Oletteko komennelleet pk:ssa muiden lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilijonkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vilijonkka

Vieras
Teinköhän pahimman luokan mokan...? Poika on viikon verran nyt ollut pk:ssa, ja ryhmässä on yksi uhmaiän kourissa pahemman kerran painiskeleva poika, varmaan vähän päälle 3v. Hoitajatkaan ei tunnu saavan häntä kuriin, eivät edes pahemmin mielestäni yritä (siis sen perusteella mitä näin kun olin poikani kanssa muutaman päivän tutustumassa ryhmään). Tänään kun vein poikaa, alkoi eteisessä heti ihme episodi, kun tää uhmispoika vei mun pojan kädestä lelun, eikä suostunut antamaan takaisin. Yleensä ns. annan pojan hoitaa omat asiansa eli en tosiaankaan ole mikään curling-äiti, mutta nyt nyppi, kun muutenkin on ollut tuon pk:n aloittamisen kanssa vähän hankalaa ja oltiin tosiaan ehditty olemaan sisällä kokonaista kaksi min. kun tämä touhu alkoi. Komensin lopulta tätä poikaa aika tiukasti antamaan lelun takaisin, ilman mitään vaikutusta tosin. Hoitaja tuli paikalle, ja oli aika selvästi närkästynyt, kun sillä tavoin aloin siellä vierasta poikaa komentamaan. Heidän tontilleen tietysti astuin, mutta jotenkin "vaistomaisesti" vaan aloin siinä komentelemaan, kun ärsytti se pojan käytös niin.

Hmmmm, olikos toi kovin noloa mulle, mitä mieltä olette...

Olisin puuttunut myös asiaan.
Jos omalle lapselle opettaa että lelua ei viedä toisen kädestä niin hämmentyyhän siinä jos joku toinen niin saa tehdä eikä äiti/isä sano siinä vaiheessa mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Olisin puuttunut myös asiaan.
Jos omalle lapselle opettaa että lelua ei viedä toisen kädestä niin hämmentyyhän siinä jos joku toinen niin saa tehdä eikä äiti/isä sano siinä vaiheessa mitään.

Näin. Kyllä minäkin olisin pitänyt huolen että lelu olisi palautunut poikani käteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä annan kyllä päiväkodissa hoitajien tehdä oman työnsä, eivätköhän kuitenkin osaa sen homman paremmin kuin sinä. Vastaus kysymykseesi: oli noloa!

Juu hoitajat saa tehdä työnsä mutta jos hoitaja ei ole juuri silloin paikalla jos joku vie lapsen kädestä lelun niin kyllä minäkin komentasin.

Minusta ei olisi mitään noloa. Kysyitkö hoitajalta, mikä oli ongelma?

Jos joku vaikka lyö toista päiväkodissa ja olet vieressä, niin kyllä sinä se tappelun lopetat. Etkä varmaankaan ryhdy etsimään toisesta päästä päiväkotia henkilökuntaa.

no höpö höpö! ei ollut noloa. ei ne hoitajat aina huomaa kaikkea ympärillä tapahtuvaa vaikka pitäisi. Olen itsekkin joskus huomannut saman. En kyllä ole ollu tilanteessa missä olisi pitäny komentaa, mutta kerran yksi hoitolapsi meinas tippua keinusta ja kerkesin justiin ottamaan vastaan tytän ennen kuin tipahti maahan. Hoitaja vain kiitti mua sit.

Ihan oikein teit. Lapsen pitää totella muitakin kuin hoitotätejä vain. Eihän ne aina ole näkemässä tekeekö lapsi jotain väärää.

Itse olen komennellut lapsia useinkin. Aina on ollut kyse siitä että joku lapsi/lapset pahoinpitelee tai kaltoin kohtelee toista lasta.

Eiköhän se ole aikuisten tehtävä puuttua oli kyseessä sitten hoitaja tai toisen lapsen vanhempi joka sattuu oleaan paikalla.
Meillä oli myös muskarissa joku tyttö vienyt meidän tytön kädestä pallon vaikka itsellä oli pallo kädessä eikä tytön äiti ollut reagoinut mitenkään joten mummo oli sitten ojentanut tätä vierasta tyttöä. Ihan aiheesta jos ei oma vanhempi tajua omaa lastaan ojentaa.

Olen minäkin komentanut ihan samanlaisessa tilanteessa. Samoin keran kun eräs poika kävi raiveleihin kiinni poikaani. Otin kyllä pojan tiukkaan puhutteluun ja sanoin, että aion soittaa hänen vanhemmilleen asiasta myös. Päiväkodin henkilökunta sanoi, että hyvä kun puutuit, kun heti heille kerroin tapauksesta ja siitä mitä olin vieraalle pojalle tilanteessa sanonut. Samoin myös, että henkilökunta voi myös kertoa asiasta pojan vanhemmille ja jos jotain epäselvää, niin minuun voi ottaa yhteyttä.

Yhteistyössä