olen ylikoulutettu :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eräs äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eräs äiti"

Vieras
Onkohan ketään muita vastaavassa tilanteessa olevia tai olleita, jotka olis ikään kuin "vahingossa" ylikouluttaneet itsensä johonkin ammattiin??

Kerronpa oman tarinani. Eli kävin aikoinaan lukion ja sen jälkeen lähdin ammattikorkeakouluun opiskelemaan sosionomiksi. Valmistumisen jäkeen olin 2.5 vuotta töissä, tein töitä ohjaajan nimikkeellä mutta samoja töitä olisin voinut tehdä myös lähihoitajan koulutuksella. Tuon 2.5 vuoden töissäolon jälkeen olin vuosia kotiäitinä, ja palatessani takaisin työelämään halusin jälleen tehdä sellaisia töitä, johon riittää lähihoitajan tai vastaava 2.asteen koulutus. Tälläkin hetkellä olen sijaisena sosiaalialan/hoitoalan työssä, johon olen ylikoulutettu. Tämä sijaisuus päättyy pian ja nyt olen tosissaan alkanut miettimään, mitä seuraavaksi. Tykkään käytännön läheisestä työstä, jossa ei ole liikaa vastuuta, toisin sanoen päävastuuta. Olen oikealla alalla, mutta ylikoulutettuna. Meneekö lähihoitajat aina automaattisesti minun edelleni jos vakituinen työpaikka tulee jonnekin auki? Miten saisin työnantajat vakuuttumaan siitä että en halua tehdä sosionomin töitä? Vai pitäisikö mun oikeasti alkaa opiskella lähihoitajaksi, suorittaa alemman tason tutkinto? Kaiki kokemukset ym. ylikoulutuksesta ja työelämästä tänne kiitos..!

No lähihoitaja ja sosionomi on kuitenkin eri aloja, lähihoitaja on saanut hoitoalan koulutuksen, joten esim kotihoidon työssä lh on pätevä, sosionomi ei.. Silloin lh menee ohi palkattaessa. Vammaistyö esim taas on sellaista jonne molemmat sopii ja on päteviä.

[QUOTE="...";28427256]Eikös aika monet sosionomit tee lähihoitajan töitä, esim. päiväkodeissa[/QUOTE]

"lastenhoitajaksi" sosionomi on epäpätevä, mutta toki silti voi töitä tehdä. Monet sosionomit taas on
suuntautuneet lapsiin ja voivat toimia lto:n hommissa pätevänä ( miinus esiopetuspätevyys)

Ongelma on tyypillinen. Itse olen insinööri ja hain tavallisiin duunarihommiin. Minut meinattiin nauraa ulos työhaastattelussa, mutta onneksi sain mahdollisuuden aloittaa toisessa pestissä. Parin vuoden päästä sain paikan samasta firmasta duunarihommiin, kun olin ensin osoittanut kyvykkyyteni ja sitoutuvuuteni firmaan.

Nyt monet maisterit ovat jääneet työttömiksi ja ovat hakeneet esim. laboranttien kanssa samoja työpaikkoja. Maisterit tyrmätään heti ylikoulutettuina, vaikka he olisivat pitkän ja haastellisen pätkätyöputken jälkeen erittäin motivoituneita saamaan vakipaikan, jossa ei ole juurikaan vastuuta.

Hei. Älä välitä typeristä kommenteista. Olet oikeasti ylikoulutettu lähihoitajan työtehtävään hakevana. En tiedä luuliko monet otsikon luettuaan, että olet ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut. Tsemppiä sinulle, uskon sinulle löytyvän kyllä vakituisen paikan. Ongelma lienee siinä, että sinä todennäköisesti haluat sosionomin palkan. Jos kerrot jo hakiessasi tyytyväsi lähihoitajan palkkaan, niin varmaan helpommin saat vaikka sen vakituisen paikan. Lähihoitajillehan on paljon työpaikkoja auki tänä päivänä.

Yhteistyössä