Olenko alkoholisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkoholistinainenko????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkoholistinainenko????

Vieras
Siinä se kysymys.

Kuopukseni, nyt 20 v., muutettua pois kotoa, olen juonut noin kerran viikossa pullon viiniä.

En siis minään tiettynä iltana. En ole laskenut josko kerran viikossa tai minä viikonpäivänä.

Meillä on hulinaa. Vanhempien lasten käynnit perheineen ja lapsineen täyttävät viikonloput. Nuorempien kanssa joskus käydään syömässä ja puhutaan puhelimessa. Lapsia on yhteensä neljä.

Liikun ja kuntoilen. Laulan kuorossa, Opiskelen ruotsia kerran viikossa. Käyn töissä päivittäin. Sairauslomia ei ole, siis ainakaan keskimääräsitä enemmän. Mies käy osa-aikaisesti töissä ja on osa-aikaisesti eläkkeellä. Hän myös harrastaa lajeja, joiden vuoksi on väliin iltaisin poissa.

Joskus otan viiniä miehen kanssa ja joskus kuulkaa ihan yksin. Niinkuin nyt. Jotenkin ihanaa juoda ihan koko pullo yksin. Mutta olenko ihan juoppo?

Ei mun ole pakko saada sitä viiniä. Se on vaan ihanaa.

Enkä mä muuten juo lasia viiniä illassa. Se mua tässä vähän mietityttääkin. Juon mielelläni ainakin kolme lasia. Tai sitte niinko nyt, koko pullo näkyy menevän.

Eli useimmiten juot koko pullon kerrallaan, mutta sit voit hyvin olla viikon ilman viiniä? Et ole alkoholisti. Mutta jos huomaat, että alkoholimäärä nousee, sitten tee jotain asialle!

Se, että pystyy harrastamaan, käymään töissä ja että muutenkin asiat on ulkoisesti tiptop, ei vielä tarkoita etteikö voisi kuitenkin olla alkoholisti. Kannattaisi ehkä miettiä, että mikä tässä viininjuonnissa on taustalla. Millaisissa tilanteissa/tapahtumissa tulee otettua? Mitä haet tai mitä koet saavasi viiininjuomisesta? Täytätkö sillä jotain vajetta, kaipuuta (kuopuksen muutto)?

Ole juomatta kuukausi. Jos ajatus jo ahdistaa niin ongelmia on. Itse olin juomatta vuoden. Ei tehnyt edes tiukkaa. Sen jälkeen juominen on ollut vähäistä. Ei ole halya edes.

Ehkä toi vuosi juomatta pitäis sitte toteuttaa.. olen sitä miettinyt itsekin.

Jotenkin olen kans miettinyt kun kuopus muutti, niin on tullut juotua viiniä enempi. En halunnut koskaan juoda enempää kahta lasia lasten nähden. (Ja aika harvoin edes sitä kahta lasia tuli juotua...).

Kuukausi nyt ei ole ongelma. Semmoisia tässä on tullut olleeksikin, syitä nyt erittelemättä. Ja kolmeja viikoja. Mutta sitte kun nykyään se pullo viiniä vaan hupsahtaa. Olen onnellinen liitossani. Ja elämä tuntuu hyvältä. Että suruuni en mielestäni juo. Mutta kuin se nyt sitte niin ihanalta tuntuukin?

Mutta nyt on pullo tyhjä ja viini lasissakin lähes loppu, hyvää yötä. kattellaan aamulla onko tänne tullu lisää mielipiteitä...

(en todella halua olla vanha rappiomummo. Inhottava ajatus...)

No kyllä saa vanhempikin ihminen vähän relata. Ei nuorilta, jotka käyvät kerran viikossa juhlimassa kysytä jatkuvasti, ootko juoppo.

Viini on hyvää ja sen sisältämästä alkoholista saa nautintoa. Miksi kaikki nautinnot tulisi kieltää?

Pullo viiniä liikaa? Siis viiniähän juodaan päivittäin ruuan kanssa, noin 12 cl kerrallaan. Eli yksi pullo ei edes riitä viikon ruokajuomiin.

Mutta provohan tämä aloitus onkin. Kukaan ei voi olla noin sivistymätön, edes Suomessa.

Yhteistyössä