Olenko huono kummitäti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja magoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

magoo

Vieras
Hei,

Kirjoitan tänne, sillä haluan saada puolueettomia ja rehellisiä näkökulmia tilanteesta joka minulla on tällä hetkellä päällä. Eli, olen kummitäti ensi kuussa 1v täyttävälle pienelle pojalle. Vähän aika sitten kysyin pojan äidiltä, että milloin ovat ajatelleet viettää lastensa syntymäpäiviä ja pitävätkö yhteiset juhlat vaiko erilliset (heillä on kaksi lasta, tytöllä synt.pvä 3.4. ja kummilapsellani taas 15.4.) jotta voin kirjoittaa päivän ylös kalenteriini. Lasten äiti ilmoitti, että viettävät todennäköisesti yhteisynttärit 13.4. No, eilen sain viestin ystävältäni (lasten äidiltä) että synttärit on siirretty, ja niitä vietetään 18.4. Vastasin että ok ja aloin kaivamaan kalenteriani ylös, kunnes huomasin että kyseessähän on pääsiäinen. Olemme mieheni kanssa pääsiäisenä reissussa (niinkuin varmasti puoli muutakin suomea, kun on niin monta pyhäpäivää vapaana töistä) muualla suomessa, ja vastasinkin sitten heti ystävälleni, että pääsiäisenäkö, ja että olemme tuolloin reissussa :/. Tästä ystäväni suuttui totaalisesti, ja oli todella loukkaantunut siitä. Ilmoitti myös, että jatkoon tiedoksi lasten syntymäpäivät tullaan useasti viettämään pääsiäisenä, kun ovat syntyneet siihen ajankohtaan, ellei pääsiäinen jonain vuonna osu maaliskuulle. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että reissuja ei siis jatkossa saa olla tiedossa pääsiäisinä. Olin äimänkäkänä ystäväni suuttumuksesta, vaikka yhtälailla itseänikin harmittaa ja surettaa etten pääse juhliin osallistumaan, ja että juhlia siirrettiin. Kysyin ystävältäni, mitä hän tekisi minun tilanteessani, kun kaikki on jo sovittu ja kyse ei ole siitä, että reissun peruuntuminen sotkisi vain minun suunnitelmani, se sotkee myös monen muun ihmisen suunnitelmat, järjestelyt ja sovitut kuviot tässä tapauksessa. Hän ilmoitti ettei ole ikinä jättänyt kummilastensa synttäreitä väliin mistään hinnasta, ja että mikäli kyseessä ei olisi häät, hautajaiset tai muut isot juhlat joista ei voi olla pois, hän pahoittelisi, mutta muutoin siirtäisi reissua myöhemmäksi. Olen todella hämilläni, sillä itse en ikinä osaisi suuttua mikäli päättäisin viettää lasteni (joita ei vielä toistaiseksi ole) tärkeitä juhlia sellaisena ajankohtana, jolloin lasten kummeilla olisi reissua. Mitä mieltä muut ovat tilanteesta? Kuinka minun kannattaisi toimia? Olen ihminen, joka aina asettaa itsensä toisen sijaan tälläisissä tilanteissa, mutten vain ymmärrä. Onko omassa ajatusmaailmassani jotain todella hullunkurisesti, kun en itse osaisi moisesta ketään sättiä ja olla sitä mieltä, että reissuun ei ole asiaa mennä? Toki minuakin harmittaisi asia hänen tapauksessaan, mutta en odottaisi kenenkään peruvan reissujaan taikka suuttuisi/loukkaantuisi ja syyllistäisi huonoksi kummiksi ketään jos kyseessä olisi oman lapseni juhlat. Onko vika nyt minun päässäni, kun en ymmärrä, ja olenko tehnyt jotain väärää, vai annanko vain asian olla ja toivon, että ystävänikin ymmärtää olevansa hieman kohtuuton?

Anna olla vaan. Se on hänen häpeänsä, että järjestää ne juhlat pääsiäisenä ja vieläpä pitkäperjantaina. Sanot enintään, että hän voi varautua siihen, että ette tule pääsemään niille synttäreille, jos ne pääsiäisenä täytyy järjestää, koska se on harvoja aikoja päästä vähän kauempia sukulaisia/ystäviä/tuttavia tapaamaan tai vastavuoroisesti teillä voi olla vieraita, joita ette viitsi yksin jättää juhlien ajaksi.

Viet tai lähetät lahjan kummilapsellesi, mutta älä odota mitään tarjoiluja.

Toisesta korvasta sisään. Vaatimukset kummeille on tänä päivänä ihan käsittämättömiä. Viet paketin, kun näätte seuraavan kerran. Itse muutti jo sovittua päivää.

Anna olla vaan, lapsen äiti on itse vähän tyhmä. Mielestäni synttärit eivät ole edes niin tärkeä juttu, eikä kaikki voi päästä millään. Sinun täytyy elää oma elämäsi ja todellakin lähdet sinne matkalle.

Jokainen järkevä ihminen ymmärtää, että kaikki kutsutut eivät välttämättä pääse sinä päivänä tulemaan. Ihan sama onko kyseessä kummi vai joku rivisukulainen. Pyhien aikaan järjestetyt synttärit on riskipeliä, ihan sama kuin jos juhlia vietettäisiin joulun välipäivinä. Neljän päivän vapaa houkuttelee reissaamaan eikä voi olettaa, että kummit jättäisivät joka pääsiäinen reissut tekemättä. Onneksi pääsiäinen ei osu aina huhtikuulle ;)

Niin, et siis ole huono kummitäti.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;29716239:
Onneksi pääsiäinen ei osu aina huhtikuulle ;)
Minäkin meinasin ensin huomattaa tästä, mutta jos tuo äiti järjestää yhteissynttäreitä, niin tuolla haarukalla pitänee niitä maaliskuussakin :laugh: Kun pitää nyt pari viikkoa ensimmäisen synttäreiden jälkeen, niin varmaan pitää niitä yhtälailla pari viikkoa ennenkin, niin aika hyvin saa kaikki pääsiäiset katettua. Ehkä se on kätevä heille, jos kaukaiset vieraat aina pääsevät silloin tulemaan.

Äh. Ensimmäiset synttärit on joillekin kauhean iso juttu. Kaipa niitä voi verrata vaikka häihin tai rippijuhliin :D Myöhemmin synttäreillä on kymmenen lasta eikä yhtään aikuista. Me ollaan mieluummin vietetty kummilapsen kanssa aikaa leffan tms merkeissä pari viikkoa ennen tai jälkeen synttäreiden. Jotenkin tuli kiintiö täyteen lastenjuhlia jo tuossa jokunen vuosi sitten :D

Yksi lapseni kummeista ei päässyt 1 vee synttäreille toisien synttäreiden vuoksi, enkä asiaa pistänyt pahakseni. Kummi kävi lasta onnittelemassa etukäteen :) Pääasia että vähän muistaa.

Yhteistyössä