Hae Anna.fi-sivustolta

Oletko saita?

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Notelo, 12.10.2013.

1. vielä vähemmän Vierailija

Se kansaneläke on yksinäisellä 630 e bruttona ja aviossa olevalla vaan 558 bruttona. Jos saa pelkästään kansaneläkettä, pitää hakea myös takuueläkettä. Sitä saa sen verran, että 700 e tulee täyteen.

2. Nuuka antelias Vierailija

Josko jätetään tuo eläkkeen määrä sivuun ja jatketaan tästä saituus-aiheesta. Siitä piisaa varmasti puhuttavaa.

Saituri ei ole koskaan tarpeeksi varakas. Roope-Ankka on hyvä esimerkki. Saita ihminen kerää ja kerää piiloon, pihistää joka asiassa ja hamstraa kaiken, mitä ilmaiseksi saa. Eikä anna mitään toisille. Minusta sellainen on sairasta. Ehkä koko saituri-nimitys onkin muodostunut korvaamaan sairasta itsekyyttä.

Minuun sopisi ehkä ilmaus nuukasta anteliaasta, sillä elän aika vaatimattomasti ja säästeliäästi järkevissä puitteissa, mutta olen herkkä luopumaan omastani toisen hyväksi ja auttamaan hädässä. Siksipä sitä palvottavaa pankkitiliä ei kerry, mutta kaikkea tarpeellista minulla on riittämiin ja elämä mallillaan.

MItes teillä muilla onnistuu itseanalyysi?

3. realiteetti Vierailija

Eipä siitä kun vanhan omakotitalon vaihtaa uuteen kerrostaloasuntoon keskustassa jää paljon välirahaa. Meillä muutama sukulainen on näin joutunut pakon edessä tekemään, kun voimat eivät enää riitä pihahommiin ja muuhun. Jotkut ovat jopa joutuneet käyttämään säästäjään.

4. siltäväliltä Vierailija

Minä olen pienituloinen työtön ja pistän ylimääräiset säästöön. Mies omistaa velattoman omakotitalon ja maksaa kaikki kulut. Tilanne muuttuu, kun hän jää eläkkeelle. Silloin mun on jonkun verran osallistuttava kuluihin. Ostan vain tarpeeseen. Ostin hyvät nahkakengät, maksoivat 120e, ne kestää kymmenen v, ovat kunnon paksua nahkaa, eikä mitään lerppavartisia ohuita. Uus talvitakki vain 59 e. Entisen taisin ostaa 8 v. sitten. Lisäksi korjaan vanhoja vaatteitani. Eräistä pitkiksistä oli resorit melkein irti, ompelen tänään ne kiinni. Sit joskus ostan kangasta ja ompelen t-paitoja ja tunikoita. Mulla on vanha käytetty saumuri ja omapelukone, sekin jo 30 v vanha, mutta hyvä. Auto on ollu16 v. Mieheni on kätevä korjailemaan sitä.

5. ed. Vierailija

hihhih, siis ompelukone, ei omatekoinen kone, hah!

6. noh Vierailija

opelukonehan tuossa lukkeekkii, ei omatekoinen kone.

7. Helinä Vierailija

En ole ollut ikinä saita, en hyvien tulojen aikana enkä huononpanakaan aikana. En ole tuhlailevainekaan vaan sopivasti kuluttava, ja ostan mielellään laatua kun on isommista ostoista kysymys. Ilahdutan myös mielelläni läheisiä ja ystäviä, varsinkin lapsia pienillä lahjoilla hyvin usein. Kukkasissakaan en nirsoile, ne tuo iloa monen ihmisen arkeen.
    Olen kuitenkin pitänyt sen varan, että tilillä on puskurirahaa jos oikein huonosti käy, ja on elämän varrella käynytkin jo muutamaan otteeseen. Niinpä se raha on ollut tuiki tärkeä turva.

Saita ihminen on hyvin ikävä ihminen, mutta saituus kai on jonkinlainen sairaus, tai opittu tapa. Liekö molempia. Ei kai sille kukaan mitään voi.

Minulla on sit liuta muita huonoja ominaisuuksi, joista usein kärsinkin kovasti.

8. onneksi Vierailija

mulla ei ole sitä shoppailuongelmaa, että kaikki rahat menis vaatteisiin tai tavaroihin. Ostan vain tarpeeseen ja huonolaatuista en osta. Oikein etoo kun katsoin sitä Kukkaron herraksi-ohjelmaa ja sitä toista, jossa se Kirsi Salo on. Että vaihtuu kanava kun nuo tulevat. Vaikka olen pienituloinen, olen säästöön laittanut jonkun verran tässä vuosien varrella, että jos jotain yllättävää menoa tulee, on rahaa. Asun pikkupaikkakunnalla.

9. oon saita Vierailija

ja ylpeä siitä. Käytän kaupasta ostettuja muovikasseja moneen kertaan. Ennen ne oli vahvempia. Nykyään teippaan suurimmat reiät leveällä teipillä sisäpuolelta. Sit kun ne eivät enää taida kestää ruuan painoa, niin laitan roskapussiksi. Kätevintä ois hankkia kangaskassit kauppaan, mutta en tykkää näyttää sitä kassalla ja roskapusseja en viitti ostaa, liian ohuita.
    Kuminauhat on kuivaajalla löystyneet (naisten)kalsareista, niin ostin uudet kuminauhat. Resoritkin oli eräistä melkein irronneet, ompelin koneella takas kiinni. Kantapäistä on sukat kuluneet, no parsin ne umpeen, kestää jonkun aikaa, sit niistä tulee hyvät autonpesurätit. Kun t-paitoihin alkaa tulla liikaa reikiä, autonräteiksi menevät. Käytän siis kotosalla pihahommis noita kuluneita kamppeita, kaupassa parempia.
    Joskus on joku ihan hyvä vaate menny pieneksi tässä vuosien aikana, niin uffille menee. Jalkakin on pari numeroa kasvanut nuoruusvuosista, niin muutaman kerran käytettyjä juhlakenkiä oon myös sinne laittanut. 10 kiloa on painoa tullut lisää, mutta en kuitenkaan ole lihava. Ruuasta olen myös säästänyt, sitä kalleinta ei tuu ostettua. Kampaajalla en ole käynyt vuosiin, tytär tasaa latvat. Väriaineet kaupasta. Meikkeihin menee noin 30 e vuodessa. Rahan takia en näin tee, vaan kun on kiva tehdä näin, että hiilijalanjälki ois mahdollisimman pieni. Nykyään ei huvita edes ulkomaanmatkat. Tv:stä ja netistä näkee kyllä kohteet. Täällä maalla kun ei ole pyöräteitä, jossa vois turvallisesti kävellä, niin hankin tässä vähän aikaa sitten kuntopyörän, muutaman vaatteen olen ostanut ja parit kengät vuoden aikana.

10. Käsitteistä Vierailija

Tämän perusteella olet SÄÄSTÄVÄINENja toimit ekologisesti.

SAITA on sensijaan itsekäs. Säästää kaiken, ei hanki tarpeellistakaan, mutta ottaa kyllä vastaan kaiken, minkä ilmaiseksi saa, mutta ei koskaan anna/maksa puolestaan.
    Saituri kerää ja hamstraa varastoon, piiloon muilta, on omaa perhettäänkin kohtaan saita. Hän palvoo rahaa ja tavaraa, niitä ei kuluteta, niistä tulee itseisarvo. Roope-Ankkoja.

11. Tarkoitat varmaan muita kuin villasukkia. Minusta on tullut niin laiska, että teen mieluummin uudet villasukat kuin rupean parsimaan vanhoja. Uusien sukkien tekemiseen tosin menee 6-7 tuntia, parsiminen olisi nopeampaa, mutta kun se on niin ikävää työtä, neulon mieluummin.

Meilläkin vanhat t-paidat ja pyyhkeet menevät siivousräteiksi.

Saituuteen liittyy minusta olennaisesti ahneus ja ehkä kateuskin niitä kohtaan, joilla on saidan mielestä enemmän kuin hänellä. Saita voi olla köyhä ja pakosta säästäväinen, mutta ihan yhtä hyvin saita voi olla myös varakas - kun hän mielellään ottaa vastaan kaiken, minkä saa, eikä toisaalta luovu omastaan kuin äärimmäisessä hädässä, tokihan siinä voi myös omaisuus karttua.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri