Olenko ankara koiralle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä mieltä?

Vieras
Olen miettinyt tätä että kumpi on oikea tapa. Kasvattaja on vihjaillut että en tee oikein ja että olisin ankara, sillä hän kouluttaa aina nakki kourassa, mikä on minun mielestä koiran mielistelyä ja rukoilua, että tee näin niin saat nakin, etä jos nakki ei kiinnosta? Silloin ei totella omistajaa, ja ilman nakkia koira ei tee mitään. Kun minä koulutan niin että hyvästä käytöksestä kehutaan, ja toki annan itsekin nakkia. Mutta minä myös rankaisen koiraa, mitä hän ei tee, eli kasvattaja sitten vain kun koira tekee kiellettyä ohjaa koiran tekemään jotain muuta nakki kourassa, eihän koira opi siinä mitään, vaiko? Minä taas kiellän, jos ei tehoa, niin esim otan jotain tehostamaan sitä EI KÄSKYÄ, esim suihkautan paineilmapullosta, josta kuuluu ääni, ja koira lopettaa ei toivotun käytöksen, eli haluan opettaa sen EI käskyn. Ymmärsikö kukaan?

Koiran on aika hankala oppia sana ei. kyllä tietysti ne senkin oppii, mutta... Jos koira vaikka hyppii, on koiran helpompi ymmärtää mitä siltä halutaan, jos sanotaan vaikka istu kuin EI. Istu on selvä käsky, ei taas hieman epämääräinen. mitä en saa tehdä?

En ehkä itsekään olisi nakin kanssa aina kouluttamassa, mutta ehdottomasti tottelemisen täytyy olla palkitsevaa. Palkinnon täytyy olla niin kiva, että koira haluaa totella. Minun mielestäni taas tälläinen ehdoton koiran on toteltava ei vain toimi. Koira ei halua miellyttää ketään, saat sen kyllä tottelemaan jos suihkautat pullolla nenulle, mutta niin...

[QUOTE="vieras";23484827]Sä inhimillistät koiraa. Koirien ja ihmisten mieli eivät toimi ihan samalla tavalla.[/QUOTE]

Peesaan tätä. Ei koira toimi/ajattele kuin ihminen. Koiran toivottua/hyvää käytöstä tulee vahvistaa palkitsemalla - nakki, herkkupala tai esim leikkituokio - ja huonoa käytöstä ei tule vahvistaa millään. Jos koirasi rodussa on hiukkaakaan "omistajan miellyttämishalua" niin kyllä se honaa että mistä käytöksestä sinä tulet iloiseksi ja mistä se ei saa huomiota olleskaan. Nakki tai herkku on hyvä palkinto alussa ja pikku hiljaa koiran jo osatessa esim istua voi siirtyä leikkihetki tai huomiopalkintoon. Totta kai voi opettaa koiralle sanan ei mutta ei se sitä sanaa opi vaan sun äänensävysi/ilmeesi.

Joo, no mutta meidän leo on kyllä niin jääräpää, ja on oppinut mitä ei tarkoittaa kun on rangaistu siitä jos ei tottele eitä, niin nykyään tottelee kun tietää että tulee rangaistus jos ei tottele, tätä on vaikea selittää, tai kirjoittaa. Mutta kyselin vain että mitä mieltä ollaan rangaistuksista, esim jos vettä suikautetaan kirsulle, eihän se niin kamalaa ole? Jos taas koira tekee jotain mitä ei saisi, ja sitten omistaja alkaisi antaa nakkia ja tehdä jotain mukavaa, koira ymmärtää asian niin että hakee just huonolla käytöksellä huomiota ja saa sitä kun sitten aletaan tehdä jotain kivaa siitä hyvästä...

[QUOTE="dAA";23484879]Koiran on aika hankala oppia sana ei. kyllä tietysti ne senkin oppii, mutta... Jos koira vaikka hyppii, on koiran helpompi ymmärtää mitä siltä halutaan, jos sanotaan vaikka istu kuin EI. Istu on selvä käsky, ei taas hieman epämääräinen. mitä en saa tehdä?[/QUOTE]

Tää sama pätee pieniin lapsiinkin :D .

no joo hyppimisestä, ja toisten koirien ohituksista ei koiralle voi sanoa ei, koska ei se sitä ymmärrä, mutta jos koira esim purisi tai repisi vaatteista niin voidaan käyttää kieltoa ei.

Yhteistyössä