Hae Anna.fi-sivustolta

"Olet valaistunut, kun kaikki muut näyttävät sivusta valaistuneilta!"

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä pohdintaa, 07.04.2011.

1. toinen tarina Vierailija

Noin puhuu aikuinen, aidosti empaattinen henkilö. Tästä kirjoituksesta mulle tuli mieleen, että "valaistunut" ihminen on oikeastaan, ihan tavallinen, aikuisen empaattinen ihminen. Tällaiset ihmiset pitävät "valaistuneisuuttaan" normaalina ominaisuutena, eivätkä siitä sen kummemmin puhu, toimivat vain kuten "valaistunut".

Narsistilla taas näitä "valaistuneen" ihmisen ominaisuuksia ei ole, koska hän on psyykkeen kehityksessään jumittunut pikkuvauvan tasolle. Pikkuvauva ei ole empaattinen. Narsisti kuitenkin näkee empaattisen ihmisen tavan toimia ja kadehtii sitä, koska se itseltä puuttuu. Narsisti ei halua nähdä puutteitaan, koska se synnyttäää kateudentunteen hänessä, jota hänen on vaikea kestää. Puutteiden tunteminen voisi myös johtaa täydelliseen romahtamiseen arvottomuudentunteineen, mikä on myös narsistille tyypillistä. Narsisti pyrkii välttämään romahtamista, jolloin puolustuskeinoksi tulee suuruudenhulluutta muistuttava tila. Narsistilla ei ole realistista minäkuvaa harmaan eri sävyineen, hän näkee itsensä musta-valkoisena, joko liioitellun suurena tai liioitellun mitättömänä. Kun hän elää suuruudenkauttaan, hän näkee itsessään kieltämänsä pienuuden ja heikkouden toisissa. Hän siis ikäänkuin siirtää omat huonot puolensa toisiin, jolloin niitä ei itsellä muka ole. Narsistille tämä on mahdollista, koska kypsemmän psyykkeen rajat puuttuvat.

Koska narsisti on mieleltään kaikkivoipa (kuvittelee voivansa saada kaiken haluamansa ilman ponnisteluja, vain fantasioimalla) hän luo oman mielikuvansa empaattisesta ihmisestä. Hän ei ymmärrä empatiaa kokonaisuudessaan, se vaatisi aikuisen psyykettä. Naristin tapaan hän tekee empatiasta jotain suurenmoista ja epätavallista, nimikin olotilalle on mahtava "valaistunut" ja hän kuvittelee itselleen tämän kadehditun ominaiduuden. Oikeasta, aidosta empaattisuudesta hänellä ei ole haisuakaan, hän vain aavistaa siitä jotain, kadehtii sitä, ja keksii, että hän itse on "valaistunut." Narsistin "valaistunut" omaa yliluonnollisia kykyjä, on kaiken ihmisyyden ja maallisuuden ulkopuolella, virheetön, parempi kuin muut, siinä on tuo tyypillinen höynähtäneen paisunut mielikuva, suuruudenhulluus, joka on narsistille tyypillistä.

2. melkoista Vierailija

tekstiä healerilta.

3. psssssttt Vierailija

Alte, olet liian tervejärkinen tänne.

4. Niinpä niin Vierailija

eikä tiedä valaistumisen määritelmää. Käyttää narsisminkin määritelmää väärin muuttaen omiin tarkoituksiinsa. Mutta niinhän ne narsissit.

5. "Valaistunut ei enää kysele...On oivaltanut mitä ajatustoiminta on ja mistä se saa alkunsa.." Tietää jo kaiken? Kaikkitietävä? Liioittelee saavutuksia, keskittyy mielikuviin rajattomasta voimasta...

"Mielen on oltava tyhjä kaikesta, jotta alkulähde ilmenee" Narsistin tyhjyyden tunne (jota useimmiten pyrkii pakenemaan), alkulähde, muisto olotilasta kohdussa, jossa kaikki tarpeet tyydytetty, täydellinen olotila, johon pyritään. Mutta ei ymmärretä täydellistä riippuvuutta toisesta, äidistä.

"Muiden pitää olla valaistuneita ymmärtääkseen valaistunutta täydellisesti..." Uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut, huomattavat henkilöt....

"Valaistuminenkin voi olla joko hetkellinen tai pysyvä olotila.." Narsismilla on kääntöpuoli, kaikkivaltiuuden sijaan täydellisen arvottomuuden tila.

6. 777777777 Vierailija

Näin on, koska sinä niin päätät? Sen kummempia selittelemättä? Narsistinen triumi?

7. 77777777 Vierailija

Eikun triumfi.

8. Niinpä niin Vierailija

Ei kun tyhjiä heittoja täällä kirjoittavien tapaan. Eikös tää ole sellainen sivusto ;)

9. 777777777777 Vierailija

Omalla kommentillasi osoitat, että näin olet asian ymmärtänyt.

10. nähty on Vierailija

11. ppsssstttttt Vierailija

12. Niinpä niin Vierailija

13. Niinpä niin Vierailija

niinpä niin

14. halooooo Vierailija

MUISTA LAINAUKSIIN LÄHDEVIITTEET!!!!!

15. harha Vierailija

16. jokunikki Vierailija

Hyvä, hyvä. Narsismista ei täällä voi koskaan puhua liikaa. Älä anna palautteen lannistaa .

17. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    Niin, mikä on valaistumisen määritelmä? Sitä minä olen ketjun alusta lähtien yrittänyt tiedustella.

18. oh-hoh Vierailija

Tsiisus, etkö ole ajatustenlukija? Sitä täällä tulee olla.

19. toinen tarina Vierailija

Jos tulee oikean asiantuntijan vastaväite, joka hyvin perustelee väittämäni huuhaaksi, niin voin jopa muuttaa mielipiteeni. Muuten en.

20. trm Vierailija

Valaistumisen tilaa ei voida määritellä millään tavalla.

Valaistumisen tila ei kuulu ajatuksen alueelle.

21. original alte Se aito ja alkuperäinen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuolloinhan kaikki meistä on valaistuneita!

22. iiuiiuu Vierailija

Voisit guuglailla ja ottaa itse selvää asioista.

23. "Valaistunu" on samaa kuin ennenvanhaan ja kansankielellä "hurahtanut."

24. itse jumala Vierailija

Älä ny. Eihän se silloin ole harvoille ja valituille suotua. Koko juttuhan on siinä, että minulla on jotain erittäin harvinaista, arvokasta, mikä on pikkiriikkiselle osalle ihmiskuntaa annettu. Tämän taidon ansiosta olen erikoinen, kadehdittava, toisten yläpuolella, kaiken ihmisyyden ja maallisen tavoittamattomissa, jumalaisessa korkeudessa. Eimen.

25. RunoXX Vierailija

Valaistuminen ei saavuta sanoja sen kokemusta ei voi koskaan lunasstaa kertomalla siitä. Se on siis ilmaistujen ajatusten tuolla puolen joka loistaa jokaisen hetken hiljaisuuden saavuttamisessa. Kokija saavuttaa sen kauneuden paljaana ja hiljaa itsessään ilman vaatimuksia, määrittelyjä ja haluja.

Kiitos. Olen puhunut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari