Hae Anna.fi-sivustolta

Olet paras mutta et saa stipendiä

Viestiketju osiossa 'Koululaiset' , käynnistäjänä molla, 30.05.2006.

  1. molla Vierailija

    Hei vanhemmat ja opet!
    Voisikos joku viisas kertoa meille mielen jo etukäteen pahoittaneille, mikä viisaus piilee stipendeissä?
    Ala-asteen tänä keväänä päättävä lapseni kertoi opettajan kertoneen hänelle, että opet olivat keskustelleet stipendien jaosta ja tulleet sitten siihen tulokseen, että lapselleni ei stipendiä eräästä aineesta anneta vaikka hän on opettajan sanojen mukaan tässäkin aineessa aivan omaa luokkaansa. Oli kuulemma aiemmin käynyt niin, että yksi oppilas oli saanut ""liian"" monta stipendiä. Nyt sitten ei anneta selvästi parhaimmalle, koska stipendejä halutaan antaa usammalle - siis mitä opet sillä stipendien antamisella toiseksi parhaille hakevat? Kyllähän koko luokka tietää, kuka on missäkin hyvä.
    Lapsi sai tästä opetuksen, että yritä miten kovasti vain tai ole miten lahjakas vain, niin oikeudenmukaisesti palkintoa et saa. Lapseni panosti kovin viimeiseen vuoteen ala-asteella ja nyt pitääkin alkaa ymmärtää muita, joille saattaisi tulla paha mieli. Mitäs siitä vaikka eivät vaikka laiskuuttaan viitsi lukea!
    Olisi mukava kuulla jonkun kasvatustieteitä osaavan mielipide.
    t. ihmettelevä äiti
     
  2. just Vierailija

    Stipendeille on muitakin jakoperusteita kun se kuka on paras.
     
  3. avustaja Vierailija

    Ei tänä päivänä ole se ainoa peruste saada stipendi se että olet jossain aineessa lahjakas vaan perusteina voi olla myös kuinka tulet toimeen muiden luokkalaisten kanssa...yritteliäisyys....kuinka olet tsempannut kilpailussa itsesi kanssa.
    Ja se on mielestäni hyvä eikä aina palkita sellaisia lapsia jotka saavat kaikista aineista kymppejä. Se ei suinkaan kannusta muita lapsia yrittämään.
     
  4. Maisteri Vierailija

    Periaatteessa on ihan hyvä, että stipendejä menee useammalle oppilaalle eikä yksi saa kaikkia. Miten oppilas, joka on toiseksi paras useammassa aineessa? Eikö hänelle kuuluisi mitään?
     
  5. ope Vierailija

    Stpendejä saa monesta syystä:
    - harrastuneisuus
    - tsemppaaminen ja kehittyminen
    - positiivisuus
    - hyvä aineenhallinta
    jne.

    Pelkästään parasta ei palkita. Perusteet voivat vaihdella.
     
  6. Himmu Vierailija

    Älä välitä, ihmettelevä äiti.
    Tyttäreni on nyt kasilla, eikä ole eläissään saanut stipendin stipendiä -- vaikka on aina ollut luokkansa paras kaikissa aineissa (näin ovat opet sanoneet, en muuten tietäisi).
    Ala-asteen kutosella ""melkein sai stipendin"" -- mutta luokkia oli monta ja stpendejä vain kaksi (luokka-asteen parhaalle pojalle ja tytölle) ja molemmat stipendit olisivat osuneet samalle luokalle, joten taas jäi tyttö ilman. (Ope kyllä kuiskasi, että ""se olisi kuulunut sulle"".)

    Stipendit menevät ""tsemppaajille"" ja ""petraajille"" (ja kympin keskiarvosta on hitusen vaikea petrata!). Ymmärrän sen hyvin, mutta toivoisin, että tyttö saisi edes kerran stipendin.
     
  7. molla Vierailija

    Niinpä, lapsi on lisäksi koko kouluajan saanut olla se, joka auttelee niitä, jotka tulevat kysymään häneltä, kun eivät ole saaneet open selityksestä selvää, tai pitäneet korviaan auki. Ja illalla puhelin soi, että mitä tuli läksyksi. Petraaminenkaan ei onnistu, kun hän on ollut koko ajan ysin-kympin oppilas. Nurinkurista on se, miten sellainen koulun sääntöjä noudattava saa sitten ymmärtää muita, joiden kehitys kulkee toisella tavalla.

    Joka vuosi ei stipendiä ole tullut, se on ihan selvää. Nyt olikin kyseessä päätösvuoden ainestipendit, joita ei ennen ole rajoitettu ja joita varten lapsi sitten päätti tsempata. Opet vain eivät kertoneet lukukauden alussa, että politiikka on muuuttunut. Hyvä puoli tässä on se, että ope kertoi asian edes etukäteen, ettei sokki tule juhlassa.

    Yhdessä olemme nyt miettineet, että miten palkinnot jaetaan koulussa ja miten sitten tosielämässä. Tässäpä saimmekin ison opin ja läksyn loppuelämään varten!
     
  8. mr Vierailija

    Kyllä lapsella pitää olla sisäinen motivaatio opiskella eikä vain stipendien toivossa menestyä.

    Meidän lasten alakoulussa vanhempainyhdistys lahjoitti joka vuosi stipendin jokaisen luokan yhdelle tytölle ja yhdelle pojalle. Vanhempainyhdistys edellytti, että samalle oppilaalle ei anneta stipendiä kahta kertaa. Joka vuosi kriteereinä olivat eri asiat, hyvä kaveruus, toisten auttaminen, tsemppaaja, saanut nostettua omaa keskiarvoaan jne. Olisihan se nyt älytöntä jos joka vuosi se luokan priimus pokkaisi stipendit.



    Kuopukseni luokalla kävi niin, että luokan paras ei saanut stipendiä lainkaan, hän oli ehkä hyvä koulussa mutta luonne ratkaisi.
    Kuudennella luokalla sitten jaettiin kaupungin lahjoittama stipendi parhaalle keskiarvolle.

    Omat muksuni saivat kumpikin stipendin vaikka koulumenestys oli keskinkertainen, esikoinen sai myös hymypatsaan ja henk. koht. olen todella iloinen, että tunnustus tuli sosiaalisista taidoista ja toisten huomioonottamisesta.
     
  9. ?? Vierailija

    ""Lapsi sai tästä opetuksen, että yritä miten kovasti vain tai ole miten lahjakas vain, niin oikeudenmukaisesti et palkintoa saa.""

    Miten niin? Stipendejähän ei jaeta ainoastaan lahjakkuuden perusteella, vaan nimenomaan vaikuttaa myös se yrittäminen ja kehitys ja itsensä voittaminen. Minusta tässä pikemminkin sai sen opetuksen, että nimenomaan kovasti yrittäminen palkitaan.

    Jos lapsesi sitäpaitsi on jo saanut niitä stipendejä, niin onhan hänet lahjakkuudestaan ja yritteliäisyydestään jo palkittukin. Ei kai se pahaa tee huomata, että muutkin ansaitsevat tunnustusta vaivojensa palkaksi. Kirkkainkaan tähti ei ole taivaan ainoa tähti.

    Tästä ei taatusti mitään traumaa jää lapselle, jos sinä pyrit selittämään hänelle asiat siten, että muillakin pitää olla tilaisuutensa. Sen sijaan jos itse4kin kerrot, kuinka häntä nyt on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti, eikä yrittämistä palkita, niin toki lapsi itsekin niin ajattelee. Sinä olet lapsesi äiti, ja sinulla on paljon vaikutusvaltaa siihen, mitä hänkin ajattelee. Millaisia arvoja sinä haluat lapsellesi opettaa? Sellaisiako, että ainoastaan lahjakkuudella ja paremmuudella on merkitystä, vaiko sellaisia, että yrittää kannattaa aina, vaikkei aina paras olisikaan?

     
  10. äiti myös Vierailija

    ""Ymmärrän sen hyvin, mutta toivoisin, että tyttö saisi edes kerran stipendin. ""
    Kukapa nyt ei toivoisi että se MINUN lapseni saisi sen sipendin mutta kun on niitä naapurinkin kakaroita...........
    Niin minäkin toivoisin että mun lapset saisivat.
     
  11. milla Vierailija

    Ala-asteella tosiaan stipendit jaettiin selittämättömillä perusteilla. Toki on hyvä, että huomioidaan muutakin kuin koulumenestys, mutta se ei ole mielestäni hyvä jos sitä koulumenestystä ei ollenkaan huomioida. Meidän ala-asteella ei palkittu ahkeruudesta eikä yrittämisestä. Päinvastoin opettajat jopa naureskelivat niille, jotka olivat ns. tunnollisia oppilaita. Ihmettelenkin, että millaisia ihmisiä luokanopettajiksi valmistuu ja millaisia sinne yliopistoon edes otetaan alaa opiskelemaan? Pahimmat rääväsuut?

    Ylä-asteella homma menikin fiksummin: joka luokalta yksi sai stipendin koulumenestyksen perusteella ja yksi jollakin muulla perusteella. Nämäkin kerrotut muut perusteet olivat oikeasti perusteltuja. Tietenkin joku joka ""olisi ansainnut"" jäi ilman jos oli monta hyvää ehdokasta, mutta silti.

    Ja jos jaettiin useampia stipendejä, niin sitten taisivat katsoa ettei se yksi saa kaikkia, vaan sitten antoivat sille ""toiseksi parhaalle"" jos se kenelle stipendi ois ensisijaisesti perustelujensa mukaan kuulunut (olipa syy koulumenestys tai tämä muu syy) olikin jo saanut muita stipendejä. Se onkin ihan reilua! Kirjapalkintoja tms sitten tais mennäkin useammille.

    Mutta se ei ole reilua, jos tämä ""paras"" ei saa ollankaan sitä stipendiä joka annetaan nimenomaan ko. aineessa menestymisestä ja hän ei olis muita stipendejä saanut. Jos ois muita, niin sitten kait ois kohtuullista, että annetaan ""toiseksi parhaalle"", mutta jos ei tosiaan muita stipendejä saanut??? Ehkä sitten vielä ymmärtää, jos se stipendin saanut on onnistunut extra hyvin parantamaan arvosanojaan hänelle vaikeassa aineessa tms. Mutta jos molemmat on koko kouluajan ollut sillä arvosana/tuntiaktiivisuustasolla kuin koulun päättyessäkin... Eikö silloin kuuluis parhaalle? Jos siis kyseessä koulumenestyksen perusteella annettava stipendi.

    Antakaa vanhemmat te lapsillenne tunnustusta jos eivät sitä koulussa saa.

    Vieläkö kouluissa muuten jaetaan niitä hymypatsaita? Niihinkin liittyi silloin ""ennen vanhaan"" omat tarinansa...
     
  12. Tulkintakysymys Vierailija

    ""Hyvä kaveruus"" ""Tsemppaaja""

    Meillä nuo sai pahin koulukiusaaja! Oli vain muuten ns. opettajan suosiossa, mutta kun ope selän käänsi niin...
     
  13. fiksu Vierailija

    Suomessa usein ihmetellään, että miksi meillä ei ole mitään huippututkijoita muita huippuja. Se johtuu siitä, että parhaita ei juuri koskaan palkita, jolloin motivaatio voi kadota, vaan palkintoja saavat ne, jotka esim. nostaavat keskiarvonsa viitosesta kuutoseen.

    Suomessa pitäisi palkita ja tukea näitä huippuja enemmän. Jos olet täydellinen typerys ja tarvitset tukea, saat sitä oikealta ja vasemmalta, mutta lahjakkaat jätetään ilman heille kuuluvaa tukea. Suomessa on tärkeämpää, että joku täysin motivaatio-ongelmainen tapaus saa peruskoulun läpi kuin se, että seuraava potentiaalinen Nobel-palkintoehdokas tai seuraava tuleva poliitikko saa asiaankuuluvaa tukea ja valmennusta!
     
  14. ellie Vierailija

    Ala-asteellakin voisi olla hyvä,jos jaettaisiin luokan parhaan stipendi ja erikseen se ahertajan stipendi.Kun ne stipendien summatkin ovat euron myötä ihan toista luokkaa kuin silloin markka-aikana.Poika kirjoitti ylioppilaaksi ja sai 2kpl 100e stipendiä,niin reilut kymmenen vuotta vanhempi siskonsa muisteli,että hänen aikanaan sai kai 100mk.Jos summat olisi pienempiä,voisi jakaa useammalle,en tosin tiedä,mitä ne on ala-asteella.Kyllä niitä hymypatsaita jaetaan edelleen kuudensilla luokilla.
     
  15. Mutter Vierailija

    Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

    Elämä ei ole reilua aina ja harvoin kukaan saan ansioidensa mukaan. Jotkut ovat onnellisten tähtien alla synyneitä ja kaikki tulee tarjottimella. Vai tuleeko sitten kumminkaan?
     
  16. avustaja Vierailija

    "Jos olet täydellinen typerys "
    Fiksulta kysyisin kuinka määrittelet typeryksen???
     
  17. Fiksu Vierailija

    Ilmaisuni "täydellinen typerys" oli tarkoituksella provosoiva. Viittasin sillä henkilöön, jolla olisi kaikki mahdollisuudet pärjätä ilman tukia, mutta omaa laiskuuttaan tai muusta omasta syystään kuitekin vain ottaa niitä. EN siis tarkoittanut mitään lukihäiriöisiä tai vastaavia, jotka oikeasti tarvitsevat tukea, vaan niitä, jotka yrittävät niitä itselleen tarpeettomasti/ansiottomasti ottaa.
     
  18. elämä on... Vierailija

    Stipendejä jaetaan todellakin monien eri perusteluiden mukaan, ei pelkästään sen perusteella, että joku on paras/omaa luokkaansa jossain aineessa.

    Ehkä tilanteessasi opettaja halusi nostaa kuitenkin lapsesi jalustalle kehumalla häntä ja samalla näyttämällä hänelle, ettei hänen saavutuksensa ole jääneet huomiotta. Siksi hän tuli ja kertoi, että vaikkei hän saa stipendiä on hänen kykynsä huomattu. Mielestäni opettaja teki aika kivasti.

    Ei se stipendi kaikkea kerro. Ja se on todellakin totta, että stipendejä ei anneta samalle oppilaalle vuodesta toiseen. Ehkei kannata kotona kauheasti kauhistella asiaa, että lapsenne jäi ilman stipendiä. Näinhän te omalla käytöksellä ruokitte hänelle ajatusta, ettei hänen osaamisensa riittänyt, kun siitä ei tullutkaan palkintoa.
     
  19. Näitä vastauksia lukiessa, tulee lähinnä mieleen, että valtaosa kirjoittajista kuvittelee, että ne kiitettävän oppilaat eivät joutuisi ahkeroimaan ja ponnistelemaan ollenkaan omiin suorituksiinsa. Tietenkään kaikkien heistä ei tarvitse, mutta valtaosa ansaitsee ne kiitettävänsä ihan ahkeruudella, ei sisäsyntyisellä tiedollaan;)

    Hymy-patsaista tulee mieleeni tapaus ala-asteelta, jolloin meidänkin luokassa järjestettiin äänestys patsaiden saajista. Äänestystulos ei ollut luokanvalvojan mieleinen, joten hän kaappasi vallan ja diktaattorina nimesi patsaille eri saajat, kuin äänestystulos oli. Olihan sekin oppitunti "demokratiasta", jossa toiset ovat hieman tasa-arvoisempia kuin toiset;D
     
  20. hyvä ja lahjakas Vierailija

    Hmm, miksihän mä en oo koskaan saanut stipendiä, vaikka suoritin koulun kiitettävästi tekemättä tikkua ristiin. Aina hoettiin, miten lahjakas olen ja blaablaa. Meille lahjakkaille, jotka suoriutuvat hyvin ja erinomaisin arvosanoin ilman läksyjen tekemistä tai kokeisiin lukemista, ei myöskään myönnetty koskaan stipendejä. Tää on niin väärin.
     
  21. Jonna Vierailija

    Meidän lasten luokilla stipendin saaja on ollut joka vuosi eri oppilas. Myös hymypatsaat jaettiin sellaisille, jotka eivät ole aikaisemmin saaneet stipendiä. Poika sai stipendin tokalla luokalla, koska oli kiltti ja hyvä oppilas, tytär sai viidennellä luokkatovereiden äänestyksen perusteella.
    Itse muistan saaneeni aikanani kaksi kertaa stipendin, kerran 30mk luokan kolmanneksi parhaasta todistuksesta ja kerran 5mk, joka arvottiin.

    Kyllä niitä luokan parhaita aika hyvin kokemukseni mukaan huomioidaan. Vaikka olisi kuinka lahjakas ja kympin oppilas, ei ole oikein, jos vuodesta toiseen palkitaan sama oppilas.
     
  22. toinen näkökulma Vierailija

    Onko sitten oikein, että koulun urheilukilpailuissa palkitaan aina ne samat, jotka ovat vuodesta toiseen niitä parhaita? Koulussamme tosin jumbosijankin saanut sai aina palkinnon. Sekin palkinto meni aina samalle henkilölle...
     
  23. vierailija Vierailija

    Olen itse saanut jonkun "reipas ja ahkera" stibentin (4. luokalla) -olen nyt 6. luokalla:)
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti