Oletko kasvattajana tiukempi vai lepsumpi kun olette julkisella paikalla lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulipa mieleen mummolassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulipa mieleen mummolassa

Vieras
Kun olet lastesi kanssa julkisella paikalla tai kun läsnä on perheen ulkopuolisia, ohjaatko lapsiasi tiukemmin vai lepsummin kuin ollessanne oman perheen kesken? Vai oletko aina oma itsesi, myös lasten kasvattajana?

Omasta lapsuudestani muistan, että kotona meno oli lepsua, mutta annas olla jos oli perheen ulkopuolisia lähistöllä, kyllä oli äidillä eri ääni kellossa. Muistin asian tänään, kun olimme mummolassa. Mummo, eli äitini, ei oikein raaski komentaa lapsiani, hemmottelee ja hellii, puhuu aina lempeästi jne. Tänään olimme sitten vaihteeksi mummolan pihassa ja kun naapuri lähestyi raja-aitaa, alkoi mummo yhtäkkiä äkseeraamaan 2-vuotiaalle, joka oli mennyt kukkapenkin luo kukkia katsomaan. Lapsi oli tietysti hämmentynyt ja loukkaantunutkin kun mummo alkaa yhtäkkiä huutamaan, vaikka lapsi vain katsoi kukkia. Siis ilmeisesti näyttääkseen naapurille, että kyllä meillä lapset kurissa pidetään, vai mitä ihmettä...?

Itse taas pidän kotona hyvin tiukkaa kuria, ja toki julkisillakin paikoilla, mutta huomattavasti lempeämpään sävyyn. Kotona en samasta asiasta jaksa sanoa pari kertaa enempää kun jo alkaa ääni nousemaan...

Mitenkäs teillä muilla, oletko tiukempi vai lepsumpi vieraiden edessä?

Minäkin sanon vähän vähemmillä volyymeillä ja tarkemmin valituilla sanoilla julkisilla paikoilla. Samat asiat on kyllä kiellettyjä niin kotona kuin muuallakin, mutta kodin ulkopuolella vahdin lapsia tarkemmin ja olen aikaisemmin kieltämässä, koska mahdolliset aiheutuvat vahingot ei koske pelkästään meidän perhettä/omaisuutta...

Minäkin sanon vähän vähemmillä volyymeillä ja tarkemmin valituilla sanoilla julkisilla paikoilla. Samat asiat on kyllä kiellettyjä niin kotona kuin muuallakin, mutta kodin ulkopuolella vahdin lapsia tarkemmin ja olen aikaisemmin kieltämässä, koska mahdolliset aiheutuvat vahingot ei koske pelkästään meidän perhettä/omaisuutta...

voi kun kaltaisiasi olisi enemmän.

täälläpäin se on just päinvastoin.

Omassa pihassa tiukka kuri, mutta muuala saa olla vapaasti. Ei tule omaan omaisuuteen sitten mitään.

Samat asiat on kiellettyjä niin kotona kuin vieraissa ja muualla. Mutta huomaan kyllä että yritän enemmän pitää kuria kun olemme vaikka kylässä kuin miten kotona olisin. Tai siis olen jotenkin erilainen ja se vähän itseäni häiritseekin.

Ihan samat asiat on meillä kiellettyjä niin kotona kuin muuallakin, ainoastaan en käytä ääntä niin paljon jos on vieraita paikalla. Ainoastaan mummulassa on vähän löysempi kuri, kun mummu haluaa niin ja tämän olen hänelle sallinut

Säännöt on samat jokapaikassa + tietysti kylässä mennään myös ko kyläpaikan säännöillä
Mutta hieman hellemmin saatan sanoa asioista vieraiden nähden enkä KOSKAAN oikeastaan suutu vieraiden nähden (tai ainakin pinna on silloin T O S I pitkä). Kotona hermostun helpommin lasten hölmöilyyn.

Meillä saa kotona olla vapaasti ja tehdä juttuja jotka monissa kodeissa on kiellettyjä. Leikkiä ei saa koskea lattiiaan, pomppia sängyllä ja sohvalla (on kevyet lapset kylläkin, ei ole mitään hajonnut) jne. Hetken lapsuus kestää ja joskus rankkaa mutta kun ei niitä laumaa tee, niin kyllä sen jaksaa.

Heti kun poistumme oman omaisuuden piiristä, niin tottakai meininkin on eri.

Ikävä juttu että suurimmalla osalla on juuri toisinpäin.

Ai niin, ja toisten nähden en ole ksokaan karjunut kuten kotona. Tajusin sen vasta nyt, kun mietin asiaa.

Toiselle lapselle menee jakeluun nätti pyyntö, mutta toisen kanssa on joskus vaikeaa, ja hermo menee, kotona. Jolloin hän on sitä mieltä että häntä syytetään ja ollaan tiukempia. Vaan kun se ei mene niin, jos toiselle lapselle sanoo jotain, niin hän lopettaa. Toinen haluaa koetella.

Meillä taas minun äitini on sitä mieltä, että lapsia EI SAA torua vieraiden kuullen, koska se nolaa lapsen.
Ja tästä sitten aina silloin tällöin kuulen, sillä meillä on samat säännöt kotona ja julkisilla paikoilla ja myös niiden sääntöjen rikkomiseen puututaan samalla tavalla kotona ja julkisilla paikoilla

[QUOTE="mä";26330082]Olen tiukempi eli puutun käytökseen heti ja napakammin kun on pikkaisenkin aihetta ettei mene överiksi.
Kotona relaan :) enemmän.[/QUOTE]

Tarkennan .
Samat perussäännöt kaikkialla mutta eri paikoissa on niiden luonteen mukaan myöskin vähän eri säännöt , heh toivottavasti joku tajuu mitä ajan takaa .
Kotona saa juosta pihalla mutta esim. kaupan parkkipaikalla ei . Kotona saa riehuakin mutta kaupassa ei ikinä jne.

[QUOTE="Viivi";26330151]Meillä taas minun äitini on sitä mieltä, että lapsia EI SAA torua vieraiden kuullen, koska se nolaa lapsen.
Ja tästä sitten aina silloin tällöin kuulen, sillä meillä on samat säännöt kotona ja julkisilla paikoilla ja myös niiden sääntöjen rikkomiseen puututaan samalla tavalla kotona ja julkisilla paikoilla[/QUOTE]

siis jos lapsi päättää laittaa paskaksi kaupan lelut, niin ei saa sanoa siitä, vai pitää sanoa jotenkin hienosti?

Yhteistyössä