Oletteko siirtäneet taaperon nukkumaanmenon avulla aamuherämistä myöhemmäksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pesco harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pesco harmaana

Vieras
En tiedä miksi, mutta meidän poika on alkanut nyt heräilemään aamuisin klo 6. Ennen nukkui aina 7.30 saakka, mutta eilenkin poika pomppasi pystyyn 5.45. Tämä on vähän huono päivähoidon kannaltakin, koska siellä mennään päikyille vasta 12.00, ja tällöin meidän lapsi on jo totaalisen naatti ja kiukkuinen. Tietysti itsekin tykkäisin nukkua vähän pidempään kun ei tarvisi vielä niin aikaisin herätä...

Tähän varmaankin vaikuttaa se, että poika on hokannut voivansa lähteä omasta sängystään, omasta huoneestaan ja tulla touhuamaan meidän makkariin. Olemme siirtäneet hänet tässä taannoin pinnasängystä lastensänkyyn. Ennen, kun pinnasängyssä alkoi huutelemaan äitiä, niin ilmoitin vain takaisin, että vielä nukutaan ja laittaa tutin suuhun, ja hän nukahti uudelleen...

Mutta siis olen ajatellut siirtää nukkumaanmenoaikaa illalla vähän myöhemmäksi. Tietysti pikkuhiljaa, mutta tavoite on venyttää sitä 21 asti. Kauhistuttaa jo valmiiksi kellojen siirto, joten olisi tosi kiva saada hänet heräämään vähän myöhemmin.

Oletteko onnistuneesti siirtänyt lapsen heräämistä myöhemmäksi? Miten se tapahtui? Kauanko siihen meni? Oliko jotai erityisiä vaikeuksia?

Kiitos vastauksista! :)

Ps. Poika on siis 1,5v.

meil 3 v 3 kk poika
ei auta mikään yritys siirtää aiemmaksi nukkumista tms
IHAN TASAN OMAN KELLONSA MUKAAN eläa (nukahtamiset, kakat)
Eilenkin herätin pv-unilta ja toivoin et nukahtais aiemmin illalla mut 22 meni
ja aamul jo 6 ekan kerran heräs ja nyt viel väsyneenä sängs on
kiva mennä pvkotiharjoitteluun......

ja 1 v jälkeen en ole saanut nukahtamaan ennen 13.30ä norm menee jopa 14.
Pv hoidon aloitus tässä huolestuttaa. Kaikki vannovat, et siel päikyssä sit nukkuu ajoissa....
TOIVOTTAVASTI!

ja vaik 6 tai 7 herännyt niin ei nukahda ennen 14.
Eli pvunia on kyllä jäänyt jo paljon kotona poiskin.
Lapsellekin parempi pitkät yöunet (no max 11 h) kuin 7-14 pv unet max16-22 ja vain 9 h yöunet

"siirto" mä uskon kanssa, etä nukkuu päiväkodissa sitten ihan hyvin! Kyllä yleensä lapset koheltavat itsensä ihan tainnoksiin ja ovat valmista kauraa viim klo 12 :) Tsemppiä hoidon aloittamiseen!

toivon ja uskon, mut suren melkein joka pv pojan unia. Pitäs vaan luovuttaa. En niiille mitään voi ja kasvaa ja kehittyy. Hirveää on olut nähdä väsynyt poika useasti joka vaan sängys pälättää eikä nukahda vaik on väsynyt :/

Meillä ei auttanu nukkumaanmenon myöhästys. Seurauksena lapsi nukkui vähemmän koska herääminen ei siirtynyt mihinkään. Nyt on 4v ja nukahtaa siinä 21-21.30 ja herää 6-7. Ei nuku päikkäreitäkään.

Kai se on sitten lapsikohtaista mutta meillä onnistuu kyllä tuo temppu. Eli jos halua että nukkuu myöhempään niin sitte vaan laittaa nukkumaan vähän myöhempään. Meillä 2vuotias menee nukkumaan keskimäärin klo21-21.30 ja saattaa posottaa aamusta jopa klo9 asti mutta vähintään 8 asti. Tosin minä ite oon aamuvirkku ja koululaisen takia pitää nousta arkisin joka tapauksessa klo7, mutta mulla jää sit siihen aamuun vähän sellaista hiljaista aikaa kun kaksi pienintä nukkuvat vielä. Meillä siis ainakin lasten nukkuminen määräytyy tunneissa, eli ne nukkuu yössä aina tietyn tuntimäärän, laitto ne nukkumaan sitte minä kellon aikana tahansa niin ne herää tietyn tuntimäärän jälkeen, ei tiettynä kellonaikana.

Meillä herää tiettynä kellonaikana.. joskus harvoin saattaa mennä niin, et jos laittaa 9 nukkumaan niin herää aamulla klo 7... mut normaalisti kun laitan klo 8 nukkumaan niin ovat klo 6 ylhäällä... mut ei sinällään nyt haittaa, kun päiväkodissa ollaan jo 7.15 :) ei tarvii herätellä :D mut kun jään työttömäksi joulun jälkeen niin sit kyl olis kiva nukkua vaikka sinne 7 asti edes :) kyllä silloinkin varmaan joinakin päivinä vien aamupäiväksi lapset hoitoon että pysyy kaverit kumminkin :)

Meillä toimii. Meidän 2v on aina ollut vähä uninen. Nykyään menee nukkumaan klo 22 ettei herää ennen kuutta. Jos menee nukkumaan klo 21 herää viideltä ja niin edes päin.

Kai se on sitten lapsikohtaista mutta meillä onnistuu kyllä tuo temppu. Eli jos halua että nukkuu myöhempään niin sitte vaan laittaa nukkumaan vähän myöhempään. Meillä 2vuotias menee nukkumaan keskimäärin klo21-21.30 ja saattaa posottaa aamusta jopa klo9 asti mutta vähintään 8 asti. Tosin minä ite oon aamuvirkku ja koululaisen takia pitää nousta arkisin joka tapauksessa klo7, mutta mulla jää sit siihen aamuun vähän sellaista hiljaista aikaa kun kaksi pienintä nukkuvat vielä. Meillä siis ainakin lasten nukkuminen määräytyy tunneissa, eli ne nukkuu yössä aina tietyn tuntimäärän, laitto ne nukkumaan sitte minä kellon aikana tahansa niin ne herää tietyn tuntimäärän jälkeen, ei tiettynä kellonaikana.

Meillä sama homma :)

Meillä siis 1,5v tyttö, jolla oli tuossa reilu 1veenä semmoinen kausi että alkoi heräileen 6.30-7 aikaan normaalin 8.30 sijaan. Alkoi silloin aina klo 20 aikoihin nukkumaan. Yritin välillä hiukan aikasemmin laittaa unille että jos tarviikin enemmän yöunta ja siksi herää nuin aikasin. Ei auttanut.
Sitten laitoin tumman lakanan meidän huoneen ikkunaan että huone on ihan hämärä koko ajan. Se auttoi kylllä ja sitte tosiaan myöhensin nukkumaanmenoaikaa.
Ja nyt pari viikkoa sitten siirsin tytön omaan huoneeseen nukkumaan, pinnasänky käytössä vielä, niin kylläpäs unet parani entisestään. Varmaan kun ei heräile mihinkään meidän kääntymis/kuorsaamisääniin enää, huippua :)
Eilen alkoi nukkuun siinä ysin jälkeen ja nyt pitänee lähtä herättelemään tyttöä!
Mutta ei tätä herkkua kauaa kestä, työt (vuorotyö onneks :)) ja päivähoito alkaa kuukauden päästä joten sittenpä sitä pitäis alkaa herään ihmisten aikaan :D

Meillä lapset herää 06-07, yleensä n. 6.30. Ihan sama mihin aikaan menevät nukkumaan. Jos laittaa myöhemmin heräävät yleensä aikaisemmin, en tajua tätä logiikkaa mutta näin se menee.
Jos päikkärit jää väliin, niin silloin saattavat nukkua aamulla pidempään, mutta heräilevät yöllä. En tiiä onko sitten liian väsyneitä vain mikä on?

• Tykkää
Reactions: lissukka.