Olen totaalisen poikki 10v pojan kanssa "sotimiseen"... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eevee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eevee

Vieras
Päivittäin toistuvat kiukkupuuskat millon mistäkin. Varsinkin kun homma ei mene niinkuin HERRA tahtoo. Oli kyse sitten jäätelön saamisesta, uimaan lähtemisestä, jonkin tietyn pelin pelaamisesta... Jos ei mene niinkuin HERRA haluaa, alkaa mykkis, kiukku, vastaan vänkääminen, huokailu, ovien paiskominen jne. Ja tätä joka pvä!!!

Ja mä alan olla niin poikki, niin poikki että välillä kun katsonkin poikaa tekisi mieli läväyttää poskelle ja tunnen suurta inhoa suorastaan :( Aina toki käydään asiat läpi pojan kanssa, on aina ollut ns haastavampi tapaus. Hän osaa pyytää anteeksi. Osaa olla ihana, eloisa, hauska, mukava, halailee paljon, pussailee, haluaa iltaisin kainaloon, mutta nää kiukkupuuskat alkaa olla minulle liikaa. Tuntuu että poika on maailman itsekeskeisin ja kiittämättömin lapsi jota tiedän... :(

Kuulostaa tutulta. Meilä samanlainen neiti 7,5v. En tiedä minkä tarrapalkitsemissysteemin mä sille keksin että selvitään edes jotenkin hengissä kesästä. Vinkkejä otetaan vastaan.

[QUOTE="neljän äiti";28559969]Kuulostaa tutulta. Meilä samanlainen neiti 7,5v. En tiedä minkä tarrapalkitsemissysteemin mä sille keksin että selvitään edes jotenkin hengissä kesästä. Vinkkejä otetaan vastaan.[/QUOTE]

Meillä oli kys 10v pojan kanssa justiinkin tossa 6-8veenä tarrasysteemi... Tehtiin paperille 3 kohtaa, olikohan ne jotenkin että "olen noudattunut sääntäjä, olen ollut ystävällinen..." jne ja kun sai tietyn määrän tarroja jokaiseen kohtaan, sai oman valitseman palkinnon. Koulussa huomattiin huima ero tuon tarrasysteemin ollessa käytössä. Nyt poika liian iso tuohon hommaan jo joten.... Täälläkin otettaisi vinkkejä vastaan...

Joo,tuttua tännekkin...
Meillä 9 vuotias poika ja perheen ainoa lapsi.
Nykyään mennyt siihen,että jatkuvasti saan olla huomauttelemassa samoista asioista.
Ongelmana myös se,että poika ei juurikaan kuuntele,kun asiasta sanon...Ja yks ihanainen ongelma on jatkuvasti tuon pojan huone,hirveessä kunnossa,lelut kaikki pitkin poikin ja siivoaminen tuntuu olevan ylitse pääsemätöntä ja vaikka kuinka oon muistutellut ja huomautellut,niin tapana aina vaan viskoo vaatteet,reppu sun muut pitkin lattioita,esim ulkovaatteetkin oli aina levällään eteisen lattialla vastassa...ja muutenkin ainainen vastaan vänkkääminen,viisastelu sun muu,huoh...
Niin,että yksin et oo....vinkkejä kait täälläkin vähän tarvittais....

kehutkaa kun käyttäytyy hyvin, tarrasysteemi vaihetaan "aikuisempaa" kerätään vaikka 10 pistettä ja sillä ansaitsee lelun/pelin joka soveltuu tuohon ikäluokkaan.

Valmistelu helpottaa molempien hermoja. Jos ei voida mennä tällä viikolla uimaan, jutellaan siitä etukäteen. Jos lapsi on pahalla mielellä, sovitaan yhdessä joku muu asia jota tehdään: esim käydään kirjastossa. Kun vänkäys uimisesta alkaa, muistutetaan että näin sovittiin: tällä viikolla ei uida mutta käydään lainaamassa uusia kirjoja.

Usein toistuvat asiat ovat listassa jääkaapin ovessa. Ihan pienenä listalla oli aamutoimet kuvina: harjataan hampaat, puetaan, syödään aamupala, tarkistetaan päivän tehtävä: jos kerhossa esim eväsretki, muistaa ottaa eväsrepun tai muu rutiinista poikkeava asia. Isompana lista koostuu päivittäisistä tehtävistä. Se, että tietää mitä on tulossa (ja mitä ei ole luvassa) auttaa ettei odotukset rikkoudu ja ihana ihannekuva pojan mielessä rikkoudu eikä muutkaan jää räjähdyksen alle. Koska se ihanteen ja toiveiden särkyminen on ongelman ydin.

Kaikilta pettymyksiltä ei voi suojata eikä tarvitsekaan, mutta tarpeettomia purkauksia voi välttää opettamalla lasta itsekin ennakoimaan.