Oletko miettinyt kuinka paljon lapset matkivat vanhempiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tämä tuli mieleeni kun näin anoppia pitkästä aikaa.
Olen aina ihmetellyt mm. mieheni tapaa jättää pizzoista ja joskus leivistäkin(!) reunat syömättä sekä pilkkoa spagetit pikkupaloiksi ennenkuin voi ne syödä.
Mielestäni aivan naurettavaa käytöstä aikuiselta ihmiseltä ja ravintolassa jopa vähän häpeän hänen käytöstään.
Anopin kanssa ruokaillessa tuli selväksi mistä on nämä tapansa oppinut..
Nämä nyt on niitä harmittomimpia juttuja mutta myös kaikenlaista ikävää mm. ihmisten kova tuomitseminen, muiden ihmisten painon jatkuva arvostelu ym. on tarttunut anopin esimerkistä miehelle mukaan.
Onko teillä/miehillänne huonoja tapoja/käyttäytymismalleja jotka on suoraan opittu/matkittu vanhemmilta?
Varmaankin kaikilla on, mutta mitä tiedostatte itse?

Niin, tai sitten lapset oppivat noita koulusta, telkkarista jne... Minun poika jättää leivän ja pizzan reunat syömättä eikä taatusti ole tätä tapaa meiltä vanhemmilta oppinut. Mutta tietysti on noita maneereja jotka tulee vanhemmilta, tottakai.

Tarve järjestellä ja siivota on selvästi äidiltäni opittua. Nuorempana ajattelin myös sotkuisen kodin olevan jotakin hyvin halveksittavaa ja ylenkatsoin boheemeja ihmisiä. Tämä oli suoraan äitini asenteista opittua, onneksi ajattelen nykyään toisin. Omassa kodissani ylläpidän kuitenkin korkeaa siisteystasoa enkä osaa rentoutua, ellei kämppä ole järjestyksessä. Jollakin tapaa inhoan äitini kiittelyä siisteydestä aina hänen käydessään, en tiedä miksi : / jonkinlainen elektrakompleksi kaiketi :D

Arvot ainakin tulee! Omat vanhempani arvostavat korkeaa koulutusta hyvin paljon ja se on periytynyt mulle myös, voi sanoa että valitettavasti.. No onneksi nyt pääsin korkeakouluun, ei ole enää itsetunto nollassa sen suhteen huh.

Äitini on kova siivoamaan ja olen perinyt tämän tavan. Jos on todella sotkuista tuntuu kuinka sydän lyö kovaa ja ahdistaa henkeä.. Ihan turhaan. Lapsiperheessämme saisi siivota kokoajan jos kaiken pitäisi kiiltää. Siivoan 2-3h päivässä. Ainakun äitini tulee kylään alkaa pestä lattioita tai muuta.. Inhottavaa. Ja aina sanoo että lapsilla on liikaa leluja kun ovat lattioilla. Roskiin vaan :D no enpä laita.

Yhteistyössä