Oli sitten ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun osallistun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Nimittäin siihen joulupuu -keräykseen. Kun luin tuosta toisesta ketjusta, kuinka ihmiset valittavat saamistaan lahjoista. Puhumattakaan siitä, että "ylimääräisiä" olisi jaeltu perhekerhossa kelle vaan.

Luulin tuottavani jollekin lapselle hyvää mieltä, mutta vikaan meni. Enpä aio enää osallistua.

Meidän lehdessä oli tänään juttu, että jonossa seisoville venäläisille rekkamiehille oli käyty aattona jakamassa ruokaa. Nyt mietitään kuka laskun maksaa, SPR kenties? Ihmiset on melko vihaisia, että oman maan vähävaraisille tarkoitetut rahat käytetään tämmöiseen. Varsinkin, kun Venäjältäkin tuotiin ruokaa kuskeille. Mitä hädänalaisia ne muka ovat, työssä olevat ihmiset?!

Tässä sen taas näkee, ettei mihinkään kannata hyvässä uskossa osallistua.

Varmasti aina menee joku pieleen, mutta varmasti suurin osa menee joulupuu-keräyksessä perheisiin joissa tarvetta on ja jossa tullaan pienestäkin hyvälle mielelle.
Me emme välttämättä olisi tarvinneet lahjoja, mutta perhetyöntekijät niitä jakoivat koska olemme avohuollon piirissä. Välillä on tosi tiukkaa mutta jouluksi nyt lahjoja kuitenkin saimme ostettua ja muiltakin.
Mutta, joulupuukeräyksestä tulleet lahjat olivat todella mieluisia ja ihania. Eivät mene hukkaan meillä! Ja itse laitan hyvän kiertämään, eli jos meillä alkaa liikaa leluja tai vaatteita ja tarvikkeita olemaan, en minä niitä roskikseen ainakaan laita ja en jaksa ruveta myymään. Pistän sitten kierrätykseen tai jos tiedän jonkun tutun jolle antaa, niin annan tarvitsevalle.
Joten meillä ei ainakaan hukkaan mikään lahja ole eikä olisi mennyt, vaikkapa sitten villasukat!
Kiitos joulupuukeräykseen osallistuneille! Itse aion osallistua kun pystyn :)

Siksipä en anna rahaa mihinkään vaan pidän itse kaiken. Jos haluaa auttaa niin että tietää varmasti auttaneensa, on itse jalkauduttava ihmisten pariin ja huiskautettava vaikka naapurin mummon matot tai kiehautettava päiväkahvit ja tarjottava kuunteleva korva.

Kaiken maailman keräyksiin annetuista summista, se itse Asiaan menevä osuus oli muistaakseni 10%. Loput 90% menevät toiminnan ylläpitämiseen. Että semmosta.

Samahan se oli niiden rahakeräysten kanssa kun niitä lahjakortteja sai ihan hyvässäkin taloudellisessa tilanteessa olevat.
En ole kyllä itse osallistunut mihinkään keräykseen mutta ei ole jatkossakaan pelkoa että osallistuisin. Hyvä että ihmisillä on myös kritiikkiä näitä hyväntekeväisyysprojekteja kohtaan niin rahat voi oikeasti joskus päätyä oikeaankin osoitteeseen.

Me ollaan miehen kanssa myös tehty päätös, että mihinkään keräyksiin ei enää anneta. Niin paljon on saatu lukea näistä väärinkäytöistä sun muista. Mielellämme henkilökohtaisesti autamme omassa tuttavapiirissämme olevia avuntarvitsijoita.

Yhteistyössä