Oletko koskaan tuntenut huonoa omaatuntoa jos olet haukkunut palstalla/netissä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tunnustusketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tunnustusketju

Vieras
Vai saatko haukkumisesta vain enemmänkin hyvän mielen? Onko haukkuminen alkanut koskaan kaduttaa jälkeenpäin? Onko tehnyt koskaan mieli pyytää anteeksi? Oletko koskaan tuntenut että haukuit jotain ihmistä turhaan tai liian paljon tai liian ilkeästi?

Tässä ketjussa saa tunnustaa ja pyytää anteeksi.

Ai niin ja vielä yksi lisäkysymys: Jos törmäisit haukkumaasi palstalaiseen oikeassa elämässä, niin uskotko että silloin katuisit vai haukkuisitko vain lisää ja yhtä pajon kuin palstalla?

Nope. Eli en siis kadu.

Haukun kyllä, mutta yleensä ihmisten tyhmyyttä. En "tunne" yhtäkään palstalaista, joten en voi semmoiseen törmätä livenä. Ei, en hauku juurikaan ketään päin naamaa. (ok, eilen pääsi sammakko suusta)

Olen tähän mennessä ollut niin monesti väärässä, että on parasta pysytellä anonyyminä...

En ole, koska en harrasta "nettihaukkumista". Haukkuminen ja asiasta sanominen on mielestäni kaksi eri asiaa ja nämä asiat hoidetaan eri tavoin. Siitä huolimatta joku saattaa ottaa asian haukkumisena, vaikka joku huomauttaisi aivan asiallisesti oikeasta asiasta. Monesti joku asia saattaa tuntua haukulta silloin, kun se koskettaa jotain herkkää aluetta omassa elämässä ja tietää ehkä itsekin toimineensa väärin. Kun pönkitystä omalle toiminnalle ei tule niin koetaan asia huonona.

Joo, en harrasta nettikiusaamista tai -haukkumista. Kärkkäästi saatan joskus sanoa (esim tällä palstalla kun ihmiset toisinaan vaillinaisin tiedoin kyselevät asioita joihin itse löytäisivät vastauksen puolessa minuutissa googlella) mutta mitään oikeasti asiatonta ei kyllä tee mieli koskaan sanoa.

Ei ole jäänyt kaivelemaan. Kerran muistan pahoitelleeni kun ärähdin kohtuuttoman paljon ja se juttu sovittiinkin hyvissä mielin. Eli myönnän kyllä aika nopeasti, jos olen aiheetta toiselle ärähtänyt tai se on mennyt aiheellisuudesta huolimatta liian pitkälle. Minua ei jää kaivelemaan sellaiset suutahdukset, joita on oikein tikulla kaivettu suuremmiksi, ärsytetty lisää ja lisää jonka jälkeen yhtäkkiä heittäydytty nyyhkyuhriksi kun on saatu suuttumaan, ei toimi mulle tuollainen peli yhtään. Huvittaa vain.

No ei. Koska en koskaan hauku sellaista joka on heikoilla tai hakee täältä aidosti apua. saatan sanoa kärkkäästi jollekin, joka on provoaloituksessaan muka kuvailemassa tilannetta, mutta oikeast on vain haukkumassa jotain tiettyä ihmisryhmää, ja tehnyt jonkun kuvitteellisen tilanteen jolla pönkittää omaa haukkumjistaan ja on muka kysyvinään neuvoa, vaikka todellisuudessa tarkoitus on vain haukkua ja mustamaalata jotain tuttavaa tai ryhmää.

Vältän haukkumista, semmosesta tulis vaan paha mieli itelleki. On sitä kyllä varmasti joskus jotenki ivallisesti tai ylimielisesti jotain sanonu, tai jotenki muuten josta on jälkeepäin miettiny oliko se pahasti...

No ei. Koska en koskaan hauku sellaista joka on heikoilla tai hakee täältä aidosti apua. saatan sanoa kärkkäästi jollekin, joka on provoaloituksessaan muka kuvailemassa tilannetta, mutta oikeast on vain haukkumassa jotain tiettyä ihmisryhmää, ja tehnyt jonkun kuvitteellisen tilanteen jolla pönkittää omaa haukkumjistaan ja on muka kysyvinään neuvoa, vaikka todellisuudessa tarkoitus on vain haukkua ja mustamaalata jotain tuttavaa tai ryhmää.

siis tarkoitan tässä että en kuulu niihin, jotka haukkuvat jos joku hautoo itsemurhaa, on viillellyt, tullut pahoin pidellyksi, tai pelkää jotain sairautta tai muuten heikoilla. Siis en potki maassa makaavaa.

Kärkkäästi saatan sanoa, jos provoaloituksia tehtaileva jonka tunnistaa siitä että kysyy aina mitä tehdä, vaikka koko aloituksesta paistaa se että on jo pääättänyt että se kenestä kertoo on jotenkin paska ja haluaa vain kuulla haukkuja kertomalleen ryhmälle. Esim näitä kyläilyjuttuja, työttömiä haukkuva tyyppi, jne muita haukkuville saatan ärähtää.

En,
sanon yleensäkin asiat suhteellisesn suoraan niitä kaunistelematta. Toki joku siitä suuttuu ja on suututttukin palstalla kun suoraan olen sanonut mutta miten se asia muuttuu lepertelyllä?

En oo täällä tai muuallakaan netissä ketään haukkunut joten ei ole mitään mikä kaduttais. En muutenkaan elämässäni harrasta haukkumista. Joskus tulee sanottua vähän terävämmin mutta yritän senkin hoitaa rakentavasti. Jos on anteeks pyydettävää niin osaan pyytää anteeksi.

No miksi pitäisi katua. Jos jostakusta on jotakin hampaankolossa/sanottavaa, niin todennäköisesti asiasta. Mulla ei ole tapana huvikseni haukkua ketään, tai muuten puhua paskaa. :p

No ei. Koska en koskaan hauku sellaista joka on heikoilla tai hakee täältä aidosti apua.

Näin. Haukkumiseksi miellän siis sellaisen hieman ivallisen dissaamisen ja nimittelyn, ja sellaista en harrasta täällä tai muuallakaan.

Mielipiteeni sanon kyllä - myös negatiivisen, enkä kaunistele sitä. Jos joku on tehnyt jotain käsittämättömän idioottia, sanon sen. En kuitenkaan liioittele tai sano mitään, mitä en osaisi perustella. Enkä todellakaan hauku kenenkään kuvia/ulkonäköä, se on aina ollut perjaatteeni.

Pidän sitä hyvänä asiana, että täällä voi sekä sanoa suoraan, että saada kuulla suoria mielipiteitä. Ne provoavat ilkeilyt erottaa kuitenkin helposti, eikä niihin kannata edes kiinnittää huomiota. Livenä on kuitenkin hyvin vaikeaa saada rehellistä feedbackia mistään, sosiaaliset normit on niin vahvat, kun kasvotusten ollaan/puhutaan. On myös rentouttavaa, kun ei tarvitse koko ajan pitää sitä tiettyä pokerinaamaa ja miettiä jokaista sanankäännettä niin tarkkaan, vaan voi korjoittaa kaunistelemattoman mielipiteensä.

Eli ei kaduta, eikä ole huonoa omatuntoa.

[QUOTE="vieras vaan";29462654]Näin. Haukkumiseksi miellän siis sellaisen hieman ivallisen dissaamisen ja nimittelyn, ja sellaista en harrasta täällä tai muuallakaan.

Mielipiteeni sanon kyllä - myös negatiivisen, enkä kaunistele sitä. Jos joku on tehnyt jotain käsittämättömän idioottia, sanon sen. En kuitenkaan liioittele tai sano mitään, mitä en osaisi perustella. Enkä todellakaan hauku kenenkään kuvia/ulkonäköä, se on aina ollut perjaatteeni.

Pidän sitä hyvänä asiana, että täällä voi sekä sanoa suoraan, että saada kuulla suoria mielipiteitä. Ne provoavat ilkeilyt erottaa kuitenkin helposti, eikä niihin kannata edes kiinnittää huomiota. Livenä on kuitenkin hyvin vaikeaa saada rehellistä feedbackia mistään, sosiaaliset normit on niin vahvat, kun kasvotusten ollaan/puhutaan. On myös rentouttavaa, kun ei tarvitse koko ajan pitää sitä tiettyä pokerinaamaa ja miettiä jokaista sanankäännettä niin tarkkaan, vaan voi korjoittaa kaunistelemattoman mielipiteensä.

Eli ei kaduta, eikä ole huonoa omatuntoa.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä.
Eli ei kaduta, en hauku ihmisten ulkonäköä, tai valintoja tai sitä miten elämänsä elävät. En täällä enkä oikeassa elämässä.

En puhu oikeassakaan elämässä kenellekään ivallisesti tai halveksivasti.

Ja varsinkin varon sanomasta mitään ilkeää jos joku on tosi heikoilla ja ilman ystäviä ja tullut pahoinpidellyksi, henkisesti tai fyysisesti, on taloushuolia ja jaksaminen kovilla. jos en pysty sanoa jotain lohduttavaa tai neuvoa jotenkin niin en sano mitään.

En harrasta moista, koska elämä ok niin ei tarvitse etsiä heikointa lenkkiä jolle kaataa oma paska olo.

Mutta jos joku tulee haukkumaan tänne jotain toista ja tarinasta käy ilmmi että on itse se kusipää niin saatan kyllä kertoa että minusta toimit väärin tai että eivät sinunkaan lapsesi varmaan enkeleitä ole (jos joku haukkuu lapsensa kavereita jne). Eli saatan sanoa suoran mielipiteeni mutta tahallisesti en aja ahtaammalle ketään joka on ahtaalla ja hakee täältä ahdinkoonsa apua, jos on voimat vähissä.

Mutta näille provoajille jotka tulevat kertomaan kun puistossa tai kaupassa tapahtui ja miten taas joku aukoii päätään ja itse on niin viaton... heille saatan sanoa miten itse näen tilanteen tai heidän toimintansa.