olenko liian vaativa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meidän perhe äiti, isä lapset 3, 7 ja 9v. Molemmat vanhemmat ollaan töissä. Mää teen yleensä työpäivän jälkeen ruuan jne. kotityöt. Tänään pyysin sitten lapsia siivoomaan pääsiäiskoristeet pois (ite imuroin) 7v rupes heti kerään, mutta tää 9v rupes vaan nariseen, että mää ne oon laittanut mun ei tarvi kerätä. Yleensäkin lapsilla on vastaus, että en mää niitä oo levittänyt vaan tuo pienin. Joten ei mun tarvi kerätä. Onko teistä liikaa pyydetty, että lapset siivoais omat jälkensä eli lelut jne. pois?

et oo. mun tytöt 5v11kk ja 4v8kk siivoo jo nyt pois osan omista sotkuista. tietysti on asioita mitä lapset ei pysty, eikä kuulu, tehä mutta sitä et pyytäny. =)

Et ole liian vaativa. Mulla lapset 7v, 5v ja 3v ja vaadin heitä joka lauantai järjestämään omat huoneensa. Siis 7v omansa, ja 5v. ja 3v. yhteisen huoneensa. Siihen malliin että leut on laatikoissa, ja järjestyksessä..että imurointi onnistuu.

Meidän kohta neljä vuotias poika siivoaa joka ilta lelut huoneen lattialta. Yleensä kyllä marinan kanssa, mutta siivoaa kuitenkin. Tuo kuopus ei vielä siivoa, mutta kunhan kasvaa, niin tulee sitten auttamaan. Muita kotitöitä en muista antaneeni. Tai sit ne on olleet jotain tosi pieniä töitä.

Joo ei liian vaativa. Mulla 9v ja kyllä joka pvä saa olla sanomassa perässä että kerää tavaras pois mitä olet levittänyt. Aikaisemmin keräsi ihan sanomatta, mutta kun ikää tulee lisää-kaikki jää kuin p.. persuksista jälkeen.
Maito purkki saattaa olla pöydällä kun menen kolmen tunnin päästä keittiöön jne.. Ja meillä on todella tiukka rahllinen tilanne-kaikessa pitää säästää, potuttaa lapsen välinpitämättömyys.
Mutta jostai sain tietää että lapsilta alle 12v puuttuu kyky empatiaan-eli ihan normi lapsi.

Et ole liian vaativa. Miellä lapset tekee pieniä koti hommia, 3 v ja 4 v. Pyykkien kanssa auttavat, omat kaappiin, tiskikoneen tyhjennyksessä auttavat. Tuollaisia pieniä. Niin ja oma huone pitää siivota.

Minä lahjon lapsia. Pikku hommista saavat suklaakolikon. Toimii. Välillä tulevat makeanhimon yllättäessä kysymään, äiti onko mitään hommaa? Mun tekee mieli suklaata...

Meillä pojat (4v10kk) järjestää oman huoneensa illan päätteeksi ja samaten kerää pikkuveljensä lelut. Yleensä tekevät mukisematta mutta joskus pieni kannustus laittaa vipinää kinttuihin. :)

nuo meidänkin pojat (7v ja 4v) keräävät lelut joka ilta lattialta ennen nukkumaan menoa. Meillä toimii sellanen kisa-systeemi; pojat haluavat, että mä lasken ääneen, miten kauan heillä kestää kerätä ne lelut sinne laatikkoon...:D Toki toisinaan joukkoon mahtuu niitä marinailtojakin, ettei kerääminen huvittaisi. Sillon oon todennu, että otanpa sit muovipussin ja kuskaan ne tonne piharoskikseen, niin ei tartte niitä sit enää myöhemminkään keräillä...(hyi julma minä ;) )

Lisäksi tuo 4-vuotias haluaa yleensä aina auttaa "viikkosiivouksessa", joskus pitää ihan toppuutella.

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Et ole liian vaativa. Miellä lapset tekee pieniä koti hommia, 3 v ja 4 v. Pyykkien kanssa auttavat, omat kaappiin, tiskikoneen tyhjennyksessä auttavat. Tuollaisia pieniä. Niin ja oma huone pitää siivota.

Minä lahjon lapsia. Pikku hommista saavat suklaakolikon. Toimii. Välillä tulevat makeanhimon yllättäessä kysymään, äiti onko mitään hommaa? Mun tekee mieli suklaata...

Siis saavat aina palkinnon kun tekevät normaaleja asioita joita kuuluukin tehdä? :O

Eikös asia ole niin että oma huone siivotaan vaikka siitä ei palkkaa saisikaan?

Meillä lapset kerää lelut 2 kertaa päivässä huoneisiinsa. Ja se vaan on ollu tapana aina eli ennen päiväunia raivataan rojut pois ja ennen yöunille käymistä myös.

Yhteistyössä