Hae Anna.fi-sivustolta

Oletko suorittanut "turhan tutkinnon"

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä yks tavis, 31.05.2014.

1. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Näin koulujen ja oppilaitosten päättäjäispäivänä kysynkin, että montako tutkintoa sinulla on ja kuinka monesta sinulle on ollut hyötyä ja oletko päässyt koulutustasi vastaaviin töihin?
    Itselläni on plakkarissani 9 tutkintoa ja palkkani olen ansainnut 8 tutkintotodistukset esittämällä eri vuosikymmenillä.

Joten yksi tutkinto on jäänyt turhaksi - mutta sen tietoja olen itse omassa elämässäni kyllä voinut täysimääräisesti hyödyntää!

2. jaahah Vierailija

No, työelämää et taida olla kovin montaa vuotta kuitenkaan viettänyt, koska noin paljon tutkintoja. Aika harvalla on sitä mieleistään opiskelupaikkaa. esim. mun pojalla ei ole ainuttakaan, mihin menisi. Ei ole kädentaitoja, ei kiinnosta putkarin, sähkärin ei korjaajan, ei mitkään ei ole kielitaitoakaan. saas sitte joskus nähdä, mihnikä töihin menee tai opiskelemaan. Mulla on yks tutkinto, jonka suoritin yli 40 vuotiaana. Aika turha se on, koska ei oo töihin pyydetty. Olen ihan muissa hommissa, jossa ei tutkintoja välttämättä tarvita.

3. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Hei,
    olen suorittanut melkein kaikki tutkinnut työn ohella opiskellen - en ole saanut minkäänlaisia tukiaisia - enkä ole tietenkään hakenut, kun olen ollut päivätyössä ja työskennellyt samaan aikaan ... lomat on menneet opintojen merkeissä myös illat ja viikonloput jne... viimeisen kymmenen vuoden aikana olen lukenut vain yhden tutkinnon .... että näin on hyvin mennyt töitä olen aina saanut ja tehnyt ... uusi työ ja uusi pätevyys myös tutkintotodistuksen muodossa on avainsana nykyaikana... ei tarvitse tyytyä yhteen elinikäiseen koulutukseen / työhön...
    Kyllä koulutus on omalla kohdallani kannattunut!

4. Eeva* Vierailija

Minä olen suorittanut neljä tutkintoa. Kaikista on ollut hyötyä elämän varrella. Yhden tutkinnon suoritin nuoruudessa kokoaikaisena opiskelijana. Kolme tutkintoa työn ohessa opiskellen. Ja lukemattomia lyhyempiä kursseja. Todistuksia on vino pino.

5. Rehellisesti Vierailija

Jos suoritat työn ohessa niin niistä on hyötyä. Jotkut työnantajat tukee opiskelua, maksaakin sen, ja voi olla kehityskeskustelussa palkankorotuksen väärtti. Jos opiskelet omaehtoisesti niin ei kannata. Näin Suomessa.Hanki perustutkinto, mieluusti kaupallinen ja sitten jämhädä jonnekin ikuisuustyöpaikkaan. Näin neuvoisin nykypäivän nuorta.

6. jaajaa Vierailija

Mikä on nykyisin se ikuisuustyöpaikka ?Ei valtio, kunta tai kaupunki palkkaa uusia kun on jo päällekkäisyyttä entisestään.

7. potkut tuli Vierailija

Totta, että muinoin sai kouluttaa ja kursittaa itseään niin paljon kun kiinnosti, jos siitä oli hyötyä työssä. Perustelut täytyi tietysti olla esimiehelle koulutuksen hyödyllisyydestä. Ja monesti täytyikin mennä esim. lyhyille kurseille kun tuli uusia juttuja eteen. Kyllä työnantaja kustansi. Mutta ei siitä ikuisuustyöpaikkaa välttämättä tule, vaikka kuinka kouluttatuisi. Mutta onhan niistä hyötyä elämässä ja muita työtehtäviä hakiessa.

8. Täti mooonika Vierailija

Ainakin just nyt tuntuu siltä.

Vuonna 2009 hain opevirkaa ammattiopistosta. Virkaan valittiin esimiehen perhepiirin tuttu. Se ei riittänyt vaan samalla lytättiin silloinen yliopistotutkinto ko. laitokseen riittämättömäksi. En kinannut ja valittanut, vaan lähdin hakemaan pätevyyttä. Ensin työnohessa opettajan pätevyys ja sitten aloitin myös työn ohessa ylemmän amk-tutkinnon ja juuri sitä alaa, minkä olisi pitänyt nostaa pätevyyteni oikealle tasolle. Uusi virka avautui vuonna 2012. Kävi kuitenkin pian ilmi, että lakimuutoksen myötä virkaan pystyttiin valitsemaan perus amk-tasoinen, ja ei edes ko. alaa opiskellut henkilö.

Tätä traumaa olen sitten koettanut parantaa viimeiset pari vuotta. Kyseinen yksikkö, sen esimiehet ja eräät kollegat ovat henkilökohtaisella "mustalla listalla" ja jättäydyin opehommista pois. Alkoi oksettamaan koko työ ja se organisaatio. Nimenomaan vanhojen jo pitkään alalla työskennelleiden henkilöiden epävirallinen pelaaminen, ja nuorempien kollegoiden kyykyttäminen jäi oikein hyvin mieleen. Kiitos siitä!

Nyt olen työttömänä ja rekryfirman edustajat ovat ymmällään. Kommentit " niin, mutta oletko tehnyt tätä työtä ihan oikeasti, vai ainoastaan vain opettanut?" Olen tehnyt sekä että... tai "oletko kuitenkin jossakin sijaislistalla" .. no, en ole koska olen suuntautumassa opehommista kokonaan pois.

En ole siis kovin kovaa valuuttaa työmarkkinoilla, mutta ihan sama. Säästöjä on, ja hyvin toimeentuleva mies. Saan aikani todella hyvin kulumaan matkustellen, pihaa ja kotia hoitaen... Toiveeni olisi kuitenkin joskus työllistyä ja antaa oma korteni kekoon yhteiskunnan puolesta.

9. vai sellaista Vierailija

Luulisi, että vanhemmat kollegat olisivat nuorempien kollegojensa puolella ja suosittelisivat heitä vikrkoihin, eivätkä pelaisi selän takana.
    Kyllä sinä vielä työllistyt, nauti nyt vain elämästäsi ja matkustele ja katsele maailmaa kun siihen on mahdollisuus.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri