Oli muuten hyvää tuo munakastike ja perunat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kylläruokaonhyvää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kylläruokaonhyvää

Vieras
Muistin ihan yhtäkkiä lapsuuden "lamaruuan" ja alkoi tehdä mieli. Tein sitten maitokastikkeen ja neljä keitettyä munaa silputtuna joukkoon. Lisäksi keitin perunat ja oli juuri niin hyvää kun muistin! Koskaan ennen en ollut tätä tehnyt itse ja poika 2v 10kk veteli kaksi lautasellista ihan onnessaan! :)

Voi, että kun olis ihana tehdä, mutta kun meidän esikoinen ei tykkää kananmunasta. En ole saanut häntä syömään edes pikkunokaretta koskaan. Munakastakin olis mukava tehdä, vaan kun ei...Ja kuopus kyllä söis...

Laitoin 4dl kylmää maitoa ja 3-4rkl jauhoja kattilaan. Kattila liedelle ja kun alkoi saostua, niin pari rkl margariinia joukkoon. Maustoin suolalla ja hitusella valkopippuria. Sinne sitten ne 4 keitettyä (n.10min) munaa silputtuna sekaan.

Perunatkin maistuu yleensä jotenkin makeilta tämän kanssa. :)

Sulata miel. teflon-kattilassa rasva tai laita rypsiöljyä. Sekaan vehnäjauhot samoin kuin ruskeassa kastikkeessa, mutta anna vain kiehahtaa. Älä ruskista! Maito sekaan seuraten saostumista. Mausteeksi olen laittanut suolan lisäksi valkosipuli- tai sipulijauhetta, jos ei satu olemaan kotona sipulia.

Alkuperäinen kirjoittaja kyselijä:
Miten tuo maitokastike tehään:) vois ens viikolla tehä kun on henkilökohtanen lama ennen lapsilisiä :D
Ruskeen kastikkeen jne osaan tehä mut mitens tuo :D

Sulata margariini kattilassa, lisää vehnäjauhoja, sekoita, älä ruskista. Lisää maito, hämmennä ettei pala pohjaa. Mausta! Eli ihan kuin ruskeakastike ilman ruskeutta :)

Mielestäni helpompi tuo, kun laittaa ensin maidon ja jauhot sekaisin. Ei varmasti tule kökköjä, kun sekoittaa jauhot maitoon ennen kuin alkaa kuumentaan. Mutta molemmat käy. :D

tää on ihan sikahyvää. mä laitan yleensä munasoossia paistetun kalan kanssa, mut menis kyllä ilman sitäkin. mieheni rakastui tähän ruokaan ikihyviksi kun kerran sitä laitoin, ei ollu ikinä ennen syönyt. nyt kuuluu vakiotoiveruokiin.

koska me ollaan kevennetty muutenkin ruokavaliota, mä en laita koskaan yhtään mitään rasvaa. kuten en ruskeaankaan kastikkeseen. jauhot ja maito kattilaan ja keittämällä suurustuu. ruskea soossi siis tietty veteen.

Kuulostaa oudolta, mutta on hyvää tämäkin tyttöni minulle opettama bravuurinumero. Siis maito kuumennetaan ja sekaan sulatetaan Koskenlaskijaa tms juustoa suurusteeksi. Sekaan kipataan hyvin ruskistettu ja maustettu jauheliha. Toimii hyvin pastan kastikkeena.

Oi että alkoi tehdä mieli makaronivelliä ja toiseksi tätä kananmunakastiketta.. äitiä tulee ikävä kun näitä ruokia miettii. mieheni vaan ei osaa syödä pelkästään perunoita ja kananmunakastiketta.. tuo minullekin sitä! :)

Yhteistyössä