Olenko huono äiti kun välillä lypsän maitoani pulloon ja annan vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hormonihirviö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hormonihirviö

Vieras
Olen tuore ensimmäisen lapsen äiti ja tuntuu että joka asiasta on huono omatunto.. :( Olenko ihan paska kun olen antanut välillä omaa pumpattua maitoani tuttipullosta vauvalleni? Tuntuu että nykyään imetys on joku vanhemmuuden mitta ja se ahdistaa :(

Kai tuo maito ihan yhtä hyvää on pullosta annettuna kuin suoraan tissistä..?

Rasittavaa kun koko ajan on paha mieli joka tekemisestä ja tuntuu että joka asian tekee väärin..

Miksi ihmeessä olisit huono äiti?

Enemmänhän tuo sinulle töitä teettää kuin pelkkä imetys. Itse jouduin esikoisen kohdalla alkuun pumppaamaan ja syöttämään pullosta ennen kuin imetys alkoi sujua eikä tullut mieleenikään että se olisi tehnyt minusta yhtään huonompaa äitiä. Päinvastoin, vaati kuitenkin työtä sen verran että jos olisin halunnut helpolla päästä olisin siirtynyt heti korvikkeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Et ole :hug: Noin mäkin tein, niin sitten voi vaikka poiketa ostoksille tai koirien kanssa lenkille, ja isä sai hoitaa lasta.

Kyllä, meiläkin näin on tehty siitä lähtien kun vauva oli 1 vko. Ja ihan reipas 1v "nuorimies" on nyt pihalla leikimässä :)

Itsellä kaksi lasta: toisen imetin puolivuotiaaksi, toisen kanssa oli vaikeampaa ja pulloon siirryttiin jo 3 kk iässä. Yhtä terveitä ja tyytyväisiä lapsia kummastakin tuli. Tee niinkuin itsestä tuntuu hyvältä, sinä äitinä tunnet kyllä itse mikä toimii.

Mä tunsin ihan samoja asioita esikoisen saatuani. Nyt kun esikoinen on 1v9kk ja kuopus 8,5kk niin olen sinut tämän ainaisen huonon omantunnon kanssa.. Siihen tottuu, ja mä luokittelen sen äitiyteen kuuluvaksi asiaksi. :)

Mutta siis, ei et tee mitään väärin. Se on vaan tunne, pääasiahan on että lapsi on tyytyväinen, saa ruokaa ja läheisyyttä, ja siis että saa äidinmaitoa. Ei imetys ole mikään pakko. On vaan plussaa että jaksat edes pumpata vauvalle omaa maitoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja tiiu:
Et ole huono äiti, mutta parempi olisi antaa se maito sitten kupista hörpyttämällä kuin pullosta.

Riippuu vähän tilanteesta. jos lapsi ei vaikka osaa imeä ollenkaan tai ei ole syystä tai stoisesta tarkoitustakaan imetykseen siirtyä niin helpompi antaa se maito pullosta. Jos koko maitomäärän meinaa hörpyttää niin siinäkin on hommaa.

Mä muistan ton syyllisyys-ajan niin hyvin vieläkin, vaikka lapsi jo 1,5 vuotias. Varsinkin pikkuvauva-aikana helposti syyllistää itseään kaikesta. Se ei oikeesti johdu oppaista tai muiden sanomisesta, vaan äidillisestä itsetunnosta, tai oikeastaan sen puutteesta. Ensimmäisen lapsen kanssa aika meee murehtiessa, osaako tehdä kaiken niin, että vauva saa mahdollisimman hyvää hoitoa. Ajan kanssa helpottaa, koitat vaan rauhottua ja luottaa omiin vaistoihin. Hyvin voi juoda maidon vaikka mistä, kunhan syö, kasvaa ja on tyytyväinen

Ei kun kannattaa tehdä niinkun minä tein.. Tissiä vaan vauvalle aina, ja sitten ollaankin ihmeissään kun pitäisi olla pari tuntia pois, eikä vauva suostu pulloa vilkasemaankaan :headwall:

Eli mun mielestä on oikeasti ihan erityisen fiksua opettaa tissivauvakin pullolle. Vaikka haluaisi ja aikoisi olla 6kk vauvan kanssa 24/7, niin ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu. Voi ulla tilanne, jossa se pullosta juomisen taito on hiton hyvä osata.

*muoks* Ja jestas sentään meillä oli arkkupakastillinen täynnä maitoa minigrip-pusseissa, kun eihän se vauva sitä ikinä suostunut pullosta ottamaan :laugh:

...kukaan ei ole koskaan täydellinen äiti ja teet miten vaan, aina on joku jolla on toinen mielipide asiaan :)

Joku voi sanoa että ainoastaan tissiä antava äiti omii lapsen itselleen, joku on huolissaan pulloruokinnasta, toinen äidinmaidonvastikkeesta, ja joissakin maissa imettävät äidit ovat vähemmistö koska lääkärit suosittelevat maitojauheita!

Anna mennä vaan, ja tosiaan, lue kaikenlaisia ohjeita, palstoja ja lehtiä kriittisesti, luota omaan äidinvaistoosi.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Ei kun kannattaa tehdä niinkun minä tein.. Tissiä vaan vauvalle aina, ja sitten ollaankin ihmeissään kun pitäisi olla pari tuntia pois, eikä vauva suostu pulloa vilkasemaankaan :headwall:

Eli mun mielestä on oikeasti ihan erityisen fiksua opettaa tissivauvakin pullolle. Vaikka haluaisi ja aikoisi olla 6kk vauvan kanssa 24/7, niin ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu. Voi ulla tilanne, jossa se pullosta juomisen taito on hiton hyvä osata.

Me tehtiin noin kuopuksen aknssa vaikka vauva olikin suunnitelmien mukaan sen 6kk täysimetyksellä. Aika pienestä asti totuteltiin antamaan myös pullosta pumpattua maitoa jota pidettiin pakkasessa varmuudenvaralta.

Se varmuudenvara oli meidän tapauksessa kehitysvammainen ja paljon sairasteleva isoveli, jonka kanssa jouduin välillä lähtemään esim. yöllä päivystykseen jolloin oli helpompi jättää vauva isän kanssa kotiin kun tiesi että ruokailut sujuivat niinkin.

Mä annoin vauvalle monen kuukauden ajan pumpattua äidinmaitoa, kun vauvalla oli kireä kielijänne ja imetys ei useamman kuukauden pituisesta yrityksestä huolimatta sujunut. Asiantuntijoiden apu ei auttanut, eikä kielijänteen katkaisu. En kyllä tuntenut itseäni huonoksi äidiksi, sillä pumppaamisessa, pumpun desinfioimisessa ja muussa oli tosi kova työ.

Tärkeintä että vauva saa riittävästi ravintoa; mun tyttären paino nousi pelkällä imetyksellä huonosti vaikka maitoa tuli paljon, tyttö kun ei vaan saanut imettyä kunnolla. Nyt on reipas ja terve 1,5 v :) Niin, ja onhan se ainakin minun mielestäni hyvä että vauva osaa tarvittaessa imeä tuttipullosta, koska silloin äidin lyhyet poissaolot onnistuvat helpommin.

Voimia!

Mulla oli isot varastot pakkasessa pumpattua äidinmaitoa siltä varalta, että en itse ollut kotona tai lapsemme meni mummolaan yökylään. Maitoallergian vuoksi hän ei saanut missään vaiheessa korvikkeita, ja imetin (ja juotin pumpattua maitoa tuttipullosta) vuoden ikäiseksi.

Yhteistyössä