olenko pikkumainen... lahjan annosta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minulla oli jokin aika sitten valmistujaiset, ja eräs sukulaiseni toi minulle lahjaksi ristikkolehden (maksaa n. 2 e, siinä oli hinta kannessa) . Ihan ok lahja, en todellakaan pidä lahjan tuomista edes välttämättömänä. Samainen sukulainen toi häälahjaksi heijastimen, (siis ihan tollaisen perus-heijastimen sittarista tms, ei mitään erikoisheijastinta) kun häissä pelkät tarjoilut maksoivat n. 50 e per nuppi, ja oli jouduttu kovasti karsimaan vieraslistaa että on varaaa maksaa ruuat. Hän on siis ihan työssäkäyvä aikuinen ihminen. No, ei siinäkään mitään.

Nyt sitten hänellä oli valmistujaiset, ja mietin mitä hänelle lahjaksi. Ristikkolehtijutun takia mietin jos veisin itsekin jotain saman tyylistä mutta sitten kuitenkin ajattelin että on kivempi antaa jotain oikeasti kivaa. Soittelin hänen äidilleen ja muutamalle kaverilleen ja yritin ottaa selville mitä hän haluaisi. Sain vinkkejä ja sen perusteella ostin sitten yli 20 e maksavan lahjan. Varmistin vielä värin ja mallin etukäteen, että oli varmasti sitä mitä hän kerää (astioista siis kyse). Kun vein lahjan, hän sanoi että hän kyllä tykkää enemmän eräästä toisesta sarjasta. Olin vähän että aha... ole hyvä vaan... Tuntui, että hän oli pettynyt lahjaan jota olin oikeasti suunnitellut ja yrittänyt öytää juuri sellaista mistä hän pitäisi.

Ja tuo 20 e on minulle tällä hetkellä iso summa, tulot ovat hyvin pienet ja jokainen ylimääräinen meno on laskettava. Ärsyttää jotenkin. Myös joululahjoen kanssa on käynyt montakertaa samantyylisesti. Muille hän tuntuu ostavan arvokkaitakin lahjoja, kun olemme muutaman kerran kimpassa ostaneet jotain niin hän saattaa laittaa 10-20 e lahjaan.

Hän kutsui muutenkin valmistujaisiinsa kaikki kaukaisetkin sukulaiset ja kaverit, tuntui että tarkoitus oli kerätä paljon lahjoja (??) ja tarjoiluina ei ollut kuin keksejä, kakkua ja kahvia... Itse matkustin pari tuntia päästäkseni hänen juhliinsa ja odotin että jotain suolaistakin tarjottavaa olisi ollut.

Tiedän että ei se raha ja arvo toki ole tärkeintä, mutta lahjassa pitäisi mielestäni olla jotain ajatusta... siis ristikkolehti ja perusheijastin ei minusta välttämättä sisällä kauheasti ajatusta.... Ei tekisi mieli enää laittaa hänen lahjoihinsa mitään rahaa. Jos häät on hällä tulossa niin kuitenkaan en kehtaa antaa mitään heijastinta vaan varmaan taas useamman kympin joutuu lahjaan laittamaan.

aika törkeä tapaus....sinuna jättäisin vastedes menemättä hänen juhliinsa. Minullakin on tuttavapiirissä yksi tällainen pariskunta....tuovat aina ihan pilipali lahjoja ja sitten omissa juhlissa ei ole mitään tarjottavaa tai esim. muuttotalkoissa ei ollut ruokaa ja juomaa. Meille toivat häälahjaksi siis tämä pariskunta 10e. Jokainen taplaa tyylillään.

et ole pikkumainen.Sukulaisesi on moukka!Oletteko muuten hyvissä väleissä? jos vaan halusi tahallaan pahoittaa mielesi kommentoimalla lahjaasi jotnka eteen olit selvästi nähnyt vaivaa.
Jos hänellä häät tulossa itse en menisi tai jos menisin veisin kortin enkä muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
et ole pikkumainen.Sukulaisesi on moukka!Oletteko muuten hyvissä väleissä? jos vaan halusi tahallaan pahoittaa mielesi kommentoimalla lahjaasi jotnka eteen olit selvästi nähnyt vaivaa.
Jos hänellä häät tulossa itse en menisi tai jos menisin veisin kortin enkä muuta.

samaa mieltä! on varmaan sulle jostain syystä kateellinen tai jotain, ja tahallaan haluaa pahoittaa mielesi. mä veisin samantyyppisen lahjan, ku mitä itse oon hältä saanu (vaikka ymmärrän, että voi olla yhteisten sukulaisten tms. nähden vaikea laittaa lahjapöydälle HEIJASTIN, olettaen, että kaikki muumit on talossa...)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mielestäni ollaan ihan hyvissä väleissä, ei nyt mtään hirveän läheisiä, mutta ei ole mitään skismojakaan ainakaan minun tietääkseni ollut, ja hirveän ystävällisesti hän minulle muuten juhlissa puhui, paitsi tuo lahjaa antaessa sanottu kommentti. Tai oli sekin ihan ystävälliseen sävyyn sanottu mutta ehkä hieman ajattelematon. '

Hän on tosi herttainen tyttö, sellainen nätti ja hymyilevä, panostaa paljon pukeutumiseensa, mutta vähemmän ehkä sitten tarjoiluihin tms.

Jotenkin koko valmistumisesta hän teki hurjan ison jutun, amk:sta valmistui ja sitä juhlittiin koko suvun voimin useamman päivän aikana isot juhlat (en tiedä oliko toisina päivinä paremmat tarjoilut). En sitten tiedä onko amk:sta valmistuminen niin iso juttu että sitä yleensä koko suvun voimin juhlitaan. Ja ilmeisesti lahjan olisi pitänyt olla paljon arvokkaampi tai jotain.

Toinen sukulaisemme toi lahajn joka maksoi melkein 100 e, että olisko hän sitten multakin odottanut sellaista...? Tiedä häntä.

oikeassa oot, ihmetyyppi tämä sukulaisesi. Minustakin tuntuu että on jostain katkera ja haluaa tahallaan pahoittaa mielesi. Älä vie mitään enää koskaan lahjaksi, tai siis jätä menemättä ja laita vaikka kortti.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
siis mitä helvettiä!? Heijastin häälahjaksi?? Oliko sillä jotain perusteluja tälle upealle lahjalleen?

Ei ainkan mulle asti kantautunut... :) Ei ollut lahjalistassa heijastinta. Olimme kyllä sanoneet että saa tuoda toki listan ulkopuoleltakin jotain.

En sitä edes silloin niin pitänyt pahana, ajattelin että ehkä hänellä vaan on tosi tiukkaa rahojen kanssa tms. Enkä sitä ristikkolehteäkään, tai niitä joululahjoja joita olen häneltä saanut (esim. lakupötkön viime vuonna :D ) Vaikka itse vien hänelle usein kirjan tms hieman ajatellumpaa. Vaihdetaan lahjat yleensä ennen joulua. Tänä vuonna emme tosin vietä joulua samassa kaupungissa että emme luultavasti vaihda lahjoa ollenkaan.

No sepäs se, mitä joku krijoittikin, en mä vain kehtaa viedä johonkin lahjapöytään jotain heijastimen tyylistä lahjaa vaikka mieli tekisikin...

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Onko jotenkin boheemi-tyyppi, periaatteellinen tms.? Kuulostaa siltä että hänellä on joku lahjanantamiskammo ja periaatteesta heittää asian ihan seljälleen.

Joo en tiedä... yhden yhteisen sukulaisemme lahjaan kyllä laittoi useamman kympin että en tiedä... vai eikö hän vain yhtään ajattele lahjan arvoa kun sen antaa.

Siis toki eri asia jos esim. itse tekee/askartelee jotain tai jos lahjassa on muuten joku juju, mutta ihan muuten vain esim. lakupötkön antaminen tuntuu oudolta jos monta kertaa toistuu sama, että hän tuo tosi pieniä lahjoja.

En tarkoita että pitäisi mitään hurjan kallista aina tuoda.... mutta sitten siis jos sitä odottaa itse toiselta?

Ok, en oo varmaan tuo sun sukulainen, mut mä kyllä ostelen tuollaisia lahjoja.. Tyyliin suklaapatukka ja joku lehti tai vastaavaa.
Tämä johtuu siitä etten itse pidä mistään ylimääräisestä tavarasta,enkä länsimaisesta kulutushysteriasta joten lahjojen ostaminen ihmiselle jolla on kaikkea(eli kaikille aikuisille) on ihan kamalan vaikeaa.
Ostan sit tuollaisia pieniä, mun mielestä kivoja, juttuja, jotka on kulutustavaraa eikä jää nurkkiiin pyörimään.
Häälahjat annetaan tosin kyllä aina rahana/sekkinä, ja ihan kohtuullinen summa, mut en koe mielekkääksi ostella aikuisille ihmisille mitään roinaa, edes kallista sellaista.
Joululahjaks usein ostan kirjoja lähimmille, muille laitetaan kortti.

Mut toi et arvosteli sun tuomaa lahjaa oli kyllä junttia ja ikävää. Ja en tiedä arvata miks joidenkin lahjoihin on osallistunut? Olisko kimppalahjaan osallistumisesta hankala kieltäytyä ja sit on vähän niinkuin "pakko" antaa enemmän kuin joku 5 euroa? Itse vedän "lahjattomuus-linjaa" ihan tasapuolisesti kaikkien kohdalla.

Musta sä voit jatkossa antaa kortin vaan, ei lahjaa, ja jos haluut lahjoa niin vaikka leffalipun annat(jos häälahjaks niin sit kaksi et molemmat pääsee leffaan;) ), ei maksa yli kymppiä, on lahja muttei tavaraa.

Kuulostaa ihan mun serkulta :whistle:

Lakkiaisiinsa kutsui kaikki mahdolliset tutut, jotta saisi mahdollisimman paljon lahjoja. Tarjoiluina kahvia ja kuivakakkua + perunoita & laihaa murusoosia :o

Yhteyttä ei pidä kuin silloin kun lapsillaan on syntymäpäivät tai itsellään lastenvaate- tai dildokutsut, että saa mahsollisimman hyvät emännänlahjat. Itse olen katkaissut välit koko tyyppiin.
En tarvitse omahyväisiä kitupiikkejä ympärilläni.

Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Ok, en oo varmaan tuo sun sukulainen, mut mä kyllä ostelen tuollaisia lahjoja.. Tyyliin suklaapatukka ja joku lehti tai vastaavaa.
Tämä johtuu siitä etten itse pidä mistään ylimääräisestä tavarasta,enkä länsimaisesta kulutushysteriasta joten lahjojen ostaminen ihmiselle jolla on kaikkea(eli kaikille aikuisille) on ihan kamalan vaikeaa.
Ostan sit tuollaisia pieniä, mun mielestä kivoja, juttuja, jotka on kulutustavaraa eikä jää nurkkiiin pyörimään.
Häälahjat annetaan tosin kyllä aina rahana/sekkinä, ja ihan kohtuullinen summa, mut en koe mielekkääksi ostella aikuisille ihmisille mitään roinaa, edes kallista sellaista.
Joululahjaks usein ostan kirjoja lähimmille, muille laitetaan kortti.

Mut toi et arvosteli sun tuomaa lahjaa oli kyllä junttia ja ikävää. Ja en tiedä arvata miks joidenkin lahjoihin on osallistunut? Olisko kimppalahjaan osallistumisesta hankala kieltäytyä ja sit on vähän niinkuin "pakko" antaa enemmän kuin joku 5 euroa? Itse vedän "lahjattomuus-linjaa" ihan tasapuolisesti kaikkien kohdalla.

Musta sä voit jatkossa antaa kortin vaan, ei lahjaa, ja jos haluut lahjoa niin vaikka leffalipun annat(jos häälahjaks niin sit kaksi et molemmat pääsee leffaan;) ), ei maksa yli kymppiä, on lahja muttei tavaraa.
Olen kyllä kanssasi periaatteessa samaa mieltä, että krääsää tulee liikaa niin lapsille kuin aikuisillekin. Itsekin annan mielelläni rahaaa/lahjakortteja juurikin häälahjaksi ja muiksikin lahjoiksi. Välillä vaan kaikki esim. kimppalahjaan osallistujat eivät halua antaa rahaa, vaan joillain (yllättävän monilla) on periaate, ettei anneta rahaa eikä lahjakorttia vaan pitää antaa jotain pysyvää... Minusta jotenkin tyhmä ajatus että pitää olla jotain pysyvää, kun ylätkylläisyydessä eletään ja nurkat pursuaa ihmisillä roinaa. Ja lisäksi siinä ikään kuin korostaa omaa merkitystää tälle ihmisille, että juuri minulta pitää saada jotain pysyvää, jokin muisto juuri minusta. Esim. omalta mummolta tai vanhemmilta ehkä haluaakin jonkun muiston häälahjaksi, mutta ei ehkä kuitenkaan kaikilta kavereiltaan... Siinä mielessä kannatan ei-materiaalisia lahjoja.

Ihan mielenkiinnosta, oletatko itse että sulle tuodaan lahjoja, vai kiellätkö sen kun kutsut luoksesi vieraita? MInusta olisi tällaisessa tilanteessa, jos siis on tällainen periaate, niin hyvä sitten myös tiedottaa siitä painavasti, että EN halua mitään lahjoja oikeasti. Tämä mun sukulainen kyllä itse haluaa lahjoja ja esittää toivomuksia, joten en usko hällä olevan tollaista periaatetta kuin sulla... Lisäksi hän on juuri näitä jotka eivät halua antaa lahjaksi rahaa/lahjakorttia vaan jotain pysyvää, ainakaan kun ollaan kimppalahjoja ostettu joskus porukalla.

Joo, leffalip(p)u(t) on kiva lahjaidea, mutta mä en jotenkin vaan kehtaa antaa esim. häälahjaksi mitään niin "pientä". Synttärilahjaksi voisi mennäkin kyllä.

Yhteistyössä