Olen raskaana, mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei,

Tein eilen raskaustestin ja testi näytti positiivista. Mitäs nyt on päällimmäinen ajatus? Soitin äitiysneuvolaan, mutta antoivat sieltä vain uuden numeron johon soittaa huomenna. Varaanko siis huomenna itselleni neuvola-ajan? Kysytäänkö minulta jo puhelimessa jotain? Mitäs ensimmäisellä käynnillä tehdään? Onko jo ultra?
Saatan olla myös jo aika pitkällä raskaudessa, kun edelliset menkat olivat joulukuun alussa, ensimmäisellä viikolla. Havahduin asiaan vasta nyt, kun aloin voimaan pahoin, en muuten huolestunut kun kuukautiskierto ei minulla ikinä ole ollut säännöllinen. Kiitos jos joku osaisi auttaa..

Kyselevät jotain kuukautiskierrosta, parisuhdestatuksesta, päihteiden käytöstä jne.
Ihan tarkkaan en muista.
Onnea odotukseen! (y)

Itse olen aina varannut ensimmäisenä ajan yksityiseltä varhaisraskauden ultraan, siis jo ennen kuin olen soittanut neuvolaan. Varhaisultrassa nähdään, onko raskaus oikeasti alkanut, onko alkio kiinnittynyt, onko lapsivettä, kuinka pitkällä raskaus on ja onko kaikki muutenkin ok. Sen jälkeen on yleensä paljon helpompi olla raskaana, kun tietää että kaikki on ihan hyvin ja on nähnyt sen pienen sydämen lyönnit siinä ruudulla ja raskaudesta on sen myötä tullut konkreettinen.
Ultran jälkeen ei olekaan sitten ollut kiirettä neuvolaan, sen verran olen huolehtinut, että olen verinäytteet käynyt antamassa ja moikannut terkkaria ja täyttänyt ne pakolliset lippulappuset.

Puhelimessa kysyvät viimeisistä kuukautisista, milloin alkoi. Määrittävät raskauden keston sen mukaan, kuinka pitkällä raskaus siis on menossa. Sovitte ensimmäisen neuvola ajan joka yleensä noin vkolla 7-10 muistaakseni. Ekassa neuvolassa täytellään äitiyskortti, jutellaan kaikenlaista parisuhteesta, elämäntilanteesta jne. Silloin ei ultrata eikä tehdä tutkimuksia. Verenpaineet ja paino taidetaan mitata. Sitten eka ultra-aika tulee postissa tai saat neuvolasta, vähän riippuu paikkakunnasta.
Minä olin ensimmäistä odottaessa rv 10 menossa Ennenkuin huomasin edes itse, ei siis hätää, ehdit hyvin odotella vielä vauvaa loppu raskauden ;)

Minä sain ekan neuvolakäynnin muistaakseni raskausviikolle 8 ja sinne mukaan tuli myös mieheni. Terkkari kyseli kaikenlaista elämäntilanteesta ja parisuhteestamme ja aloitettiin äitiyskortin täyttö. Kysyi, koska ovat olleet viimeiset kuukautiset ja mikä on tavallinen kierron pituus. Niiden perusteella saatiin laskettu aika. Mitattiin paino. Yritti kuunnella sydänäänet, mutta koska niitä ei kuulunut, ultrasi tk:n vanhalla ultralla alakautta ja totesi raskauden.

Riippuu ihan siitä, missä asut. Esim. pääkaupunkiseudun neuvoloissa ei ole ultrauslaitteita, joten neuvolassa ei ultrata. Jos ultrauksen tarve ilmenee, saa lähetteen sairaalaan, mutta aika nihkeässä ovat nuo lähetteet, ellei raskaudessasi havaita jotain erikoista. Pääkaupunkiseudulla ultrataan noin viikoilla 12 ja 20, ja nuo ultrat ovat osa lakisääteisiä sikiöseulontoja. Jos onnistut selittämään, ettei sinulla ole aavistustakaan edellisistä kuukautisista, saat lähetteen ylimääräiseen ultraan jossa mitataan sikiö ja päätellään laskettu aika sikiön koon perusteella, mutta muuten on turha toivoa alkuraskauden ultraa julkiselta puolelta.
Puhelimessa minulta vain kysyttiin taustatietoja, eikä oikeastaan neuvottu mitään, ennen kuin aloin ihmetellä, miksi ravintoneuvot tulevat vasta viikon 8 käynnillä, vaikka silloin ne ravinnon kannalta tärkeimmät viikot ovat jo takanapäin.

Ja sitten joillain paikkakunnilla ultrataan jokaisella neuvolakäynnillä.

Meillä näin:
-Soitat neuvolan ja varaat ajan (tulee noin 7-9viikolle).
-Mikäli osallitut seulontoihin (eli ultrat=vauvan rakenteellisten poikkeavuuksien tutkinta n. raskausviikoilla 12 ja 20), niin todennäköisesti saat ajan varhaisultraan, jossa varmistetaan raskauden kesto, jotta seulonnta tehdään oikealla aikataululla.
-Ekalla neuvolakerralla ei mitään ihmeellistä. Varmistetaan, että tiedät mihin oot ryhtynyt, otetaan perusmitat (verenpaine, paino, hb), täytetään neuvolakortti sekä todennäköisesti saat pissapurkin mukaan (virtsan viljely tehdään raskauden alussa, jotta suljetaan tulehdukset pois).
-Harvoissa neuvoloissa on ultraa. Jokaisessa on kuitenkin dobleri, jolla kuunnellaan vauvan sydänäänet jokaisella kerralla vatsan päältä (meillä rv10 eteenpäin).
-Seuraavalla neuvolakerralla (kunhan raskaus on jatkunut normaalisti), käydään enemmän läpi asioita.

Itse sain tuon varhaisultran juurikin epämääräisten kuukautisten vuoksi. Luultiin, että olen viikolla +11, mutta selvisikin, että viikkoja oli vasta 7+3.

Yhteistyössä