Olen PK:ssa harjoittelussa ja suuresti tätä asiaa ihmettelen!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mie vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mie vain

Vieras
Eli olen tosiaan harjoittelussa yhdessä pk:ssa ja siellä on ehkä vähän levoton reilu 2.v lapsi. Mitään aikaisempaa kokemusta minulla ei päiväkodeista juurikaan ole. Tämä kyseinen lapsi ei oikein jaksa vielä keskittyä jne. voi olla, että on vähän haastava lapsi. Tädit ovat sitten hommanneet hänelle sitten sellaisen istumistyynyn joka helpottaa lasta pysymään paikoillaan esim. ruokailussa, lauluhetkissä jne. Kysyin sitten, että oletteko vanhempien kanssa puhuneet, että olette tällaisen tänne hommanneet?Sain aika aika nyrpeitä ilmeitä ja koin, että he ottivat kysymyksen syytöksenä heitä kohtaan tai jotain. Yksi hoitaja sanoi, että minä en ainakaan kerro, muut voivat kertoa jos haluavat. Minusta jotenkin todella outoa. Itse ainakin haluaisin tietää, jos oman lapseni kohdalla jouduttaisiin käyttämään jotain "apuvälineitä" oli ne sitten mitä tahansa. Mutta siis päällimmäisenä jäi mieleen se, että eikö vanhempien kanssa oikeasti puhuta mistään?

Olen töissä hieman erilaisessa ympäristössä ja kokemukseni mukaan vanhemmissa ja omaisissa on eroja. Toiset suuttuvat tollaisesta hyvin kovasti, vaikka kuinka lapsen parasta ajateltaisiin. Kysessä kuitenkin 2 v, eikä välttämättä aihetta huolestua sen enempää.

Mun lapsi oli 2-vuotiaana päiväkodissa 5kk ennen kuin mulle kerrottiin ettei se puhu siellä ikinä mitään... Eräänä aamuna vaan sattuivat kuulemaan kun juttelin pojan kanssa ja sanoivat että "Ai **** osaa puhuakin noin hyvin kun täällä hän on aina ihan hiljaa"
:headwall:

Mun lapsi oli 2-vuotiaana päiväkodissa 5kk ennen kuin mulle kerrottiin ettei se puhu siellä ikinä mitään... Eräänä aamuna vaan sattuivat kuulemaan kun juttelin pojan kanssa ja sanoivat että "Ai **** osaa puhuakin noin hyvin kun täällä hän on aina ihan hiljaa"
:headwall:

Eiväthän he tienneet, että lapsi osaa puhua, joten heistä se oli ihan normaalia. Kaikkien puheenkehitys ei kulje kovin nopeaan.

[QUOTE="eevi";22138010]Eiväthän he tienneet, että lapsi osaa puhua, joten heistä se oli ihan normaalia. Kaikkien puheenkehitys ei kulje kovin nopeaan.[/QUOTE]

No mutta ei kai silti ois ihan normaalia ettei lapsi edes yritä puhua mitään, oli siis ollut vaan ihan hiljaa (tai no kuulemma örähdellyt myöntävästi kun oli kysytty ottaako lisää ruokaa :D)

No mutta ei kai silti ois ihan normaalia ettei lapsi edes yritä puhua mitään, oli siis ollut vaan ihan hiljaa (tai no kuulemma örähdellyt myöntävästi kun oli kysytty ottaako lisää ruokaa :D)

Ei se heistä varmaankaan normaaliin kehitykseen kuuluvaa ollut ja olisivat kasvatuskeskustelussa ottaneet asian esille. Mutta sinun lapsellesi pitivät normaalina. Etkö itse huomannut päivän kuulumisia kysellessä, että lapsesi puuhat kuvaillaan oudosti?

Kerro sinä vanhemmille. En nyt tajunnut tuota tyyny-juttua, eikait pelkäs tyynys ongelmaa mutta jos lapsi jotenkin sidotaan kiinni väkisin, se on väärin... Kaikis työpaikois hoitoalalla tuntuu olevan vääryyksiä joita ei kerrota hoidettavan omaisille, niihin pitää puuttua vaikka saa vihat päälleen.

[QUOTE="eevi";22138077]Ei se heistä varmaankaan normaaliin kehitykseen kuuluvaa ollut ja olisivat kasvatuskeskustelussa ottaneet asian esille. Mutta sinun lapsellesi pitivät normaalina. Etkö itse huomannut päivän kuulumisia kysellessä, että lapsesi puuhat kuvaillaan oudosti?[/QUOTE]

Sepä siinä kun eivät ikinä mitään sanoneet asiasta... Kertoivat mm. että ollaan laulettu tai loruteltu, mutteivat maininneet että jätkä on istunut ihan hiljaa. Luojan kiitos muksu oli tuolla pk:ssa vaan kuukauden ton jälkeen (yhteensä siis puoli vuotta) ja sit jäikin kotihoitoon kun jäin äitiyslomalle.

[QUOTE="vieras";22138133]Muaki kiinnostaa tää :attn:[/QUOTE]

Auttaa levotonta lasta keskittymään/rauhoittumaan esim. juuri syömistilanteessa.
Eli ei missään nimessä mikään rangaistuskeino, vaan apukeino !

[quote="vieras";22138192]auttaa levotonta lasta keskittymään/rauhoittumaan esim. Juuri syömistilanteessa.
Eli ei missään nimessä mikään rangaistuskeino, vaan apukeino ![/quote]

ööö... Siis miten se eroaa normaalista tyyntystä?!

Sepä siinä kun eivät ikinä mitään sanoneet asiasta... Kertoivat mm. että ollaan laulettu tai loruteltu, mutteivat maininneet että jätkä on istunut ihan hiljaa. Luojan kiitos muksu oli tuolla pk:ssa vaan kuukauden ton jälkeen (yhteensä siis puoli vuotta) ja sit jäikin kotihoitoon kun jäin äitiyslomalle.

Et nyt ihan ymmärtänyt. Miksi olisivat sanoneet asiasta, kun luulivat olevan tavallista? Jos kertoivat, että oli laulettu, olisi hiukan hassua ollut sanoa: meillä oli tänään laulutuokio ja muut paitsi teidän Pekko lauloivat jänis istui maassa...
Ihmettelin miksi, että koskaan huomannut, että eivät koskaan puhuneet, tyyliin että "Pekko kertoi, että olitte eilen uimassa"? Tai et koskaan itse puhunut päiväkodissa, että Pekko kertoi kotona, että Minni löi häntä lapiolla...

[QUOTE="vieras";22138192]Auttaa levotonta lasta keskittymään/rauhoittumaan esim. juuri syömistilanteessa.
Eli ei missään nimessä mikään rangaistuskeino, vaan apukeino ![/QUOTE]

Niin niin mutta mikä on ISTUINTYYNY onks se tavis tyyny jota sanotaan istuintyynyksi vai joku eritavalla muotoiltu, vai mikä? :D

[QUOTE="ÖÖÖ";22138201]ööö... Siis miten se eroaa normaalista tyyntystä?![/QUOTE]

Valitettavasti en tiedä tarkemmin, olen kuullut tyynystä tuttavaltani, jonka lapsella ADHD-epäily.
Ilmeisesti toimii jotenkin siihen suuntaan, että lapsi joutuu "tasapainoilemaan" tyynyn päällä sen verran, että ylimääräinen "häsläys" yms. jää pois.

No, meillä on toisella lapsella käytetty valjaita ja toisella juurikin tuota aktiivityynyä... ja molempien käytöstä on kyllä meidän vanhempien kanssa keskusteltu.

[QUOTE="ÖÖÖ";22138201]ööö... Siis miten se eroaa normaalista tyyntystä?![/QUOTE]

Se on ilmalla täytetty. Lapsi joutuu keskittymään istumiseen kun hakee koko ajan tasapainoa. Ja toisella puolella on hierovia nystyröitä ja toiselta puolelta tasainen. Voidaan käyttää kumminpäin tahansa.

Yhteistyössä