Olin vasu keskustelussa jossa päiväkodilta oleva palaute oli tämän tyyppistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äisskkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äisskkki

Vieras
että kun tuo teidän Lassi ei osaa vielä laittaa kenkiään jalkaan ja vertasi että taitavammat meillä tekee itse jo rusetitkin lenkkareille.
Mielessä alkoi kalvamaan tämä lasten vertailu keskenään.
Jos lapseni on "jäljessä" muita, koen tämän vertailun silti jotenkin pahalla.

Ompas aika tökerösti hoidettu. Kyllä itse pyrin vasukeskusteluissa olla vertaamatta lastamuihin ryhmän lapsiin. Vaan kertomaan, että näissä asioissa tarvitsee hiukan enemmän vielä harjoitusta tms...

Varmaan sillä tarkoitettiin sellaista yleistä tasoa Lassin ikäisillä lapsilla. Vaikka lapset kehittyvät omaan yksilölliseen tahtiinsa, jotain vertailua tarvitsee tehdä. Esimerkiksi eskarilaiset osaavat pukea itse, tunnistaa aakkoset jne. Jos yksi ei näitä osaa, se on hyvä ja tärkeä tiedostaa. Sillä ei ole tarkoitus loukata vanhempia eikä vertailla lasten osaamista keskenään kilpailumielessä, vaan pitää ajantasalla siinä, mitä tietynikäisen lapsen voi odottaa jo osaavan, toisinsanoen se voi olla myös vihje että ko. asioihin on syytä panostaa myös kotona.

....miten olisit toivonut asian esitettävän?
Ja ei osaa? Vai ei halua,suostu itse laittaa?
Ehkä sitä vertailua käytetää vanhempien herättelyyn. Mistäs sitä pitäisi tietää mitä lapsen kuuluisi jo osata jossei ole mitää vertailupohjaa, ehkä he koitti antas teille sitä vertailupohjaa.
Ja täältä vertailupohjaksi, meillä 1,5v.osaa itse laittaa tarralenkkarit jalkaan

En saanut myöskään vinkkejä mitä tekisin "ongelman" korjaamiseksi. Oli vain toteamus. Jäin jälestäpäin näitä miettimään. Ehkä pyydän selvennystä.

Neuvominen otetaan usein vanhempien taholta "varpaille astumisena", joten ei välttämättä aleta neuvomaan miten omien vanhempien pitäisi lastensa kanssa tehdä vaan vanhemmat kyllä useimmiten osaavat itse pyytää neuvoa, jos sitä tarvitsevat ja meiltä haluavat.

Nii, koetko että tarvitset jotain ohjausta siihen kuinka opetat lastasi pukemaan kengät....? Tai johonkin muuhun tiettyyn asiaan?
Ei ne yleensä mitää hirveen erikoisia asioita ole, niihin vain pitää vanhempana nähdä se vaiva että opettaa sitä lasta, edes jotenkin.

Ja joskus sitä olettaa, että ihmistä itseäänkin vois alkaa kiinnostaa asiat, eli että hän itse ottais vastuuta ja kysyis niitä neuvoja niihin ongelmiin. Se on kenenkään turha alkaa neuvomaan jos toista ei kiinnosta.

Ehkä jotkut vanhemmat pitävät lapsiaan vähän pienempinä kuin mitä ovatkaan. Tehdään liikaa lasten puolesta? (onhan se joskus selkeästi helpompaakin kuin opettaa ja odotella että tulisi valmista..) Tuollainen vertailu esitettiin ehkä varmuuden vuoksi juuri siksi, että vanhempi ymmärtäisi ettei lapsi ole liian pieni enää osatakseen tätä asiaa itsenäisesti? Toki tuollaisten vertailujen kanssa pitäisi vähän varoa ja koittaa keksiä muita tapoja esittää se sama asia.

Niillä voi olla joku tarve kirjata jokaiselle joku kehityskohde.

Mun 5v tyttärelle laitettiin kehotyskohteeksi, että pitäis oppia käymään päiväkodissa kakalla!!
Kun siis kakkaa aamuisin kotona ja täts it...ei sit päivän mittaan tuu kakkahätää.
Mut kun on muuten kaikin puolin "normaali" ja ehkä monissa asioissa ikätasoaan vähän edelläkin, sosiaalinen, reipas, jaksaa keskittyä, on kavereita, osaa olla yksinkin....
Joo....

Yhteistyössä