Hae Anna.fi-sivustolta

Oletko ollut työssä, joka oli sinulle liian vaativa?

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä Työpaikansaaja, 07.04.2009.

1. Työpaikansaaja Vierailija

Hain erästä mielenkiintoista työpaikkaa, jonka sitten kaikkien hakuvaiheiden jälkeen sain. Nyt aloin miettiä, että onko työ minulle kuitenkin liian vaativa ja selviänkö kaikista tehtävistä. En ole siis vielä aloittanut työssä, mutta pelkään, jos en selviäkään. Itseluottamus on hukassa. Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia liian vaativasta työstä?

2. adsfas Vierailija

Ei ole vastaavia kokemuksia, mutta mene reippaasti vain, ei sinua olisi valittu jos epäilisivät ettet pärjää. Ja kyllä työ opettaa. Onnea uuden työn johdosta.

3. ..ja haen muualle Vierailija

Olen paraikaa työssä joka on liian vaativa, ja tilanteessa jota ei tarkkaan kerrottu työhaastattelussa. Itse haen paraikaa mukavampiin ja vähän vähemmän vaativiin hommiin, koska minusta ei ole tähän. Mutta se ei tarkoita etteikö sinusta olisi, yleensä kuitenkin uusiin hommiin esim. koulutetaan ja myös työ opettaa. Eli rohkein mielin vaan uuteen, aina voi kuitenkin vaihtaa jos ei miellytä!

4. mezmerize Vierailija

Älä nyt hyvä ihminen etukäteen luovuta! Elämässä yleensäkin pelko on tavallisesti pahempi kuin pelätty aihe sinällään. Taatusti alussa tulee takkuista ja vaikeaa, kun työtehtävä ei ole vielä hallussa etkä voi hoitaa osaa töistäsi rutiinilla, mutta pääset siihen vaiheeseen ajan kanssa.

Itse törmään jatkuvasti työssäni osaamiseni äärirajoihin (pitäisi pystyä olemaan asiantuntija asioissa, joihin ei ole kunnollista koulutusta tai muuta tietämystä), mutta tähän mennessä olen pärjännyt. Virheitäkin on sattunut, mutta onneksi työni ei ole sellaista, että se vaatisi ihmishenkiä (!).

Ei virheitä kannata pelätä, koska niistä ihan oikeasti oppii (niin klisee kuin se onkin). Jenkkilässä kuulemma on sanonta, ettei kannata palkata vaativiin tehtäviin ketään, joka ei ole koskaan mokannut oikein kunnolla. Siellä ajatellaan, että jos ei ole tullut ryminällä alas joskus, ei ole myöskään aivan tosissaan yrittänyt ja ottanut riskejä, eli kurkottanut oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Suomessa lytätään ihan liikaa ja pelotellaan kasvojen menetyksellä ym., jos esim. oma firma kaatuu tai muuten mokaa työssään/elämässään.

Älä anna pelolle valtaa, ei sinua olisi valittu, jos sinuun ei todella uskottaisi! Ehkä kaikki se potentiaali, mitä sinussa on, näkyy ulospäin hyvin, muttet vain itse muista uskoa ja luottaa siihen.

5. Jep. Olen ollut. Vierailija

Työskentelin viitisen vuotta teknisessä tuessa asiantuntijana, ilman koulutusta, peruskoulupohjalla. En tajua tekniikasta mitään, en ymmärtänyt asiakkaita, enkä asioita. Mutta pärjäsin esimieheni mielestä loistavasti, sain joka vuosi palkankorotuksen, sain isot bonukset hyvin tehdystä työstä jne. Monasti kävi niin, että asiakkaan ongelmaa kuunnellessani en edes tajunnut, mistä tämä puhuu.
    Mutta paskanpuhumisessa olen hyvä, ellen jopa loistava. Puhun ja puhun ja puhun. Varsinkin teknisissä asioissa se alan sanasto on tärkein, sitä kun viljelee puheessaan, niin kuullostaa tosi osaajalta. Ja kaikki luulee, että olet tosi guru.
    Vaihdoin jokunen vuosi sitten työpaikkaa ja olen tosi tyytyväinen. Ei tarvitse enää pinnistellä asioiden kanssa, josta et mitään ymmärrä.
    Mutta kivasti tienasin kyllä nämä tekniset vuoteni..Bonusta bonuksen perään ja liksa nousi joka vuosi. Se ehkä harmittaa, mutta muuten ei.=)

6. liisatiinahilmi Vierailija

työ opettaa jos on kunnon perehdytys, toivottavasti on, aina ei ole!

7. m,xbmv,. Vierailija

Riippuu kyllä vähän mihin menee.

8. kaiken nähnyt9 Vierailija

Riippuu vähän työstä. Sä ehkä pääsit luistelemalla läpi kaikesta, mutta esim insinööri- tai tilitoimistossa tuolla tavalla et pääse. Kyseessä on asiakkaiden talous ja rahat ja elinkeino.

9. En ymmärrä! Vierailija

Nyt en kyllä ymmärrä... Miten voit neuvoa asiakkaita, jos et osaa asiasta yhtään mitään? Jos työpaikkani tekninen tuki puhuisi puuta heinää, niin hermothan siinä menisi, jos koneet eivät alkaisi toimia. Miten voit puhua puuta heinää ymmärtämättä aiheesta mitään? Aivan käsittämätöntä, sillä sinunhan piti ratkaista asiakkaiden ongelmat. Eivät he voineet olla tyytyväisiä pas...jauhantaan, jos sinusta ei ollut mitään apua.

10. Jep. Olen ollut. Vierailija

90%:lla asiakkaista on sama ongelma, joten vastauskin näille oli aina sama, ja kun sitä vastausta hieman varioi per asiakas, niin kolleegat ja nämä asiakkaat oli tyytyväisiä. Kuullostin hyvältä ja tietäväiseltä.
    Tietotekniikkakaan ei ole mitään ydinfysiikaa, ihan maalaisjärjellä ja loogisuudella pärjää. Enhän kaiketi tekstissäni väittänyt olevani tyhmä?

11. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen toki. Panostuskentillä olisi kiva heittää keikkaa, vaan en sovi hommaan rakenteeltani, joka on suuri ikävyys, mutta voinhan tuota satunnaisesti mukana näkyä avittelemassa.

12. Pirkko Vierailija

13. Pirkko Vierailija

14. Tämähän on vanha ketju, no läimästään tuoretta sekaan. Aloitin itse suunnittelualan työssä noin viikko sitten, olen saanut valtavasti perehdytystä joka päivä ja olen ehkä itselleni "liian ankara". Työ on nimittäin vaativaa, myös alan "huipppuosaajien" mielestä. En kuitenkaan pidä hyvänä merkkinä, että koeajalla joudun oitis kyselemään ties mitä... Olisi toki typeränpää olla kysymättä, mutta parempihan se on että ei tarvitse kysyä ollenkaan :)

Toivottavasti ketjun aloittanut on saanut pitää työnsä ja tullut jo "alansa konkariksi", tai sitten on löytänyt uuden miellyttävämmän työn.

Nämä merkit paljastavat, että sinut on kasvattanut vahva nainen

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri