[QUOTE="punahilkka";24702918]Kyllä ainakin olen parhaani mukaan yrittänyt opettaa lapselle toisten huomioon ottamista. Nythän se on vielä helppoa, kun lapsi on aika pieni. Puutun, jos hän esim. yrittäisi tuuppia, etuilla tai ottaa lelua toiselta. Ja perusluonteeltaan on kyllä jotenkin tosi kiltti, joskus vähän huolestuttaa, että onko liiankin kiltti, toiset lapset tuntuu usein jyräävän. Hän antaa helposti tietä, jos joku tuuppii ja luopuu leluistaan. Olen yrittänyt puuttua siten kyllä oikeudenmukaisesti toisikinpäin, että esim. omasta ei tarvitse luopua. Jotenkin tuntuu, että monet lapset on kauhean ilkeitä, esim. puistoissa. En tiedä johtuuko siitä, että on vielä pieni ja herättää isommissa helposti kiusaamisvietin.[/QUOTE]
Olen miettinyt ja huomannut samaa. Monen lapsen annetaan jyrätä pienemmät, eikä siihen ikivanhaan käytöstapaan, että toisen kädestä ei saa ottaa, puutukaan niin moni vanhempi kuin mitä olen luullut. Oma poikani on myös enemmän sellainen väistyvä muiden lasten seurassa. Joskus on sydän sykkyrällä sen takia, että mitähän tästä vielä tulee, kun minä yritän opettaa ja moni muu taas ei välitä yhtään.