Olenko nyt huono äiti? Kamala olo :(

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Meidän hyperaktiivinen 8kk vauva kiipeää joka paikassa seisomaan kokoajan. On pari kertaa käynyt niin, että kaatuu seisaaltaan ja pää kumahtaa lattiaan. Äsken kaatui suorilta jaloilta selälleen ja pää kumahti lautalattiaan (kylläkin matto oli välissä). :( Tuo koko episodi: seisomaan vasten tuolis ja kumahdus, tapahtui parissa sekunnissa. Tuntuu hirveältä vaikka itk kestikin ehkä 3 sekuntia. Kuinka helposti tällaiselle pienelle mahtaa tulla aivotärähdys??
 
Meillä on kaaduttu samoin jo kymmeniä kertoja. Itse olen sitä mieltä, et ei se opi seisomaan kaatumatta. Yleensä itkee vain siksi, kun säikähtää. Meillä noustiin 7kk iässä ja kaatumiset on loppunut melkein kokonaan, ikää nyt 10kk.
 
No olet! Kai sinä tiesit että lapsi pitää olla koko ajan 4,57cm etäisyydellä sinusta ja sinun pitää vahtia sitä silmämunat pinkeinä KOKO AJAN ettei vaan mitään satu! Toinen hyvä vaihtoehto on puhaltaa kupla, vuorata se pumpulilla ja laittaa lapsi sinne ikiajoiksi.
 
Meillä on kaaduttu samoin jo kymmeniä kertoja. Itse olen sitä mieltä, et ei se opi seisomaan kaatumatta. Yleensä itkee vain siksi, kun säikähtää. Meillä noustiin 7kk iässä ja kaatumiset on loppunut melkein kokonaan, ikää nyt 10kk.

No meillä kaatumiset vähentynyt paljon kun tämä nousi jo alle 6kk ikäisenä itse seisomaan. Nyt seisoo jo jonkin aikaa ilman tukeakin. Kai nuo kaatumiset sitten pian jo loppuu :(
 
[QUOTE="aapee";24522159]No meillä kaatumiset vähentynyt paljon kun tämä nousi jo alle 6kk ikäisenä itse seisomaan. Nyt seisoo jo jonkin aikaa ilman tukeakin. Kai nuo kaatumiset sitten pian jo loppuu :([/QUOTE]

vain alkaakseen uudelleen, kunhan alkaa opetella kävelemään ilman tukea :D Äläkä näytä surkeaa naamaa... et sä sille mitään voi, eikä terveen lapsen kans tarvi voidakaan. Se kuuluu kehitykseen. Lapsilla on yllättävän kestävä kallo.
 
minä oottelen kans samaa millon meillä alkaa tapahtua (poika kohta 8kk) mutta se "onneksi" vielä ei liiku kuin vähän ryömimällä :D eihän niitä saa joka sekuntti millään vahdittua...
 
[QUOTE="torsti";24522149]No olet! Kai sinä tiesit että lapsi pitää olla koko ajan 4,57cm etäisyydellä sinusta ja sinun pitää vahtia sitä silmämunat pinkeinä KOKO AJAN ettei vaan mitään satu! Toinen hyvä vaihtoehto on puhaltaa kupla, vuorata se pumpulilla ja laittaa lapsi sinne ikiajoiksi.[/QUOTE]

Vitsaile vaan mutta tuli oikeasti sellainen olo että ei pitäisi varmaan olla kauempana kuin 4,57cm päässä lapsesta kun tuo kerran noin hurjan menevä on :/ Halusin kuulla että näitä käy muuallakin kun omien tuttujen lapset ovat aina olleet niin rauhallisia, että liikkuu etanan vauhtia jos viitsii ollenkaan ja näin ollen ei vahinkojakaan heille ole käynyt juuri koskaan..
 
[QUOTE="aapee";24522180]Vitsaile vaan mutta tuli oikeasti sellainen olo että ei pitäisi varmaan olla kauempana kuin 4,57cm päässä lapsesta kun tuo kerran noin hurjan menevä on :/ Halusin kuulla että näitä käy muuallakin kun omien tuttujen lapset ovat aina olleet niin rauhallisia, että liikkuu etanan vauhtia jos viitsii ollenkaan ja näin ollen ei vahinkojakaan heille ole käynyt juuri koskaan..[/QUOTE]

Mul on kaksoset vahdittavana. Eli mahdotonta edes vahtia kokoajan. Ja voit varmaan kuvitella et vahinkoja sattuu jatkuvasti. Meillä vielä lisänä se, et kaatavat toisiaan ja hakkaavat leluilla, kun eivät vielä ymmärrä..
 
kolme lasta ja jokainen näistä on muksahdellut, tämä kolmonen on kaikista vilkkain ja vähän väliä sattuu ja tapahtuu, kun ei oikein pysty vahtimaan koko aikaa ja typy ehtii nanosekunnissa joka paikkaan. Älä ap huoli, kyllä se siitä rauhoittuu kaatuilukin.
 
[QUOTE="aapee";24522180]Vitsaile vaan mutta tuli oikeasti sellainen olo että ei pitäisi varmaan olla kauempana kuin 4,57cm päässä lapsesta kun tuo kerran noin hurjan menevä on :/ Halusin kuulla että näitä käy muuallakin kun omien tuttujen lapset ovat aina olleet niin rauhallisia, että liikkuu etanan vauhtia jos viitsii ollenkaan ja näin ollen ei vahinkojakaan heille ole käynyt juuri koskaan..[/QUOTE]

Kyllä meilläkin sattui, kun esikoinen alkoi myös 8kk iässä nousemaan ja kävelemään tuen kanssa. Ei hättää, kuuluu kehitykseen ja kohta lapsi osaa kaatua pepulleen. :)

Tänään 8kk ikäinen vauvani putosi ensimmäinen kerran sängystä. Nukuin ja hän oli lähtenyt hiiren hiljaa seinän puolelta ryömimään pois sängystä. Vähän säikähdin, mutta onneksi oli lyhyt pudotus, eikä lasta sattunut. Nyt alan opettaa että sängyltä ja sohvilta tullaan jalat edellä alas.

kaikkea voi sattua vaikka on ihan vieressä, mutta harvemmin noissa kaatumisissa ja tippumisissa mitään vakavaa sattuu. Yleensä vaan lapsi säikähtää ja joskus voi tulla pieni mustelmakin.
 
Meillä poika kaatuillu kans, pää on mustelmilla ja ruhjeilla ollu jos kuinka monta kertaa! veret on nenästä valunu ja haavoja tullu. niille ei voi mtn!

Meillä kans liikkuvainen ipana, kävelemään lähti 9-kuisena, kiipelemään alko 7kk iässä! Nyt 1½v siirtelee huonekaluja, tuoleja yms että pääsee esim. keittiön tasoille kiipeilee... onpa tuo kerran ruokapöydältäkin tippunu päälleen alas :/ just ehdin jalasta tarrata niin ettei aivan täysillä kolahtanu...
 
[QUOTE="torsti";24522149]No olet! Kai sinä tiesit että lapsi pitää olla koko ajan 4,57cm etäisyydellä sinusta ja sinun pitää vahtia sitä silmämunat pinkeinä KOKO AJAN ettei vaan mitään satu! Toinen hyvä vaihtoehto on puhaltaa kupla, vuorata se pumpulilla ja laittaa lapsi sinne ikiajoiksi.[/QUOTE]

Silmämunat pinkeinä.:D:D Ihanasti sanottu.:D Muutenkin siis peesi tähän!

Nojoo. Meillä on 9,5kk tyttö. Nyt on vasta vähän alkanut ymmärtää, että aina ei tarvi kaatua jalat suorana takaraivo edellä lattiaan.. Kolahduksia on tullut paljon. Tänäänkin tuli kun vauvan jalka jotenkin lipesi, vaikka olin ihan vieressä. Oon käsittänyt, että vauvoilla ei tuu herkästi aivotärähdystä. Toki kannattaa seurata vointia, mutta tuskin tuosta mitään kuhmua kummempaa.:) Mä olin ekat kaatumiset yhtä hysteerinen, opettelen edelleenkin suhtautumaan noihin kolhuihin vähän lievemmin. Niitä kuitenkin tulee vaikka mikä olis ja hyvin harvoin niistä varmaan mitään ihmeempiä seuraa. Toki vauva säikähtää ja varmaan sattuukin, mutta onneksi se menee nopeasti ohi.:)
 
Niin ja tuota kypärää kannattaa myös kokeilla. Meillä se ei pysy päässä. Vaikka kuinka solmis kiinni niin tämä riuhtoo ja repii ja huutaa niin kauan, että saa sen itse irti tai mä otan.. Mut kyllä niitä jotkut näkyy pitävän.
 
Kyl kolisi meilläkin kun poitsu 8kk kampes jaloilleen ja samantien piti päästä tukia pitkin.Kypärän se oppi nopsaa ottamaan pois. Mut ei sitä voi lastaan silleen suojella, opittava on sekin liikkuminen vaikka se tietääkin kopsuja ja itkuja. Vahtia voi muttei millään estää kaikkea.
 
On täälläkin yksi koko ajan liikkeessä oleva poitsu! Ja kyllä kaatuilee, ja menee jumiin, ja kiipeä kaikkille minne pääsee, ja putoilee, ja itkee! Sitten otan syliin, pussailen ja sanon ettei mitään hätää. Minuutin kuuluttua meno jatkuu... Kypärää meillä ei toiminut, kun sai kauhean hepulin siitä
 
Toi on täysin normaalia. Mun poika alkoi nousta pystyyn 9kk iässä, ja pari viikkoa kumahteli pää lattiaan. Mutta melko pian hokasi, että miten laskeudutaan. Nyt uusinta uutta on kiipeileminen (eilen täytti 11kk), ja pää taas kumahtelee...
 
1,5 vuoden aikana (minkä on jaloillaan liikkunu) meidän neitille sattunutta: 3x hampaat huulesta läpi (kaatu ulkona, kaatu hyllynreunaa päin ja kompastu rappusissa), silmä mustana(hivautti kaatuessaan takan reunaan), melkein puhennu silmä (kaatu verkkorullaa päin) sekä lukuisia muita kuhmuja, ruhjeita ja mustelmia.. :) ekoja mukkeja säikähin, mut nykyään en ees noteraa jos ei itke.. :)
 
1,5 vuoden aikana (minkä on jaloillaan liikkunu) meidän neitille sattunutta: 3x hampaat huulesta läpi (kaatu ulkona, kaatu hyllynreunaa päin ja kompastu rappusissa), silmä mustana(hivautti kaatuessaan takan reunaan), melkein puhennu silmä (kaatu verkkorullaa päin) sekä lukuisia muita kuhmuja, ruhjeita ja mustelmia.. :) ekoja mukkeja säikähin, mut nykyään en ees noteraa jos ei itke.. :)

Pakko sanoa, että kyllä neiti vähemmillä kolhuilla pääsisi, jos ennakoisi tilanteita paremmin.
 
Voi kuule, kuinkakohan monta kertaa meidänkin poika on kaatuillut ja päätään iskenyt millon lattiaan, millon seinään, jopa pöydänkulmiin ja tosissaan se itku on johtunut lähinnä siinä pelästymisestä. Kyllä saa aika kovaa kaatua että aivotärähdys tulee ja sen kyllä huomaa helposti oireista (pahoinvointi, uneliaisuus, kärttyisyys). Meidän poika on nyt 1v8kk eikä mitään haittaa ole noista kaatuiluista ole. Eihän se lapsi opi ikinä varomaan jos sitä jatkuvasti suojelee kaatumisilta ja esim. se kypärä on musta maailman typerin keksintö! Konttaamaan/kävelemään opetteleva lapsi kun ei saa siihen ruhoonsa niin paljon vauhtia että pään kolahtamisesta mitään sen suurempaa vahinkoa tulisi kuin ehkä mustelma tai kuhmu.. Kiipeilevä lapsi on eri asia kun se voikin sitten äkkiä jostakin ruokapöydältä tulla alas.. Meidän poika on hyvinkin vilkas ja juurikin tätä ruokapöydälle kiipeilemistä harrastaa ja meillä kun on vielä keittiössä kivilattia niin kyllä saa tarkkana olla, mutta tuommoinen pään iskeminen lattiaan on ihan normaalia ja kyllä niitä kaatumisia tulee vielä senkin jälkeen kun on opittu kävelemään. Pahaltahan se näyttää ja itsestä tuntuu mutta niin se lapsi oppii..
 

Similar threads

Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä