Hae Anna.fi-sivustolta

Oliko tämä psykiatrin kommentti vähän asiaton?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä toipilas, 18.07.2014.

1. toipilas Vierailija

Kävin psykiatrilla Kela-lausuntoa varten, ja hänen puheensa jäivät ahdistamaan. Vai skitsoilenko nyt ihan turhaan?

Minua on noin 5 vuotta sitten hoidettu anoreksian takia, olen toipunut aika hyvin siitä normaalipainoon, olen aika siro ja hoikka kuitenkin, en rajoita syömistä mutta pelkään yhä lihomista. Ahdistun jos en pääse liikkumaan runsaasti. Nyt haen terapiaa enimmäkseen ahdistukseen.*

Mutta siis. Psykiatri kysyi, punnitsenko itseäni. Sanoin, että en, en omista vaakaa. Lopetin punnitsemisen heti toipuessani.*
    Psykiatrin reaktio: "Mikset punnitse!?" Sitten hän piti puheen siitä että painoni on olemassa joka tapauksessa, vahdin kuitenkin kiristävätkö vaatteet jne, joten asia olisi pois päiväjärjestyksestä jos kävisin vaa'alla. Sitten hän sanoi: "Tutkimusten mukaan ne jotka punnitsevat itseään päivittäin onnistuvat painonhallinnassa kaikkein parhaiten. "

Jooo, periaatteessa totta, mutta ahdistuin. Miltä tuo teidän korvaanne kuulostaa, että päivittäin punnitseminen nostetaan esille entiselle anoreksiapotilaalle? Päässä alkoi pyöriä ajatus, että minun pitää siis nyt alkaa hallita painoni, vaikka järjellä tiedän ettei tarvetta ole.*

Kaiken huipuksi äitini reaktio oli: "No eihän sun kropassa oo grammaakaan ylimääräistä" mutta kohta siihen perään: "Jos vaa'an lukema ahdistaa niin eihän sitä tarvi kauheana laihduttaa, vaan vaikkapa lopettaa karkinsyönnin. " mä siihen sanoin et en edes syö paljoa karkkia. Se: "Et kyllä mut lopettaa sit vaikka kokonaan."

Nyt yhteisvaikutuksena mun syöminen, joka ei oo kuukausiin vaivannut mua juurikaan, tuntuu yhtäkkiä taas pahalta ja liialta. Tiedän järjellä ettei siitä ole kyse, vaan voin elää niinkuin ennenkin. Ahdistuinko mielestänne ihan aiheetta?

2. Juzu Vierailija

Kyllähän se vähän oudolta kuulostaa, että lääkäri käskee punnitsemaan. Itsellä syömisongelmien yksi oire on ollut se, että siellä puntarilla pitää ravata tiheään. Jos saat syötyä ja kaikki on muuten ihan okei, niin miksi ihmeessä pitäisi itseään vielä punnita?
    Äitisi kommentti oli ehkä vähän ajattelematon, mutta pelkkää karkkia hän varmasti tarkoitti. :)

3. eivaakaa Vierailija

Eikö se psykiatri tiennyt sun taustasta?! Olisko se vahingossa katsonnut jonkun toisen ihmisen papereita, tai sekoitti johonkin toiseen?

Omakohtaisesti voin meinaan sanoa, että yks iso syömishäiriöstä yli pääsemiseen oli se vaa'an poisheittäminen... jäi todella iso ahdistus pois, ja säästäähän se ihan jo aikaakin kun ei tartte joka välissä kiiruhtaa vaa'alle. Vaatteet on ihan hyvä merkki siitä, jos meinaa laihtua (alkaa housut pudota jalasta) tai sitten taas jos meinaa lihoa (alkaa kiristää)
    ei mun tartte grammalleen joka päivä (tai pahimmillaan useita kertoja tunnissa) tietää mitä mä painan... eikä sunkaan.
    Olisko vaan seonnu asiakkaissaan se psykiatri...

4. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Tuosta kommentista kannattaa antaa palautetta kyseisen paikan ylilääkärille.

Ja sille psykiatrille sellaiset terveiset että kukaan normijärkinen ihminen EI punnitse itseään päivittäin. Normaaleilla ihmisillä elämä pyörii ihan eri asioiden ympärillä kuin painon ja ulkonäön.

5. sopivasti kg Vierailija

psykiatrisi vastaanotolla käy varmasti monenlaisia ihmisiä ja toi sen kommentti "Tutkimusten mukaan ne jotka punnitsevat itseään päivittäin onnistuvat painonhallinnassa kaikkein parhaiten. " sopisi jollekin, joka painii LIIKAkilojensa kanssa. sen olisi pitänyt keskittyä juuri sinuun sillä hetkellä, eikä elää siinä psykiatrian ja muun lääketieteen maailmassa, jossa kaikkiin ihmisiin pätevät ne samat oppikirjojen diagnoosisäännöt. ja tosiaan, kuka terve, normaali ihminen, jolla on elämässä vaikka mitä muutakin kuin paino, ramppaa vaa'alla päivittäin? kävin itse tänään lääkärillä, joka aiheutti lähinnä päänsäryn tunkemalla kysymyksillään ihon alle, ja sillä on joku pakkomielle saada mut vaa'alle, eikä ole eka tohtori. en suostu. on mun oma asia paljon painan, enkä ole käynyt vaa'alla yli kahteen vuoteen, normaalipainossa ja lähes tasapainossa tän syömäkamppailun kanssa. ihmiset pärjäsi vuosituhansia ilman vaakaa (tiedä yhtään milloin se on keksitty) ja niin pärjäävät monet tänäpäivänäkin.

ei sun ahdistukses mun mielestä aiheetonta ole. ihmisten sanomiset pohjautuu aika paljon niiden omiin kokemuksiin, etenkin äideillä kun mukana on vielä tunteet ja se loputon huoli omasta lapsesta, pidät vain itsesi erillään muiden sanomisista. sinä itse olet toipunut sen verran mitä olet, sinä sen olet tehnyt ja se on iso juttu.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri