Oletko raskaana? Vältä kahvia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kahvi pitäisi sitten laittaa kokonaan kiellettyjen listalle.

Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaana raskaana olevien olisi syytä karsia kahvinjuontinsa minimiin.

Suomessa suurempi suositus

- Suomessa suositellaan, että raskausaikana kofeiinin saanti tulee rajoittaa 300 milligrammaan päivässä.

- Määrä vastaa kolmea 1,5 dl:n kupillista kahvia.

- Myös EU:n elintarvikekomitea on katsonut, että raja on 300 milligrammaa.

- THL:n mukaan kolajuomia voi käyttää rajoitetusti. Energiajuomia ei odottajille suositella.

- Raskaana oleville kofeiini voi aiheuttaa jo pieninä määrinä sydämentykytystä, vapinaa ja närästystä.

Lähteet: THL, HUS

Norjalaistutkijat: Tämä aiheuttaa sikiölle vaaraa

Göteborgin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan raskauden aikana nautittu kofeiini vaikuttaa sikiön kasvuun. Tutkijoiden mukaan kaksi kupillista kahvia päivässä on liikaa. Jo tätä pienemmilläkin määrillä on vaikutusta.

- Raskaana olevien pitäisi todellakin harkita, juovatko he kahvia, sanoo tutkijaryhmään kuulunut Göteborgin yliopiston tutkija, lääkäri Verena Sengpiel Aftonbladet-lehdessä.

Ruotsalaisista, norjalaisista ja tanskalaisista tutkijoista koostunut ryhmä seurasi yli 59 000:ttä raskaana olevaa norjalaisnaista. He selvittivät kofeiinin saannin, raskauden pituuden ja lapsen syntymäpainon välistä yhteyttä. Tulosten mukaan runsas kahvinjuonti liittyy alhaiseen syntymäpainoon. Naiset, jotka kuluttavat paljon kahvia, synnyttävät lapsia joiden syntymäpaino on liian alhainen raskauden kestoon nähden. Tutkimuksen mukaan jo ruotsalaisten ja norjalaisten suositusten mukainen määrä, kaksi kuppia päivässä, näkyi lapsen painossa.

Liian alhainen syntymäpaino on terveysriski, joka voi altistaa sairauksille myöhemmällä iällä. Sengpielin mukaan se kasvattaa esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksien että diabeteksen riskiä.

Sengpiel sanoo lehdessä, ettei voi olla varma, onko alhaisen syntymäpainon syy juuri kofeiini vaiko joku muu kahvin sisältämä aine. Tutkijat pohtivat myös, että syynä voivat olla elintavat, jotka liittyvät kahvin juomiseen. Sengpielin mielestä kofeiini on kuitenkin aine, jota ei ole muutenkaan välttämätöntä nauttia.

Sengpielin johtama tutkijaryhmä suosittelee, että raskaana olevat jättäisivät kahvin kokonaan tai ainakin pitäisivät kiinni suositusten mukaisesta määrästä raskauden aikana. Ruotsissa tämä on 200 milligrammaa päivässä, Suomessa ja Yhdysvalloissa 300 milligrammaa. Suomalainen suositus vastaa noin kolmea pientä kahvikupillista. Kahvin lisäksi kofeiinia saadaan teestä, virvoitusjuomista ja suklaasta.

Tutkimus julkaistiin kansainvälisessä BMC Medicine -tiedejulkaisussa. Suomessa tutkimuksesta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Oletko raskaana? Vältä kahvia! | Raskaus ja lapset | Iltalehti.fi

Minä en normaalisti juo kahvia, mutta molemmissa raskauksissa se on maistunut aivan törkeän hyvälle :D :D tosin silloinkin määrät ovat olleet max. 4 kuppia/viikko. Ennen raskauksia inhosin kahvin makua...

Nyt imetys aikanakin maistuisi, mutta olen joutunut jättämään kahvin, suklaan ja kaakaon pois kun se pistää pojan pulauttelemaan...

Merkkareihin mulle on syntynyt kauhea himo.... :P

Olen raskaana 9 viikolla ja juon kahvia ainoastaan perhekerhossa, kerran tai kaksi viikossa. Olen ihmetellyt kun noin kuukauden ajan käteni alkavat täristä ja muutenkin tulee vapiseva olo siellä. Tein raskaustestin kaksi viikkoa sitten ja yhdistin heti tuon vapinan raskauteen ja kahviin. Nyt on näköjään tieteellinenkin peruste kokemukselleni. Tee ei vastaavaa aiheuta. Kahvin muut ainesosat voimistavat kofeiinin vaikutusta ja siksi tee on turvallisempaa raskaana ollessa ( ja muutenkin) kuin kahvi, toki sitäkään ei pidä määrättömästi juoda.

"Sengpiel sanoo lehdessä, ettei voi olla varma, onko alhaisen syntymäpainon syy juuri kofeiini vaiko joku muu kahvin sisältämä aine. Tutkijat pohtivat myös, että syynä voivat olla elintavat, jotka liittyvät kahvin juomiseen."

Eli kuinka tarkasti itse kahvinjuonti on oikeasti yhdistetty saatuihin tuloksiin? Enpä olisi tämän perusteella kovin huolissani ja varmasti juon päivittäisen kaksi kuppia jatkossakin, niin kuin olen tehnyt kahdessa edellisessäkin raskaudessani.

Yhteistyössä