Olenko mä nyt sitten liian varovainen ton lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Tuntuu et kaikki naapurit ja tutut antaa 4-vuotiaitten ulkoilla yksin :/ Toiset antaa 4v:n ja 2v:n ulkoilla keskenään. Joskus kun oon sitä ihmetellyt, on vastattu et tossa pihassa ne vaan pysyy eikä niille mitään siinä satu :/ Omakotitaloalueella asutaan, aitoja tms ei kenelläkään ole ja tiellä menee suht usein autoja vaikka mikään kovin vilkkaasti liikennöity tie toi ei ole. Samat lapset saa juosta, parin kadun yli, n. 300m päässä asuvien kavereiden luo ilman saattajaa. Mä en uskalla edes omassa pihassa jättää tuota pian 4v yksin :/ Olenko mä nyt oikeesti liian varovainen ja onko siitä nyt haittaa lapselle kun ei opi itsenäiseksi ja osoitan et en luota häneen? (näin mulle eräs tuttu kertoi).

vai että neljä vuotiaan pitää tätä nykyä jo oppia itsenäiseksi..

miten ihmeessä se lapsi nyt sais päähänsä että sä et luota häneen kun olet sen kanssa ulkona? kaiken moista sitä.

no en mäkään vielä neljä vuotiaana antaisi.. 5veenä saa nyt ulkoilla pihalla yksin tai kaverin kanssa, ja mennä tuohon (asutaan päättyvällä kadulla) kääntöympyrään pyöräilemäänkin. =) mutta sen kauemmas ei yksin missään tapauksessa vielä, ehkä sitten loppukesästä, kun tulee lähemmäs 6v niin voisi ajatella leikkipuistoa 9v isosiskon kanssa =) puisto on n.300m päässä... ei autotien ylityksiä matkalla..

Riippuu alueesta, riippuu lapsesta jne. Meillä ei kyllä 2v ole ilman aikuista ulkona, mutta 4v ja 6v on ja ihan ilman ongelmia. Ja saavat mennä tuohon leikkikentällekin, siihen pääsee suoraan omalta pihalta kulkemaan. Saivat jo vuosi sitten mennä, mutta silloin ei ollut lupaa mennä liukumäkeen kiipeilemään.

Kyllä meidän 4-vuotias osaa ulla pihalla yksin ja kavereiden kanssa. Eivät toki saa lähteä rivitalon pihasta/leikkialueelta pois. Ja 2-vuotias pikkuveli on ollut mukana, ilman aikuista. Esim. jos olen ollut vasta pukemassa tms niin sen aikaa on ollu yksin ja osaa olla. Ei lähde tielle.

Lapsi oppii ottamaan vastuuta ja olemaan kavereiden kanssa ulkona, kun antaa vaan olla.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Kyllä meidän 4-vuotias osaa ulla pihalla yksin ja kavereiden kanssa. Eivät toki saa lähteä rivitalon pihasta/leikkialueelta pois. Ja 2-vuotias pikkuveli on ollut mukana, ilman aikuista. Esim. jos olen ollut vasta pukemassa tms niin sen aikaa on ollu yksin ja osaa olla. Ei lähde tielle.

Lapsi oppii ottamaan vastuuta ja olemaan kavereiden kanssa ulkona, kun antaa vaan olla.

miten voi luottaa että lapsi ei kiipeä sinne liukumäkeen tai että se ei lähde leikkikentältä tai jonkun aikuisen matkaan? MIKSI alle kouluikäisen lapsen pitää oppia ottamaan vastuuta?

Mä olen sitä mieltä että on vanhempien laiskuutta jos neljävuotias tai nuorempi on ilman aikuisen valvontaa pihalla. Aidattu alue on ehkä vähän eriasia, mutta pihalta josta lapsi voi lähteä helposti mihin ilmansuuntaan tahansa ei ole pienelle lapselle sopiva paikka leikkiä yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja jhuu:

miten voi luottaa että lapsi ei kiipeä sinne liukumäkeen tai että se ei lähde leikkikentältä tai jonkun aikuisen matkaan? MIKSI alle kouluikäisen lapsen pitää oppia ottamaan vastuuta?

No minä ainakin tunnen lapseni ja tiedän, että he eivät lähde vieraiden matkaan. Eivät edes puolitutun. Ja mistä tiedän, että eivät mene liukumäkeen? Minä näen leikkikentän täältä olohuoneen ikkunasta ja ne pari kertaa, kun toinen meni viime kesänä siihen niin toinen kipitti ääntä nopeammin kantelemaan sisälle. Nyt saavat jo mennä siihen liukumäkeen.

Lapselle on annettava vähitellen sitä vastuuta ja lisää nyöriä sen mukaan miten lapsi on siihen valmis ja millaisella alueella asuu jne. Ei lapselle voi ekana kouluaamuna sitä kaikkea vapautta ja vastuutakaan antaa, se on harjoiteltava vähitellen. Ja lapsi, joka on saanut kokea vanhemman luottamusta ja saanut sitä nyöriä niin ei varmasti koe samalla tavalla tarvetta uhmata rajoja mitä sellainen, joka o kireässä talutushihnassa.

Aikuisen pitää ottaa vastuu lapsesta eikä lapsen itse. Alle kouluikäinen on ihan liian pieni ottamaan vastuuta juuri mistään. Mikset voi itse ottaa vastuuta lapsistasi ja huolehtia heidän turvallisuudestaan? Ja se että isompi sisarus joutuu ottamaan vastuuta sisaruksestaan kun ei ole valmis edes ottamaan vastuuta itsestään on jo minusta aika törkeää vanhemmuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tig:

Aikuisen pitää ottaa vastuu lapsesta eikä lapsen itse. Alle kouluikäinen on ihan liian pieni ottamaan vastuuta juuri mistään. Mikset voi itse ottaa vastuuta lapsistasi ja huolehtia heidän turvallisuudestaan? Ja se että isompi sisarus joutuu ottamaan vastuuta sisaruksestaan kun ei ole valmis edes ottamaan vastuuta itsestään on jo minusta aika törkeää vanhemmuutta.

110% peesi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No minä ainakin tunnen lapseni ja tiedän, että he eivät lähde vieraiden matkaan. Eivät edes puolitutun. Ja mistä tiedän, että eivät mene liukumäkeen? Minä näen leikkikentän täältä olohuoneen ikkunasta ja ne pari kertaa, kun toinen meni viime kesänä siihen niin toinen kipitti ääntä nopeammin kantelemaan sisälle. Nyt saavat jo mennä siihen liukumäkeen.

Lapselle on annettava vähitellen sitä vastuuta ja lisää nyöriä sen mukaan miten lapsi on siihen valmis ja millaisella alueella asuu jne. Ei lapselle voi ekana kouluaamuna sitä kaikkea vapautta ja vastuutakaan antaa, se on harjoiteltava vähitellen. Ja lapsi, joka on saanut kokea vanhemman luottamusta ja saanut sitä nyöriä niin ei varmasti koe samalla tavalla tarvetta uhmata rajoja mitä sellainen, joka o kireässä talutushihnassa.

Se että huolehtii lapsesta eikä tuuppaa ulos ovesta ja jätä vastuuta lapselle itselleen ei tarkoita kireätä talutushihnaa vaan vanhemman vastuunkantamista. Eskariaika on sitä aikaa kun opetellaan ottamaan vastuuta ja opetellaan kouluaikaa varten ei sitä tarvitse vaippaiästä asti oman onnensa nojaan pistää.

Ei lapselle voi ekana kouluaamuna sitä kaikkea vapautta ja vastuutakaan antaa, se on harjoiteltava vähitellen. Ja lapsi, joka on saanut kokea vanhemman luottamusta ja saanut sitä nyöriä niin ei varmasti koe samalla tavalla tarvetta uhmata rajoja mitä sellainen, joka o kireässä talutushihnassa.

no eikai kukaan ekana kouluaamuna lasta jätä oman onnensa nojaan vaikka aikaisemmin olisikin kantanut lapsen vastuun. huolimaton kommentti. kouluikäisellehän ei voi antaa vastuuta pikku hiljaa?

enkä kyllä sanois että löysässä hihnassa oleva lapsi ei uhmaa. saattahan olla niin että lapsi saa kaiken mitä haluaa ja siksi ei ole mitään mistä uhmata?

Peesi tähän.

Me ollaan 4-vuotiaan kanssa käyty asiat läpi: mitä saa tehdä, mitä jos tulee vieras aikuinen jne. Ja meidän kehitykseltään ehkä hyvää tasoa oleva tyttö YMMÄRTÄÄ asiat ja osaa toimia. Ja jos jotain sattuu, niin aina on kaverit hakeneet äitiä katsomaan tai muuta.

Ja jos 4-vuotias katsoo maksimissaan 5 minuuttia 2-vuotiaan perään (leikkivät samalla hiekkalatikolla tms ) niin ei kylä rasita meidän lasta.

6v on tuossa omalla pihalla (rivitaloaluetta) yksin mutta 4v en uskaltas päästää niin etten ole valvomassa. esikoinen oli tuon ikäisenä hetkiä yksin pihalla, kuitenki niin että näin koko ajan ikkunasta. juoniori on sen verran rämäpää ettei tulis mieleenkään laskee yksin... eli riippuu lapsesta.

Ei 4-vuotias voi katsoa 2-vuotiaan perään, sehän on ihan selvä juttu. Vai ei näköjään olekaan...? Olen kyllä aika tyrmistynyt tuosta "meillä" -nimimerkin kommentista!

Siis jos puen ulkovaatteet päälle ja lapset on sen aikaa pihassa niin se ei käy? No ei ehkä teillä, mut meillä käy. Eteisestä näkyy leikkipaikalle ja lapset osaa olla siinä kun puen päälleni.

Ei tulisi mieleenkään pistää 4-vuotiasta yksin pihalle. Saati että 4v vahtii 2-vuotiasta, pienen lapsen tehtäviin ei kuulu ottaa niin suurta vastuuta toisesta pienestä lapsesta!! Ei vaikka olisi miten turvallinen piha. Lapset ovat minusta liian arvokkaita tuollaiseen riskiin.

Siis mikä riski on, suojatulla sisäpihalla mihin näkee sen ajan kun pukee itselleen vaatteita? Jossa on hiekkalaatikko? Lapset varmaan hukkuu siihen hiekkaan vai?

Ei se ole ihme, että nykyajan lapsista kasvaa sellasia nössöjä pullamössöjä kun vanhemmat kaitsee niitä jatkuvasti 24/7. Ei mitään vapauksia edes isommille lapsille. Mun mielestä se on törkeää.

Yhteistyössä