Olenko nyt jotenkin ulapalla, minkä kokoiset kengät kannattaa ostaa taaperolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Help"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Help"

Vieras
Lapsi on kohta 1,5 v ja keväällä kun ostettiin ensimmäiset kengät myyjä myi niin isot kengät, että ovat nyt vasta sopivan oloiset lapsen jalkaan. Keväällä mentiin sitten ulkona sisätossuilla/ villasukilla/ toppatöppösillä tilanteenmukaan, kun kengät lähtivät jaloista ja olivat muutenkin hankalat kävelemään opettelevalle kun oli niin paljon tyhjää. Lapsi sai hepulin kenkäkaupassa niin ostotilanne meni lähinnä niin, että minä viihdytin lasta ja myyjä sovitti kenkiä ja sitten äkkiä kassalle ja kotiin.

Eilen käytiin katsomassa nyt syksyksi lämpimämpiä kenkiä. Lapsen nyt käyttämä (mielestäni sopiva) kenkäkoko on 21 ja katselin samanmerkkisiä syyskenkiä. Pienin jäljellä oleva koko oli 25 ja kun kysyin myyjältä onko pienempää myyjä sanoi, että ei valitettavasti ole mutta tuskin tuo 25 on liian iso. Myyjä irrotti pohjallisen ja katsottiin lapsen jalkaa vasten niin, että kantapään taakse jäi reilu 1 cm tyhjää ja varpaiden eteen ennen viivaa mikä näytti, että kenkä on sopiva noin 2,5 cm. Kengän pohjalliseen oli siis piirretty kaksi viivaa merkkaamasn koska on sopiva ja lähempänä kärkeä koska kenkä on liian pieni. Tämä oli siis eri kenkäkauppa kuin se missä käytiin keväällä ostamassa kengät.

Olenko siis jotenkin ulapalla siitä kuinka paljon kasvunvaraa kenkiin pitää ostaa? Mielestäni pitää jäädä sitä tilaa varpaiden ja kengänkärjen väliin. Sandaaleissa oli noin 1,5 cm vapaista kärkiin ja niillä lapsi pystyi kävelemään hyvin mutta esim. Mielestäni nuo 25 koon kengät olivat aivan liian isot kun kokonaisuudessaan varpaista kärkiin jäävä väli oli noin 4 cm + kantapään taskse vielä senttilisää "asitumisvaraa". Ei ostettu noita kenkiä ja tarkoituksena on mennä lähipäivinä johonkin muuhun kauppaan.

Itse ostin omalle taaperolleni (1,4v) kirppikseltä talvikengät ja kokoa olivat 24 tai 25. Mutta eivät olleet minusta liian reilut ja voihan vielä jalkaan laittaa villasukan, niin on tiukemmin kenkä jalassa.

Mä oon ostanu kengät lapsille niin että tyhjää jää 1,5-2cm. Mutta tommosis ballerina tyyppisis kesäkengis se oli 2v. tytölle liikaa, ei pysyny kengät jalas kävelles. Eli riippuu vähän kengästäkin. Yli 2 senttiä on mun mielestä liikaa, käy kävely hankalaksi.

Mä oon ostanu kengät lapsille niin että tyhjää jää 1,5-2cm. Mutta tommosis ballerina tyyppisis kesäkengis se oli 2v. tytölle liikaa, ei pysyny kengät jalas kävelles. Eli riippuu vähän kengästäkin. Yli 2 senttiä on mun mielestä liikaa, käy kävely hankalaksi.

Saman verran myös minä. Myyjät tuntuu olevan välillä ihan ulapalla. Tuli muakin auttamaan että "no nuo nyt on ainakin ihan liian isot" ja alkoi kaivella pienempiä. Lopulta oltiin kuitenkin siinä mun valitsemassa koossa. Ei lapsen ikä tai pituus kerro mitään lapsen jalankoosta, nimim. 8 v ja äitinsä jalka samaa numeroa.

Laitat lattialle paperin seinää vasten. Laitat lapsen seisomaan paperin päälle niin että kantapäät on kiinni seinässä. Merkkaa suurin pituus ja myös ääriviivoja niin että jalan leveys tulee huomioitua. Mittanauhan kanssa lisää mittaan 1,5cm. Leikkaa näin saatu pohjallinen irti paperista. Lähde mallin kanssa kauppaan ja vertaa pohjallisen pituuteen. Sitten vasta sovita lapselle kenkiä onko niillä hyvä kävellä. Jos kenkään on tarkoitus sopia villasukka niin ota 5mm enemmän varaa. Moni gorekenkä on niin kapea ettei se villasukka mahdu kuitenkaan niin 'villasukkavaraa' on turha ottaa. Kuomat tai tepsut on riittävän leveät villasukalle.

Laitat lattialle paperin seinää vasten. Laitat lapsen seisomaan paperin päälle niin että kantapäät on kiinni seinässä. Merkkaa suurin pituus ja myös ääriviivoja niin että jalan leveys tulee huomioitua. Mittanauhan kanssa lisää mittaan 1,5cm. Leikkaa näin saatu pohjallinen irti paperista. Lähde mallin kanssa kauppaan ja vertaa pohjallisen pituuteen. Sitten vasta sovita lapselle kenkiä onko niillä hyvä kävellä. Jos kenkään on tarkoitus sopia villasukka niin ota 5mm enemmän varaa. Moni gorekenkä on niin kapea ettei se villasukka mahdu kuitenkaan niin 'villasukkavaraa' on turha ottaa. Kuomat tai tepsut on riittävän leveät villasukalle.

Juuri näin, ja jos ostettavassa kengässä ei ole irrotettavaa pohjallista, on paras tehdä tuo malli kartongista, jonka saa tukevasti ja suorana sujautettua kenkään :) Näin mä käyn aina kenkäostoksilla. Alle 5 v meidän lapset ei oo osanneet sanoa juuta eikä jaata kengän mukavuudesta tai sopivuudesta, joten mukaan ei edes tartte taaperoa ;)

Eikös se yleinen ohje ole noin 1,5cm tilaa ja kasvuvaraa, talvikenkiin se 2cm.

Mutta sovittaminen on usein tosi vaikeaa kun pientä lasta ei saa kunnolla seisomaan kun mitataan... mulla 2v tyttö on käyttänyt 25-26 koon kenkiä, nyt talvikengät saa varmaan olla 28 mutta merkistähän se paljon riippuu.

Meillä 1v9kk poika, jolla nyt käytössä kengät kokoa 23. Ovat just sopivat, edessä n. sentti tilaa. Talveksi ostin kahdet kengät, joista toisissa paksulla sukalla vähän reilu 2cm tilaa ja toisissa liki kolme. Kummatkin kengät ovat kokoa 24. Pienemmät ovat Superfit- ja isommat Viking-merkkiset. Mutta on tarkoitus, että noista edes toiset ovat sopivat vielä maaliskuussa.

Kai lapsi sentään seisoi sen pohjallisen päällä mitatessa? Istuvan lapsen jalkaan painettuna se mittaus on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ensin mitataan pohjallisen kanssa sopiva koko, yleensä otan sellaiset pari senttiä sinne eteen tilaa, kun kantapää on sopivasti pohjallisen päällä. Kun se näyttää sopivalta, niin kengät jalkaan ja lapsi juoksemaan ympyrää siellä kaupassa. Jos se juoksu sujuu hyvin, eikä lapsi valita mitään kengistä ja kantapää ei näytä lonksuvan kengissä, niin ne on hyvät.

Olen käyttänyt tätä menetelmää jo yli 17 vuotta ja se on toiminut hyvin. Aika monet kengät on tullut vuosien mittaan ostettua ja tuolle vanhimmalle ongelmatapaukselle otetaan ensimmäiset kengät, mistä ei natista, maksoi mitä maksoi. Tuo vanhin ei tosin enää tee juoksukierrosta, kävelee vain ympyrää :D Halvempia on turha yrittää metsästää, sopivia malleja löytyy tuohon räpylään harvoin. Viime viikonloppuna käytiin ostamassa kuopukselle uudet kengät, hän otti muutaman juoksuaskeleenkin.

Yhteistyössä