Olenko todellakin ainut äiti,joka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ainutko??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ainutko??

Vieras
EI anna lapsilleen viikko- tahi kuukausirahaa??Annan rahaa silloin tällöin,kun osaavat kertoa mihin sitä tarvitsevat.
Vaikka olinkin muutaman vuoden töissä,ei siitä palkasta jäänyt mitään lainojen,laskujen,ruokien ym pakollisten menoerien jälkeen.Vaikka miten olen laittanut taalani riviin,ei ole antaa...Eikä ole tän kummosempi tullut...

Pojat varsinkin ovat sellisia kenkien suurkuluttajia (ovat jo teini-ikäisiä),että saa olla hommamassa uutta jalkinetta joka toinen kk.Nyt tekee loven työttömyyspäivärahoihin poikien talvitamineet...En löydä kirppareilta(ja en juuri sinne pääsekkään ilman autoa,kuskia....)kunnollisia..takit ja housut on niin puhkirikki kuluneet tai sitten niistä pyydetään uuden hintaa,käytön/kulumisen merkeistä huolimatta.

Et ole ainut, meilläkään ei ole tapana antaa mitään viikko- tai kuukausirahoja, vaan rahaa annetaan tarpeen mukaan, ja sit joskus palkitaan esim. hyvän koenumeron tms. ansiosta. Lapset meillä 19, 16, 11 ja 7 vuotiaita, ja tämä käytäntö toimii meillä hyvin.

Meillä on esikoinen 8-vuotias, ja on mietitty ihan samaa. Tavallaan en haluaisi antaa viikkorahaa, koska silloinhan lapsi saa rahaa ilman mitään vaivaa. Toisaalta en halua sitäkään systeemiä, mikä lapsuudenkodissa oli, eli rahaa saa kotitöistä. Kotityöt pitää tehdä ilman rahaakin. Ja kun mun veljeni oli teini, sehän sitten ilmoitti, että ei tee tiskivuoroja ja ihan sama vaikka menettää viikkorahansa.

Meillä on lapsi silloin tällöin saanut omaa rahaa. Esimerkiksi huvipuistoon mennessä tai lomareissulla saa rahaa, ja lapsi saa itse päättää haluaako ostaa vaikka hattaraa vai pistääkö säästöön. Mitään kovinkaan johdonmukaista systeemiä ei ole ollut. Silloin tällöin saa kolikon ihan muuten vaan.

No ei meilläkään kyllä anneta. Saavat rahaa silloin kun tarvitsevat tai pyytävät kauppareissua varten. Nuorimman kohdalla viikkorahasta olis vaan haittaa, ostais koko rahalla karkkia ja tuhlais sen samantien.

Et todellakaan ole ainut. Meillä ei lapset ole koskaan saaneet viikkorahaa, tai kuukausirahaa. Ovat nyt 15- ja 11-vuotiaat. Kotitöitä tekevät, koska ne kuuluvat kaikille.

Rahaa saavat jos johonkin tarvitsevat. Vanhemmat päättävät, annetaanko rahaa ja mihin tarkoitukseen.

Sen sanon vielä, että en minäkään aio antaa lapsille rahaa ikään kuin korvaukseksi kotitöistä. Mulla on kyllä joskus tarkoitus ruveta antamaan käyttörahaa vähäsen lapsille, mutta sitä ennen opetan ne kotitöiden makuun. Rahaa voi antaa välillä sit aina, eikä se ole suora korvaus mistään.

Kyllähän se olis aika ankeeta olla murros/teini-ikäinen, jolla ei ole yhtään omaa rahaa.

Rahaa saa perusjuttuihin. Harrastukset maksetaan, mihin meneekin pitkä penni. Jos haluaa 13v jotakin ekstraa, mietitään erikseen olisiko työtä josta sitten maksettaisiin. Puukuorman purkua,pihatöitä tms. Ei viikkorahoja ja tietyt hommat edellytetään tehdä yhteisen kodin hyväksi.

Voi jumalauta. En todellakaan anna pennulle rahaa tuosta vaan. Kotitöitä jos tekee niin saa listan mukaan sen verran rahaa. Tosin tuo jaksoi kiinnossa sen kuukauden verran ja sitten muuttui omaksi laiskaksi itsekseen.

Itsellä 13-, 12- ja 7-vuotiaat pojat. En ole toistaiseksi antanut heille viikkorahaa, mutta vanhin poika aloitti nyt syksyllä yläasteella, ja ehkä olisi aika alkaa maksaa ainakin kahdelle vanhemmalle jonkinlaista viikkorahaa.
Nuorena en itse saanut viikkorahaa, ja tuntui vähän kurjalta, kun en voinut ostaa mitään pientä tai mennä kaverien mukana minnekään, missä tarvittiin rahaa.

Omat pojat ovat saaneet rahaa jos tuovat kiitettävän koenumeron (ysistä saa 5 e, 9 1/2:sta saa 7 e ja kympistä 10 e). Vanhin poika on tällä tavalla ansainnut ihan mukavan summan rahaa, keskimmäinen vähemmän. Keskimmäinen on kuluttanut tienaamansa rahan leluihin ja karkkeihin kun taas vanhimmalla pojalla on ehkä 800 euroa tällä hetkellä säästössä.

Mun mielestäni myös palkan maksaminen kotitöistä olisi hyvä idea (tosin ei meillä vielä käytössä), koska on hyvä jos lapsi oppii ymmärtämään että rahan eteen täytyy tehdä yleensä työtä, ja se ehkä lisää myös rahan arvoa lapsen silmissä.

Yhteistyössä