokeillut gluteenitonta ruokavaliota ja kaikki kivut on hävinnut. Voinko....?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma diagnoosi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oma diagnoosi

Vieras
tehdä itselleni diagnoosin,että olen gluteenille allerginen?

Taustaa:
Minulla on ollut jo lähes 3v vatsakipuja tai kylkikaarikipuja molemmin puolin ja päänahka tosi huonossa kunnossa, paljon patteja ja kutisee.
Tätä on tutkittu röntgenkuvin ja ultraten. Yleisimmät verikokeet on otettu ja todettu että kaikki ok. Todettu vain,että se on närästystä.
Kevyempää ruokavaliota on suositeltu, mutta siitä ei ole ollut apua.

Noin 1v sitten alko tulee nivelkipuja ja niihin ei ole auttanut kuin kipulääke.

Olen tutkinut internetin ihmeellistä maailmaa ja siellä törmäsin tällaiseen,että gluteention ruokavalio auttaisi moniin eri vaivoihin.

Aloitinpa sen sitten ja olen ollut tosi tarkka,että mitään gluteenia en ole syönyt. Tästä tosiaan tuo 1,5kk aikaa ja n 2 vkoa aloituksen jälkeen oloni helpottui. Kertaakaan ei ole ollut kipuja kylkikaarissa. Myös nivelet on ollut hyvässä kivuttomassa kunnossa.

Tänään kokeilin sitten taas syödä gluteenia ja nyt on kylkikaaret kipeet. Ei kovasti,mutta niin,että huomaa ja on voimistunut nyt koko ajan.

Mua vuosikausia vaivanneet kovat nivelkivut loppui kun olin täysin viljattomalla ruokavaliolla 3kk. Kun otin viljat takaisin ruokavalioon, kaikki vaivat palasi.Todella moni on allerginen gluteiinille tietämättään.

No selvästi olet gluteenille yliherkkä. Mutta jos keliakiaa ei näy missään kokeissa, niin suosittelen kuitenkin pitämään sellaisen toleranssin, että voit syödä jotain vehnällä suurustettua kastiketta. Tämäkään ei toki ihan superherkiltä onnistu. Mutta useimmat "gluteeniyliherkät" ovat diagnosoineet itselleen tämän vaivan mätättyään isot määrät gluteeniviljaisia tuotteita - sitten pitäneet nollatoleranssin - ja taas mättäneet kunnon pasta-annokset naamariin, jolloin oireet ovat taas alkaneet.

Ja tosiaan se gluteenisensitiivisyys on yleistä. Sama asia kuin keliakia, mutta ei yhtä vakavin seurauksin. Eli gluteeniyliherkkä saa samat oireet kuin keliaakikko, mutta ilman suolinukan vaarallista tuhoutumista. Pidemmässä juoksussa toki suolistosyöpien ym. riskit ovat koholla ruokavalion laiminlyömisestä.

Tosi mielenkiintoista. Itsellä ihan samoja oireita, nivelkivut, päänahka hirveässä kunnossa, kipuja kylkikaaren kohdalla jotka osoittautui vatsakatarriksi. Syön jo melko terveellisesti. Kokeilin 4 viikkoa gluteenitonta, mutta en huomannut eroa olossa. Sitten huomasin, että vatsakivut tulivat kun olin syönyt kasvisöljyisssä uppopaistettuja ruokia tai työpaikan ruokalan ruokia. Nyt käytän vain oliiviöljyä ja voita, ja en syö työpaikan ruokalan ruokia, joihin käytetään aina erilaisia (halpoja) kasvisöljyjä.

Nivelkivut ovat helpottuneet, mtta päänahka on vielä huonossa kunnossa. Ehkä pitäisi kokeilla vielä kerran gluteenitonta!

Yhteistyössä