Olen raskaana ja vahingossa söin juustoa jota "ei saisi", niin eikös se ole näin että..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ok
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ok

Vieras
Eli Castello luomubrie, joka ei ole pastöroidusta maidosta tietääkseni.

Niin voinhan mä nyt vetää ton loppupaketin, kun eikös se listeria tule nyt joka tapauksessa jos on tullakseen? :D Oli meinaan todella hyvää.

EN OLE YHTÄÄN HYSTEERINEN VAIKKA NYT TULI TÄLLAINEN MIELEEN, JOTEN EI TARVITSE SIITÄ ALKAA... Kiitos.

Jos kyseisessä juustossa on listeriaa, niin mitä enemmän sitä syöt, sitä isomman annoksen saat listeriaa ja sitä todennäköisemmin infektion.

Eli jos et välitä listeriasta, niin anna mennä, mutta muuten et saa "lupaa".

[QUOTE="vieras";23378154]Jos kyseisessä juustossa on listeriaa, niin mitä enemmän sitä syöt, sitä isomman annoksen saat listeriaa ja sitä todennäköisemmin infektion.

Eli jos et välitä listeriasta, niin anna mennä, mutta muuten et saa "lupaa".[/QUOTE]

Ai jaa, tätä en tiennytkään. Nimittäin jonkin aikaa sitten söin myös vahingossa tyhjiöpakattua savukalaa, ja tajuttuani vedin koko kalan, kun luulin että se on noin miten olen järkeillyt.. Hups.

Mä olen sen aina ajatellut niin, että jos en liki 30 vuoden aikana ole listeriaa mistään saanut, niin aika paska mäihä, jos se nyt tarttuu. Enemmän pelkään erilaisia kemikaaleja kuin ruokaa.

Olen kolmannen raskauden kunniaksi tutkinut listeriakysymystä jälleen tarkemmin. Jossain eviran sivuilla oli tietoa, että juustoista ei ole pistokokeissa juuri koskaan löytynyt listeriaa, kun taas savukalasta on 2000-luvullakin löytynyt listeriaa jopa 30 % näyteistä. Itse söin just savukalaa, en tosin koko kalaa :-D Listerian saa pehmeitä juustoja todennäköisemmin myös raaoista vihanneksista, lihaakaan ei parane maistella kypsentämättä.

[QUOTE="vieras";23378241]Joo, yksi syy on se, että kalaa pakataan nykyään hirveästi tyhjiöpakkauksiin.

Muuten ap, kala voi olla tyhjiöpakattua, vaikka se ostettaisiin tuoretiskiltä. Aina pitää kysyä, että onko näin.[/QUOTE]

Pitää varmaan ostaa itselle onki :D

Listeriatapaukset ovat suomessa lisääntyneet räjähdysmäisesti. Juuri luin netistä.

Eviran sivuilta: "Listeriabakteereista tiettävästi ainoa ihmiselle tautia aiheuttava laji on Listeria monocytogenes, joka on yleinen maaperässä elävä bakteeri. Sitä esiintyy maassa, vedessä, kasveissa, rehuissa sekä eläinten ja ihmisten suolistossa sekä myös elintarvikkeissa."

Juuston syöminen ei lisää listeriaa, huono hygienia ja ruuansäilytyksen puutteet kylläkin.