Hae Anna.fi-sivustolta

Oletko vapaaehtoisesti lapseton? Osallistu tutkimukseen!

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä Gradun tekijä, 17.12.2017.

Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.
  1. Gradun tekijä Vierailija

OLETKO VALINNUT ELÄMÄN ILMAN LAPSIA?

Olen tuleva kotitalousopettaja Itä-Suomen yliopistosta, Savonlinnan kampukselta. Teen laadullista pro gradu -tutkimusta vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Tutkimustani varten haluaisin kuulla aitoja kertomuksia elämästä vapaaehtoisesti lapsettomana. Jos koet, että Sinulla heräsi kiinnostus tutkimukseen osallistumisesta, ole hyvä ja kirjoita vapaamuotoinen kirjoitus alla olevia teemoja ja kysymyksiä apuna käyttäen. Kuvaile kokemuksiasi ja ajatuksiasi mahdollisimman aidosti ja yksityiskohtaisesti. Asioita voit käsitellä vapaasti haluamassasi järjestyksessä. Ilmoitathan kirjoituksessasi myös seuraavat taustatiedot: ikä, sukupuoli, asuinpaikka, koulutus, ammatti, siviilisääty

1. Ympäristön suhtautuminen (sukulaiset, ystävät & tuttavat/tuntemattomat)

Miksi olet vapaaehtoisesti lapseton?

Miten päätökseesi pysyä lapsettomana on suhtauduttu?

Oletko kohdannut tarvetta perustella päätöstäsi?

Oletko kokenut painostusta/kannustusta vanhemmuuteen? Jos olet, niin miten se on ilmennyt? Miten tällöin on perusteltu lasten hankkimista?

Onko ihmisillä ollut ennakkokäsityksiä sinusta/elämästäsi johtuen siitä, että olet vapaaehtoisesti lapseton? Jos on, niin millaisia?

2. Perhekäsitys

Mitä ajattelet perheestä? Ketkä mielestäsi muodostavat perheen?

3. Julkinen keskustelu

Millaiseksi koet vapaaehtoisesti lapsettoman aseman Suomessa? Miksi?

Millainen kuva vapaaehtoisesti lapsettomista annetaan ja miten aihetta käsitellään kokemuksesi mukaan mediassa (lehdistö, elokuva, radio, televisio, internet, sosiaalinen media, jne.)?

Koetko median painostavan/kannustavan vanhemmuuteen? Jos koet, niin miten?

Millaisia ominaisuuksia/luonteenpiirteitä olet kuullut yhdistettävän vapaaehtoisesti lapsettomiin?