olenko nyt huono äiti?:O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kkk"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kkk"

Vieras
ostin 5v pojalle toy story pleikkari pelin (on tarkoitettu 7v) ja karrkipussin... mietin tuon pelin kannalta vaan että olenko nyt huono äiti kun ostin sellaisen pe´lin,mikä on k 7. poika sitä kovasti toivonut ja on pelannut sitä kaverilla.

Riippuu siitä, miten huono äiti määritellään. Mielestäni huonon äidin määritelmään ei riitä tuon tyyppinen teko. Sen sijaan pitäisin sitä osoituksena kasvatuksellisten kykyjen kypsymättömyydestä. Itse en altista lastani ikätasoa vaativimmille haasteille emotionaalisesti, fyysisesti, psyykkisesti tai sosiaalisesti. Ainakin pyrin auttamaan häntä elämään omanikäisensä elämää tekivätpä muut lapset mitä tahansa ja pyytäisipä hän mitä tahansa. vain hyvinperustellusta syystä voin poiketa tästä linjasta, mutta pleikkaripeli ei todellakaan ole sellainen.

Ja haluaisin kysyä vielä, mikä sinua motivoi ostamaan hänelle pelin? Pääset helpommalla kuin pitämällä asialliset rajat? Se on ehkä oman kypsymättömyytesi osoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja ongelmia itselläkin;24539064:
Riippuu siitä, miten huono äiti määritellään. Mielestäni huonon äidin määritelmään ei riitä tuon tyyppinen teko. Sen sijaan pitäisin sitä osoituksena kasvatuksellisten kykyjen kypsymättömyydestä. Itse en altista lastani ikätasoa vaativimmille haasteille emotionaalisesti, fyysisesti, psyykkisesti tai sosiaalisesti. Ainakin pyrin auttamaan häntä elämään omanikäisensä elämää tekivätpä muut lapset mitä tahansa ja pyytäisipä hän mitä tahansa. vain hyvinperustellusta syystä voin poiketa tästä linjasta, mutta pleikkaripeli ei todellakaan ole sellainen.

voi kamaluus kun on vajaa 2 vuotta kypsemmille tarkoitettu peli. kun olet noin hyvin ottanut termit haltuun, tiedät varmasti myös sen että reilu 5 vuotias ja 7 vuotias poikkeavat melko vähän kehityksiltään. 7 vuotias voi leikkiä reilu 5 vuotiaan tavaroilla ja 5 vuotias voi jo aloitella 7 vuotiaan leluilla, se tuskin heilauttaa näitä lapsia suuntaan tai toiseen minkään kehityksen tason kannalta. Ehkäpä eriasia kauhistella vasta sitten jos menee ostamaan 5 vuotiaalle 9-10 vuotiaille tarkoitetun pelin, missä uskon jo olevan liitetty sellaisia asioita joita 5v ei vielä ymmärrä, mutta 9-10v ymmärtää.

voi kamaluus kun on vajaa 2 vuotta kypsemmille tarkoitettu peli. kun olet noin hyvin ottanut termit haltuun, tiedät varmasti myös sen että reilu 5 vuotias ja 7 vuotias poikkeavat melko vähän kehityksiltään. 7 vuotias voi leikkiä reilu 5 vuotiaan tavaroilla ja 5 vuotias voi jo aloitella 7 vuotiaan leluilla, se tuskin heilauttaa näitä lapsia suuntaan tai toiseen minkään kehityksen tason kannalta. Ehkäpä eriasia kauhistella vasta sitten jos menee ostamaan 5 vuotiaalle 9-10 vuotiaille tarkoitetun pelin, missä uskon jo olevan liitetty sellaisia asioita joita 5v ei vielä ymmärrä, mutta 9-10v ymmärtää.

No miksi luulet, että peleissä on ikärajat? Asiantuntijat (lapsipsykologit muun muassa, lastenlääkäri ja useampi muu asiantuntija) ovat arvioineet pelin 7-vuotiaalle. Ei minun 7-vuotiaani ainakaan ole 5-vuotiaan tasolla eikä toisinpäin, vaikka toisten leluilla leikkivätkin. Leikki on omaehtoista, omaan ajatteluun ja luovuuteen perustuvaa toimintaa, kun taas pleikkaripeli on ihan toisentyyppinen ajanvietteen muoto. Ihan vapaasti saat antaa lapsesi pelata ja olla piittaamatta ikärajoista. Minua ne helpottavat, ei tarvitse katsoa kaikkia leffoja yms. ites

vastikään julkaistu Cars 2 leffa on sallittu kaikille... Monet lapset on kuitenkin oikeasti pelänneet ko leffaa, vaikka on kaikkien asiantuntijoiden mielestä olleet kypsiä katsomaan leffan....

kaikki ei oo aina niin mustavalkoista.

K7 elokuviinkin pääsee 5-vuotias aikuisen kanssa. Ja peleissä mä sovellan tuota samaa rajaa. Meidän 5v. saa pelata K7 pelejä (ja katsoa K7 elokuvia) jos olen itse ensin katsonut minkälainen se on ja todennut sen soveliaaksi.

Yhteistyössä