Olenko mä kauhea äiti? Pohdintaa joululahjoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niin tai näin :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niin tai näin :(

Vieras
Lueskelin noita ketjuja lasten joululahjoista. Mä oon just niin kauhea äiti, että en osta lapsille samaa määrää ja saman rahan arvosta lahjoja :/

Mulla on neljä lasta. Kaksi eri isää. Vanhempien lasten isä ja sen puolen suku muistaa lapsia jouluna todella runsain mitoin. Viimejoulunakin oli aikalailla jätesäkilliset lahjoja kummallekin kun tulivat isältään kotiin.
Nuorempien isä tai isän puolen suku ei ole missään tekemisissä lasten kanssa. Ainoa, joka nuoremmille lahjoja (tai mitään muutakaan) ikinä ostaa, olen minä.

Arvaatteko mikä itku ja pettymys on ollut esim viime joulunakin, kun vanhemmilla lapsilla oli järkyttävät määrät lahjoja, ja pienemmillä vain ne, mitkä itse pystyin hankkimaan? Ei se auta mitään, vaikka yritän asiaa selittää, pahalta tuntuu lapsista sekin ettei isä tai mummo ja vaari välitä.

Tänä jouluna yritän taas kompensoida tulevaa aattoa. Vanhemmille lapsilleni olen ostanut vain 3-4 lahjaa per nenä ja lisäksi kaksi yhteistä (lautapeliä). Rahaa noihin on mennyt yhteensä ehkä 150 euroa.

Nuoremmat taas.. rahaa on mennyt todella paljon, lahjoja ei silti ole kuin 8 kummallekin plus yhteisiä lahjoja 4. Nuoremmat saavat isoja legopakkauksia, pelejä, autoradan, radio-ohjattavan auton jne. Kalliita juttuja. Rahaa on varmasti mennyt ainakin tuhat euroa niihin kaikkiin.

Mun sydämessä tuntuu pistos.. :( Mutta en tiedä miten muutenkaan asian voisi hoitaa. Olen kyllä vanhemmille sanonut tilanteen ja miten sen hoidan, mutta en tiedä tuntuuko heistä kuitenkin kovin pahalta etten minä muista heitä jouluna oikein mitenkään.

Isommat on jo teini-iässä, ja mulla on sellainen olo etten mä oo heille oikein mitään ostanut jouluksi kun vertaa nuorempiin sisaruksiin. Esim. vanhin saa vain ja ainoastaan twilight-leffan faniboksin, twilight-faniteepaidan ja yhden kirjan. Siinä kaikki.

Kyllähän he osan avaavatkin jo isällään, mutta tosiaan se lahjamäärä on ihan järkyttävä joten säästävät osan myös kotiin. Ja kyllä nuo pienemmät ymmärtää, että se tavaramäärä joka isompien mukana tulee, on lahjoja vaikka ne ei enää paketeissa oliskaan.

Minä en ostaisi isommille mitään, pienimmille muutaman tasaamaan.
meillä myös neljä lasta ja ostan jokaiselle yhden lahjan, sukulaisilta ja kummeilta saavt loput ja todella epätasaisesti,isommat juuri isän puolelta enemmän. Mutta ei meillä kyllä 3 ja 8 vuotiaat edes moista huomaa?

Vanhemmat lapset ymmärtävät tilanteen kun sen heille kerrot, eli itse jos
tilanteessasi olisin, ostaisin vain noille pienemmille, kun isommathan saavat
niitä lahjoja muilta. Eli et ole kauhea äiti.

isot saa isänsä suvulta lahjoja paljon,mutta pienenmät taas saavat omilta sukulaisiltaan,siis oman isänsä suvulta kalliita lahjoja,ostavat kyllä noille isommillekkin mutta jotain pientä vain.Itse ostan samanarvoiset lahajat kaikille 4:lle.

Mä teen itseasiassa samalla tavalla. Kompensoin ostamalla toiselle lapsista enemmän, koska toinen saa muualta enemmän. Meillä isompi hiukan kärsii asiasta, koska hän haluaisi nähdä maailman tasapuolisena ja siksi hänelle tulee pienemmän puolesta paha mieli. Viime vuonna hän osti useita lahjoja pienemmälle ja musta tuntui, että hän yrittää hyvittää epätasaisuutta itsekin. Kauhean suuret erot perheen sisällä ei vaan ole kivoja kellekään.

[QUOTE="vieras";22628772]Mä teen itseasiassa samalla tavalla. Kompensoin ostamalla toiselle lapsista enemmän, koska toinen saa muualta enemmän. Meillä isompi hiukan kärsii asiasta, koska hän haluaisi nähdä maailman tasapuolisena ja siksi hänelle tulee pienemmän puolesta paha mieli. Viime vuonna hän osti useita lahjoja pienemmälle ja musta tuntui, että hän yrittää hyvittää epätasaisuutta itsekin. Kauhean suuret erot perheen sisällä ei vaan ole kivoja kellekään.[/QUOTE]

.

mä en ymmärrä miksi niitä lahjoja pitää olla ihan helvetisti... Me ostetaan lapsille yks pehmee paketti/nuppi ja sit yhteinen iso lahja...ikä 6 ja 8 Sitten he saavat sukulaisilta lahjoja jonkin verran ... Jos mä olisin sun tilantees en ostais isommille mitään jos saavat tuhottoman määrän jo sukulaisilta ja ostaisin pienemmillekin sit ihan vaan pari kolme lahjaa...
Ihme materialisteja ja krääsänkerääjiä täällä

Minustakin ap tekee ihan oikein.

Meillä saivat tytöt viime joulun jälkeen riidan aikaiseksi, kun miehen tyttö suuttui siitä ettei me oltu heille ostettu samalla tavalla lahjoja kun mun muksuille, jotka asuu meidän kanssa.
He kuitenkin saavat lahjoja minulta ja iskältään (laitetaan noin 100e edestä molempien lahjoihin), äidiltään, kahdelta tädiltään, kummeiltaan ja kahdesta eri mummolasta. Mm. äitinsä vanhemmat olivat ostaneet satojen eurojen edestä konsoleita ja pelejä.

Mun muksut saa lahjoja tasan meiltä ja yhdeltä kummilta, lisäksi mieheni vanhemmat ja mun vanhemmat on antaneet heille 20e per nuppi.

Harmitti vaan toi riitely, että miehen tyttö ajatteli että me ollaan heille hankittu vähemmän kuin muille, vaikka kovin paljon enempää ei munkaan muksujen lahjoihin laitettu, ehkä 50e enempi.

Tyttöni saa meiltä tänä vuonna kosketusnäytöllisen kännykän, koska vanha on jo liki käyttökelvoton. Miehen tyttö toivoi meiltä myös samantyyppistä kännykkää, vaikka kesällä hänelle jo uusi annettiin. Mua ahdistaa jo valmiiksi, loukkaantuuko neiti ja kuinka paljon mutta eihän tässä aleta kaikille puhelimia ostelemaan :(

Miehen poika toivoi 32" televisiota, ei sen enempää. Taitaa tulla pettymys sinnekin :D