Olenko sittenkään valmis äidiksi? 19 ja raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _rv6_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

_rv6_

Vieras
Kerron tässä nyt mun tilanteen ja toivon saavani asiallisia neuvoja/vinkkejä & kokemuksia yms..
Elikkäs olen 19-vuotias nuori nainen, tällä hetkellä käyn työssä, ei ole vakituista työpaikkaa, ja opiskeluita olisi noin vuoden verran jäljellä.
Seurustelen miehen kanssa joka on minua 5 vuotta vanhempi.
Olen paininut vauvakuumeen kanssa jo pitkään, olen nuorena jo haaveillut salaa vauvasta.
Nyt olen siis raskaana, ja tämä ei siis ollu vahinko. Pitkään jo puhuttiin miehen kanssa vauvasta, ja molemmat päätyivät siihen tulokseen että vauva saisi tulla meidän elämään. Mieheni on siis työssäkäyvä, palkka nyt tosin ei hipoa mitään kattoa mutta ihan normaali kuukausipalkka kuitenkin. Muutama kuukausi sitten päätettiin yhteistuumin jättää ehkäisy pois ja lähteä yrittämään, mä olisin ollut jo valmis aikaisemmin, odottelin vain päätöstä mieheltä.
Tärppäshän se sitten aika nopeaa meillä, olimme aivan suunnattoman shokissa ja onnelisia kun raskaustesti olikin positiivinen ja terveyskeskuksestakin tuli onnittelut plussan johdosta.

Eli siitä on nyt viikko kun sain varmistuksen siitä että olen raskaana. Mutta nyt kuitenkin on alkanut hieman pelottamaan ja ahdistamaan tämä tilanne. Abortti ei ole käynytkään mielessä, mies ei sitä edes antaisi minun tehdä, ja tiedän että jos näin tekisin, katuisin sitä koko loppu elämäni, sillä tämä lapsi oli kuitenkin toivottu. Jotenkin vaan alkanut tuntua siltä että olenko sittenkään valmis äidiksi, mitä muut ihmiset tulevat ajattelemaan tästä. En ole vielä kertonut kenellekkään tästä, ainoastaa mieheni ja minä tiedämme.
Olemme päättäneet jakaa tämä muiden kanssa vasta myöhemmin.
Kyllä haluan tämän lapsen, mutta välillä tuntuu pahalta ja mietin että onko tämä nyt se mitä me todella halutaan, ja olenko minä valmis suuriin muutoksiin ja valmis äidiksi.
Toisinaan taas olen onnesta soikeena ja en malta odottaa ensimmäistä neuvolaa sekä ultraa. Toivottavasti tämä silloin tällöinen ahdistus loppuu kun nään pikkuisen ensimmäistä kertaa ultrassa, tai pääsen neuvolassa purkaamaan tunteitani. Miestäni en epäile tippaakaan, hän on ihan fiiliksissä tästä koko asiasta, ja kuitenkin sen verran ikääkin hänellä on että varmasti tietää mihin on ryhtymässä ja osaa kantaa vastuun lapsesta. Mieheni ei edes tiedä että olen alkanut "epäröimään" tätä tilannetta.
Onko tämä ihan normaalia alkuraskaudessa tämmöiset fiilikset?
Olenko aivan täysin lapsellinen, naurettava, edesvastuuton kun haaveilin lapsesta kauan ja sitten kun se haave toteutui niin nyt en sitten tiedäkkään tuleeko minusta tarpeeksi hyvä äiti lapselleni..
Aborttia silti en tee, eli kyllä tämä raskaus viedään loppuun asti ja minusta tulee äiti. Vain jos se on minusta kiinni ja pikkuinen pysyy matkassa mukana. Mutta haluaisin vain neuvoja että miten saisin lopetettua tämän stressaaminen.. Pelottaa jo ajatus että tuleeko tämä koko raskaus olemaan tämmöistä ahdistusta..

Minä sain ensimmäisen 19 v:na ja hyvin on menny. Kaikki meni jotenkin itestään. Toisaalta aikaa on se 14v joten tuntu et sillon ei tienny yhtään niistä vaatimuksista mitä äideille nykyään asetetaan. Sitä vain eli omaa eläämäänsä niinkuin hyvälle tuntui.

Uskoisin, että sun tunteet on ihan normaalit. Itselläni on yksi lapsi. Aikoinaan lapsi sai ihan tarkoituksella alkunsa, mutta kun se plussa pärähti, iski minulla aivan kamala pakokauhu. Juttelin asiasta kaverin kanssa ja hän kertoi kokoneensa saman. Onneksi sulla on vielä monta kk aikaa tottua ajatukseen. Raskauden aikana sitä tulee mietittyä vaikka mitä, eiköhän se kuulu asiaan.
Tsemppiä!

PS Itsellä se pakokauhun tunne hävisi ajan kanssa. Kun lapsi vihdoin syntyi se oli unelmien täyttymys, hetkeäkään en antaisi pois. :)

[QUOTE="vieras";23742926]Minä sain ensimmäisen 19 v:na ja hyvin on menny. Kaikki meni jotenkin itestään. Toisaalta aikaa on se 14v joten tuntu et sillon ei tienny yhtään niistä vaatimuksista mitä äideille nykyään asetetaan. Sitä vain eli omaa eläämäänsä niinkuin hyvälle tuntui.[/QUOTE]

Niin.. Kyllä mulla on varma tunne siitä että pystytään tarjoamaan lapselle hyvä koti, ehjä perhe. Mutta eniten minua on alkanut ahdistamaan se miten muut ihmiset tulevat suhtautumaan tähän uutiseen? Mitä työssä ajatellaan, mitä vanhempani ja muut sukulaiset yms.. Vaikka todnäköisesti pelkään ihan turhaa... Voi kunpa voisin olla aina ajattelematta muiden ihmisten mielipiteitä, siis en pelkästään tästä vauvasta vaan kaikessa muussakin aina mietin että mitäköhän noi ihmiset nyt ajattelee minusta, olenko tarpeeksi hyvä jne.....

Nuo on ihan normaaleja tuntemuksia...varmaan kaikki raskaana olevat ikään katsomatta tuntevat ja ajattelevat noin jossain vaiheessa raskautta. Kyllä minä ainakin (olin 27v kun sain lapsen) joskus mietin, miten tullaan lapsen kanssa pärjäämään yms.

[QUOTE="Normaalia";23742942]Uskoisin, että sun tunteet on ihan normaalit. Itselläni on yksi lapsi. Aikoinaan lapsi sai ihan tarkoituksella alkunsa, mutta kun se plussa pärähti, iski minulla aivan kamala pakokauhu. Juttelin asiasta kaverin kanssa ja hän kertoi kokoneensa saman. Onneksi sulla on vielä monta kk aikaa tottua ajatukseen. Raskauden aikana sitä tulee mietittyä vaikka mitä, eiköhän se kuulu asiaan.
Tsemppiä!

PS Itsellä se pakokauhun tunne hävisi ajan kanssa. Kun lapsi vihdoin syntyi se oli unelmien täyttymys, hetkeäkään en antaisi pois. :)[/QUOTE]

Kiva kuulla. :) On minulla muutamia ystäviäkin joilla on jo lapsi, ovat saaneet myös nuorena, ja hyvin ovat pärjänneet ja onnellisia ovat. :) Jotenkin vaan haluis päästä purkaamaan tätä pakokauhua joillekkin, kyllähän se auttaa kun edes täällä pääsee avautumaan. :) Miehelle kun en oo viitsinyt mitään sanoa, kun hän on niin tohkeissaan koko asiasta..

Ihan normaalia, onhan lapsen saaminen kuitenkin todella iso muutos. Itse sain ekan lapsen 19-vuotiaana ja silloin en tuntenut noita tunteita mutta toista lasta 20-vuotiaana odottaessani sitäkin enemmän. Kyllä ne asiat siitä menee parhain päin. Älä turhaan mieti sitä mitä muut ovat mieltä. Yritä nyt vaan nauttia odotuksesta ja suuret onnittelut täältäkin. :)

Hei, tunteesi ovat hyvin tyypillisiä tunteita raskaana olevalle. Hyvin moni raskausaikaa pohtii, että oliko tämä nyt sttenkään hyvä juttu. Suosittelen harkitsemaan hyvin tarkkaan enne kuin teet mitään lopullista. Suosittelen myös juttelemaan asiasta neuvolassa.

Normaalit tunteet on, meillä vauvakuumeessa yritettiin puoli vuotta ja kun tärppäs niin olin eka aivan onnellinen. Sit aloinki miettiä et "mitäs tulikaan muuten tehtyä" mut se on ihan normaalia, koska onhan toi nyt sen verran iso asia et sitä tarkastelee joka kannalta. Tällähetkellä pohjattoman onnellinen ja kiitollinen rv.12

Raskauteen kuuluu monenmoiset tunteet,laidasta laitaan. Se kuuluu vanhemmuuteen ja äidiksi kasvamiseen. Se miten itse stressin käsittelet on sinun päätettävissä mutta eikö ole aika turhaa murehtia asiaa, jos et kuitenkaan ole valmis raskautta keskeyttämään?

Ja se mitä miehesi ikään tulee, niin 24 vuotias ei ole vielä kuitenkaan niin aikuinen mitä ajattelet ja yllätyksiä voi tulla vastaan, ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä tämän kerron! Varaudu kaikkeen ja jokaiseen tunteeseen, sillä teillä on molemmilla vielä paljon tunteita ja muutoksia edessä.

Mikäli et kuitenkaan kykene miehellesi peloistasi ja mietteistäsi puhumaan, niin silloin on parisuhteenne dynamiikassa jotain pielessä. Miehesi nimenomaan tulee olla rinnallasi jokaisen ahdistuksenkin ajan ja hän tulee myös tuntemaan jossain vaiheessa raskautta luultavasti aivan samoin kuin sinä nyt. Vanhemmuus on suuri vastuu teille molemmille ja nyt jos koskaan teidän tulisi voida luottaa toisiinne ja olla avoimia kaikesta.

Tsemppiä matkaan ja tarrasukkia pikkuiselle :)

- Kurmeli 26+5

Viimeksi muokattu:
Normaaleja tuntemuksia taitavat olla varsinkin kun on ensimmäisestä lapsesta kyse. Silloin ei vielä ole kokemusta äitinä olemisesta. Usein kaikki uudet elämänmuutokset pelottaa tavalla tai toisella. Onneksi sinulla on vielä kuukausia aikaa valmistautua. Ja muista, että äidiksi kasvaminen vasta alkaa, kun vauva syntyy.

Ihan normaalia tuntea noin. Itse olin plussasta äärettömän onnellinen, mutta silti pohdin huolissani miten pärjäämme vauvan kanssa, miten raskaus sujuu, olenko sittenkään valmis, tämähän pitää synnyttää, mihin olen itseni laittanut jne. Viime metreillä vielä nämä ajatukset nostivat päätään, vaikka välillä katosivatkin. Nyt olen onnellinen 9kk vauvan äiti ja päivääkään en vaihtaisi pois :)

No, minä olin öö.. 23-vuotias kun tulin ensimmäisen kerran raskaaksi, tunteet menivät ihan laidasta laitaan pelosta äärettömään onneen ja vuotta myöhemmin kun tulin uudestaan raskaaksi, oli ihan sama juttu..

Se tunneskaala minkä me olemme kokeneet (molemmat minä sekä mies) kun on plussa tullut, on ollut niin ristiriitainen ja kummallinen että sitä ei pysty jotenkaan edes kuvittelemaan "keinotekoisesti".

Eli siis minä sanoisin että "ihan normaalia", mutta en mä oikeasti tiedä mikä on normaalia.. Näin meillä kuitenkin :D

Mä aloin äidiksi yli 30-vuotiaana ja aivan samat ajatukset pyöri mielessä. Vauva on kuitenkin niin iso elämänmuutos ja muuttaa niin paljon, tokihan siinä alkaa ajatella kaikenlaista. Raskaushormoonit tuovat ihan oman lisänsä ajatuksiin ja ahdistuksiin. Odotas vaan kun lapsi syntyy, sitten ne hormoonit vasta heiluukin ja ajattelet vaikka mitä pöhköä.

Kiva kuulla etten ookkaan ainoa jolla on ollut tämmöisiä fiiliksiä.. nyt kun luen teijän juttuja ja mietin niin onhan tuommoisen oltava normaalia, luulisihan että jokainen käy tuommoisia asioita läpi.. :)
Ja parempihan se on varautua kunnolla, ja miettiä kaikki huonommatkin puolet tästä asiasta, kun tuntuu että monet ajattelevat meistä nuorista että emme ymmärrä mihin ollaan ryhtymässä jne..
Äitini oli myös 19v kun raskautui ja alkoi odottamaan isoveljeäni, ja se oli täysin normaalia silloin. Mutta jotenkin tuntuu että nykään pitäisi kaikki olla NIIN valmista ennen kuin voi edes harkita vauvaa. Yhteiskunnan asettamat paineet mulla... :laugh:
mutta kiitos teille piristyksestä ja tsemppaavista kommenteista! Toivottavasti alan pian nauttimaan kunnolla tästä raskaudesta. :heart:

Ihan normaaleja tunteita! Itse sain esikoisen vasta 31-vuotiaana, mutta siltikin mietin joskus, että mitähän tästä oikein tuleekaan... Sulla on koko raskausaika siihen äidiksi kasvamiseen, ja nyt se on jo alkanut, kun mietit näitä asioita. :) Onnea odotukseen!

Tuollaiset ajatukset ovat ihan normaaleja. Lapsen saaminen on niin suuri asia, että suurin osa miettii raskauduttuaan onko sittenkään valmis. Sinull aon monta kuukautta aikaa valmistautua ja sinä aikana luultavasti nuo ajatukset hiipuvat pois. Luota itseesi ja vaistoosi. Ihan hyvin sinä pärjäät. :) Muitten ajatuksista ja mielipiteistä sinun ei tarvitse murehtia. Ei sillä ole väliä vaikka he pitäisivät sinua liian nuorena, epäkyps'nä tai muuten ajoitusta vääränä. Lapsi on sinulle ja miehellesi toivottu ja se riittää. :) Onnea odotukseen!

Minusta jokainen raskaus tuo jonkinlaisia tunteita, pelkoja ja onnellisia ajatuksia. Eli vaikka kyseessä olisi jo neljäs odotus niin siltikin voi tulla ajatuksia, että olenko valmis tähän jälleen vaikka olisi täysin toivottu ja jopa useita vuosia yritetty raskaus. Nuo tunteet ovat salittuja ja se valmistaa äitiä tulevaan.

Onnea!

Minä taas olin hirmuisen onnellinen ja iloinen kuin odotin ekaa lastamme. Mutta sitten kun hän syntyi, kaikki muuttuikin. En tiedä miksi. Myönnän, että en ollut kovin kiva äiti lapsellemme, kun hän oli alle 2v. Sen jälkeen vasta opin nauttimaan äitiydestä ja olemaan äiti. Kyllähän sitä vieläkin joskus käämit käryää, kun lapsi menee sinne tänne ja höpöttää taukoamatta omia juttujaan tai jos hänellä on huono päivä. Mutta pääasiassa nautin lapsesta.

Älä huoli, kuten jo moneen kertaa sanottua ihan normaalia. Äidiksi ei voi olla valmis, äidiksi kasvetaan lapsen mukana :) Ihanaa ja onnellista odotusaikaa sinulle.

Helpottavaa nähdä, että muillakin on samoja tuntemuksia. Itse olen 25-vuotias ja ensimmäisellä kuulla raskaana. Toivottu, mutta ei niin kovin kauan yritetty ensimmäinen lapsi avopuolison kanssa. Tulin raskaaksi ensimmäisestä kierrosta. Plussasta en osannut olla kovin innoissani. Olin vähän hämmentynyt koko tilanteesta. Avopuoliso halas ja sanoi, että kyseessä oli hänen elämänsä onnellisin päivä.

Ensimmäisenä iltana tuli heti jonkinmoinen kriisi. Tajusin, että äitiys/vanhemmuus vaikuttaa toisinaan olevan liki uskonto joillekin ihmisille. Tuli paniikki, että mä en ole valmis täysin luopumaan itsestäni ja omasta elämästäni, omasta arvostani, omista intohimoistani, lapsen eteen. Haluan edelleenkin, että minulla on arvo myös ihan itse, ei pelkästään lapseni äitinä. Haluan edelleen olla ihailtu, saada huomiota myös itse, toteuttaa omia päämääriäni ja unelmiani, joita on siis muitakin kuin äitiys. Haluan edelleen, että myös mulla on elämä edessä ja vapaus suunnitella kaikenlaista ja toteuttaa itseäni.

Avomieheni tukee minua täysin näissä ajatuksissa, ja sanoikin, että jos tahdon lähteä kahdeksi kuukaudeksi vaikka johonkin projektiin mukaan maailmalle, lähdet. Ja että on erittäin tärkeää, että vanhemmat ovat onnellisia eivätkä elä elämäänsä ainoastaan lapsen kautta. Eivätkä rakenna niistä ainoaa merkitystä elämälleen.

Eilen illalla mua itketti suunnattomasti. Tuli suoranainen pakokauhu. Kun kertoo uutisesta ihmisille, kokee jotenkin tarvetta uudelleen arvioida myös parisuhdettaan. Tässähän tämä parisuhde tavallaan naksahtaa vakiintuneeksi samalla. Sen lisäksi, että itse pohtii, että oliko tämä nyt se juttu, sitä alkaa myös miettiä, mitä MUUT mahtavat ajatella ratkaisustani valita tämä mies ja tehdä hänen kanssaan lapsi. Mulle tuli siinä intuitiivisesti kamala tunnetila. Koin hetken, että jos toimisin täysin intuitiivisesti, tekisin abortin, heivaisin kumppanini ja karkaisin Honoluluun. Tiesin myös, ettei sekään tekis musta mitenkään vapaata tai onnellista ja että romuttaisin kaiken mitä olen rakentanut. Koko tunne lähti siitä, ettei päästy yksimielisyyteen tulevan asuntomme seinän väristä... Tein siitä sit noin ison jutun. Ehkä tässä on hormoneillakin osuutta asiaan. :D

Nyt aamulla olo on taas HUOMATTAVASTI selkeämpi. Sieltä se vauva tulee ja olen siitä iloinen. Kumppanistani en luopuisi ja meidän elämä tulee olemaan ihanaa.

Näistä tunteista pitäisi puhua enemmän. Raskautta hehkutetaan ihan riittävästi. Äitiyden auvoa. Olen samaa mieltä siitä, että nykyään kun ehkäisy on niin tehokas ja vakiintunut, se VALINTA siinä äidiksi tulemisessa korostuu ja samalla myös VASTUU omasta valinnastaan. Ja sitten sitä askelta ei uskalla ottaa ikinä.

Tsemppiä kaikille samanlaisten tunteiden kanssa painiville. Uskon, että se on jo plussaa, että uskaltaa myöntää nämä ajatukset itselleen.

• Tykkää
Reactions: MINTYNEN
kovin on tutun kuuloiset tuntemukset! Ite olin 25 ja lapsi todella toivottu ja pitkään haaveiltu.. se pieni paniikki iskee kun tajuaa että raju muutos on edessä eikä siitä ole sitten enää paluuta.. raskauden edetessä kuitenkin nuo ahdistukset hälveni :) tsemppiä odotukseen ja onnea - oli kyllä paras muutos mitä meidän elämässä on tapahtunut :)

Yhteistyössä