Hae Anna.fi-sivustolta

Oletko hyvä kokkaaja mielestäsi?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä no, 18.11.2009.

1. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulle on joskus väitetty, että omatekemät ruuat eivät maistu tekijälleen.
    Minun kohdalla se ei ainakaan pidä paikkaansa. Omat pöperöt ovat jopa hyviä. Kastikkeet ja keitot onnistuvat melko varmasti, voiko niissä edes epäonnistua

(eilen meni kahteen pekkaan illan mittaan 5 l jauhelihakeittoa:))

2. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Miten voi tarjota toisille tekemiään ruokia jos ne eivät itselle maistu? Herättää ihmetystä jos kokki ei pidä omista keitoksistaan, ja herää kysymys, että miksi yleensä vaivautua koko hommaan? Itse kokkaan pääasiassa kotiväelle ja silloinkin maut pitää olla aina kohdallaan ja samalla periaatteella toimin jos valmistan ruokaa vieraille. Onhan se ihan kunnia asia tehdä maittavaa ruokaa, siinäkin tapauksessa vaikka tekisi ruokaa vain itselleen.

3. Piii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen hyvä kokkaamaan kasvisruokia, mutta liharuokien suhteen olisin varmasti aika kehno kokkaaja.
    Olen tehnyt liharuokaa vain muutaman kerran ja en edes ole itse maistanut niitä. Niissä maistajana on saanut toimia joku toinen.

4. sofi-ann Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En ole hyvä kokkaaja, jos mittarina on täällä esitetyt, miten oikein ruokia tehdään. Minun ruokani taitaisivat olla niitä "jonkin tapaisia", mutta eivät oikein oikeita.

Omassa suussani kokkaukseni maistuvat hyviltä, koska maistelen, lisäilen mausteita ja makustelen taas. Maistuvatko ne oikeasti myös vieraille, en osaa sanoa. Meillä käyvät ovat ainakin niin kohteliaita, etteivät moittisi, vaikka ruoka heidän mieleensä ei olisikaan. Usein ovat jopa niin kohteliaita, että ottavat lisää. Perheeltä kuulee joskus rehellisempää palautetta ja se on ollut kohtuullista.

Kokeiluni eivät aina tosin mene ihan putkeen, joten moitteitakin olen saanut. Minä en kerta kaikkiaan osaa noudattaa orjallisesti ohjeita.

Täysin kasvisruoka-aterioita haluaisin paremmin oppia tekemään. Esimerkiksi tofu on minulle liian harvinainen aines enkä oikein osaa tehdä siitä hyvää. Kasvislisukkeita teen päivittäin ja ne maistuvat, mutta jotain enemmän olisi halunut saada aikaan.

5. JohannaV Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä minä saan maistuvaa ruokaa tehdyksi, jos minulla on aikaa. Olen siinä mielessä omasta mielestäni hyvä kokkaaja. Kääntöpuolena on se, että en jaksaisi millään vääntää perusarkiruokaa tyyliin makaronilaatikko, nakkikastike tms. Ei silti, ettenkö osaisi niitä tehdä. Ne ovat vaan niin bo-o-o-ring.

6. Jatta66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulle on kyllä maistuneet lähes aina omat kokkaukset. Mitä nyt silloin tällöin tulee tehtyä mokia, kuten eilen, kun tarkoitus oli tehdä mustikkavadelmakiisseliä, niin huomasin vasta marjoja keitellessä, että tuleekin mustikkapuolukkakiisseliä. Vahingossa otin pakasteesta minigrip-pussillisen survottua puolukkaa, kun piti ottaa vadelmia. Ei tullut todellakaan herkullista kiisseliä, täytyi ihan väkisin syödä.

Tutut usein tehdyt ruuat onnistuvat mielestäni mulla hyvin. Sitä en tiedä maistuvatko ne muille, kun eihän kukaan ilkeä moittia ja osaavat varmaan kehua mauttomiakin ruokia hyviksi, kun joku on viitsinyt kokkailla. Oudommatkin ruuat osaan kyllä tehdä noudattamalla hyviä ohjeita. Lopputulos riippuu siis paljon ohjeista. Hyvällä ohjeella saa hyvää ruokaa, huonolla huonoa.

Minäkään en osaa tehdä oikein hyvin varsinaisia kasvisruokia. Teen yleensä kasviksista vain lisukkeita. Toisaalta usein tuntuu, että nälkä ei lähde palkällä kasvisruualla, ja muutenkin pidän lihasta, joten en ole oikein edes viitsinyt opetella kokkaamaan pelkkiä kasvisruokia. Taitaa kasvissosekeitto olla lähes ainut pelkästään kasviksista tekemäni pääruoka.

Mielestäni osaan leipoa erittäin hyvin. Outoa, että voin sanoa noin, sillä olen äärimmäisen itsekriittinen. Aina, kun olen leiponut jotain töihin tai vieraille, niin monet ovat kehuneet todella paljon leipomuksiani. Eikä kehut ole mielestä vaikuttanut edes teeskennyltä, tai ovat osanneet näytellä hyvin. Muutenkin olen hyvä käsistä ja taiteellinen, joten leipomukseni ovat visuaalisestikkin kauniita.

7. ode58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vaatimattomuus kaunistaa, mutta kyllä, olen mielestäni hyvä kokkaaja. Vai sanoisinko kuten eräs palstalainen: kukaan ei ole koskaan haukkunut.

Omat kokkaukset maistuvat hyville, mutta istahdan mielelläni myös muiden valmistaman ruuan ääreen.

8. outi58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen mielestäni hyvä kokki! :)
    Terveellistä ruokaa en välttämättä tee kovin usein monenkaan mielestä luultavasti. Uusien ruokaohjeiden kokeilu on intohimoni viikottain ja onneksi mieheni suostuu kokeilemaan ennakkoluulottomasti uusia ruokia.
    Kun tiedän etukäteen jonkun tulevan syömään, en valmista sellaista ruokaa, josta tiedän että hän ei pidä.

9. oii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No tietysti olen hyvä ruuanlaittaja! Suorastaan loistava! *kuka se kissan hännän nostaisi, jos ei kissa itse?*

Mutta ihan pelleilemättä: puolisoni kanssa joku aika sitten juteltiin asiasta ja hän alkoi muistella, onko ollut sellaista ruokaa, jota ei toiste haluaisi syödä tai olisi ollut pahaa. Yksi ruoka 4 vuoden aikana löytyi, mutta ei kumpikaan muistanut, että mikä, mutta toiste ei sitä ruokaa ole tehty. Joskus jonkun puolisoehdokkaan kanssa käytiin myös läpi tätä asiaa ja hän oli sitä mieltä, että tekemäni pinaattikeitto oli ollut pahaa, tosin en koskaan ollut hänelle pinaattikeittoa tehnyt...

Puolisoni ystävä on usein meillä ruokavieraana ja usein kysyy reseptejä tekemiini ruokiin. Ahtaa aina itsensä täyteen, kun on päivän paastonnut tietäessään, että saa minun tekemääni ruokaa. Saman tekee appiukko.

Ainut joka nyrpistelee on puolisoni 9 vuotias pikkusisko. Hän nyrpistelee lähes jokaiselle ruualle muutenkin, joten en laske hänen mielipidettään hirmuisen pitäväksi. Muutamia kertoja hän kuitenkin on maistettuaan tykännyt ja ottanut jopa lisää ja se on paljon se.

10. Keltavuokko Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Onpa tosi outo väite, kellekäs ne sitten maistuisivat, jos eivät kokille?

En sanoisi itseäni hyväksi kokiksi, mutta kohtalaiseksi kyllä. Olen erittäin kiinnostunut ruuasta, ja etsin koko ajan uusia reseptejä. Olen sillä tavalla laiska ja mukavuudenhaluinen, että teen mieluiten selkeää ja yksinkertaista ruokaa. Kaikenlaista ruokasnobbailua inhoan yli kaiken.

Bravuurejani ovat borssikeitto ja musaka. Ne ovat sen verran työläitä, etten tee niitä kovin usein.

Suurin puute kokkina minussa on leivontataidottomuus. Nuorempana ei kärsivällisyys riittänyt hiivataikinan vaivaamiseen, ja uskon, että myös kaasu-uunilla on osuutta siihen, etteivät leipomukset ota onnistuakseen. Leipäkoneen olisin ostanut ajat sitten, jos sellainen vain johonkin mahtuisi.

Olenkin tänä syksynä ottanut ohjelmaan leipomisen opettelun. Yhdet sämpylät jo tein, ja ne onnistuivat rakenteen puolesta hyvin, mutta makua olisi saanut olla enemmän.

11. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei sen pitäisi olla kaasu-uunin vika, että leipomuksesi eivät onnistu. Sinun pitää vain opetella se uunin käyttö niin sitten alkaa leipomuksesikin onnistumaan. En kuulu kokkaustaidoissa alimpaan enkä ylimpään kastiin.

12. nallepuh52 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mielestäni olen hyvä kokki ja olen saanut siitä palautetta. En tosin ole kovin kokeileva, vaan pitäydyn siihen mitä osaan ja pidän puhtaista perusruokalajeista. En tykkää kikkailla ruoka-aineiden kanssa ja maustesaralla olen varmaan myös aika perinteinen.
    Ruokamielialani vaihtelevat ja välillä on kausia jolloin ruoanlaitto ei todellakaan kiinnosta. Tykkään leipoa pullaa ja kakkuja mutta en sitäkään tee huvin vuoksi vaan selkeästi tarpeen mukaan.
    Parhaiten onnistun liharuokalajeissa, kalaa teen vähemmän.
    Jälkiruokien teosta myös tykkään ja lueskelen yleisesti aika paljon ruokasivuja netissä ja lehdissä.
    Periaatteeni on voita, rypsiöljyä, kermaa - mutta kohtuudella. Suolaa vähemmän, enemmän yrttimausteita.

13. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllä minä uskallan sanoa olevani hyvä kokki, ainakin usealta taholta saamieni palautteiden johdosta :) Peruskotiruoat onnistuvat ja ovat maittavia, ja kyllä taipuu vähän spesiaalimmatkin jutut, niissä käytän sitten hyviä reseptejä.

14. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä erikoinen kysymys tulee siitä, että minun ex sanoi, että hänen tekemänsä ruuat eivät maistu hänelle.

Minua on ihan oikeasti joskus harmittanut, että minulla ei ollut nuorena sitä ihmistuntemusta mitä minulla on nyt. No ex:stä jäivät jäljelle aivan ihanat lapset, joten kai se oli vain minun kohtalo, että saan sivusta seurata miten naiset kestävät aivan uskomattomia pässejä miehinään.

15. Gilmoren tyttö Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Uskon olevani peruskokki. En huono, mutta en missään tapauksessa täydellinen.

16. Elli-Noora Lydia Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Juu, tottakai olen omasta mielestäni hyvä kokkaaja ;D
    ja myöskin hyvä "säveltäjä ruuanlaitossa".

Tuo tuli tunti sitten todistetuksi.
    Laitoin lounaaksi paistettuja broilerin rintafileitä ja risottoa.
    Koska meillä ei ollut jääkaapissa muuta juustoa kuin edamia ja Pirkan fetantapaista salaattijuustoa, valitsin risottoon tuon fetantyyppisen juuston.

Lounas seurana minulla oli nuorin lapsenlapseni.
    Maistoin risottoa ja totesin että tästähän tuli ihan hyvää.
    4 v pikkumies maistoi omaansa ja totesi, "sanoisin että tätä ei voi vastustaa".
    Lautanen tuli molemmilla syötyä tyhjäksi.

17. Apple Pie Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ihana kommentti lapsenlapseltasi, Elli-Noora Lydia!
    Varmaan olet superkokki! :-D (Lasten suusta kuulee totuuden!!)

18. Apple Pie Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Toki voisin itsekin vastata tähän..

Olen varmaankin keskitasoa; perusruokia osaan tehdä todella hyvinkin, uutuuksia kokeilen vähemmän ja niissä joskus saattaa tulla pieniä epäonnistumisia, tosin yleensä ensimmäisen kerran jälkeen tiedän mikä meni pieleen.
    Haluaisin kokeilla uutuuksia useamminkin, mutta aina ei aika ja resurssit riitä; siitä on päästävä mistä aita matalin...

19. Lok Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen mielestäni ainakin kohtalaisen hyvä, koska vieraat kehuvat ja pyytelevät reseptejä. En koskaan myös käytä valmisruokia, sillä ne eivät maistu meidän perheelle. Teen myös jonkin verran riistaruokia.

20. kim Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En ole. Mutta haluan oppia kokoajan.

21. mansesta nääs Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En ole omasta mielestäni kummoinenkaan kokki, mutta innostuessani teen kyllä ruokaa rakkaudella ja aikaavieviäkin ruokia. Ystävät ovat iloisia, kun kutsumme heitä kylään ja aina ruokapöytään, ei pelkästään kahville tai naposteltaville.
    Joitakin ruokia ja jälkiruokia on pyydetty ( saiskos sulta taas sitä tai sitä).
    Työpaikalla, kun puhutaan mitä tehdään tai on tehty, pyydetään reseptejä tai vinkkejä, vaikka eivät olekaan päässeet maistelemaan lopputuloksia.

Eniten keitoksistani tai paistoksistani ovat ilahtuneet omat vanhempani ja anoppi sekä puolison sukulaiset. Meillä on aina jotakin uutta, poiketen äidistäni, joka tekee useimmin niitä n. viittä ruokaa, ympäri vuoden, kun kutsuu ruokavieraita.

22. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen erinomainen kokki; tänään panin kermaperunat uuniin ilman kermaa ja kesti tovin, ennenkuin huomasin. Pitääkin olla loistava ruuanlaittaja, että huomaa jääkaapissa odottavat kermapurkit.

23. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Juuri tuolla tavalla syntyy uusia reseptejä, perunat saavat väriä ja sitten kerma joukkoon ja kuumennus, voi olla jopa parempaa.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri