Olisin tehnyt samoin kuin ap. Ei ole kakkutarjoilun aika. Minusta ei ole kovin kaunis tapa ruinata kylässä kakkua.
No nimenomaan se ei olisi kaunis TAPA. Mutta elämä on vuorovaikutusta, ja se antaa molemmille osapuolille enemmän silloin, kun toimitaan enemmän tunne- kuin tönkkösääntöpohjalta.
Vaikka tuo muksu kerjäisikin multa herkkuja alvariinsa, niin silti antaisin nimenomaan viikonlopun juhlista jääneen kakkupalan, koska sillä tapaa lapsi saisi kokea tavallaan olleensa yksi vieraista. Juhlistaisin vielä tilannetta jotenkin, ja killitettäisiin porukalla, että siinä se meidän pieni vieras nyt maistelee. Oma tuskin olisi kateellinen koska nimenomaan kunnioittaisin tuolla tapaa hänen vierastaan, ja jos jotain makeanhimoa alkaisi ilmetä hänessäkin, niin tehtäisiin jotain hyvää jälkiruuaksi.
Sitten taas saman pikkuvieraan tavanomaiseen makeannälkään saattaisin hyvinkin todeta, että nyt syödään ruokaa ensin. Siinä vaiheessa kun meidän mukula tulee tuohon kyläilyikään, niin yritän tehdä mahdollisimman usein semmoista helposti jatkettavaa ruokaa tai justiinsa soppaa, tai muuten huolehtia että ruokaa on riittävästi. Tai sitten söisin itse eiliset jämät.
Mun mielestä vieraanvaraisuus on todella tärkeää, eikä sen osoittaminen vaadi nöyristelyä tai sitä, etten pidä omista oikeuksistani kiinni. Mutta mun tehtäväni äitinä on myös avartaa lapsen ystävien maailmaa ja tarjota heille tunne, että he ovat tärkeitä ja arvostettavia ihmisiä. Samalla voin ihan vahingossa opettaa heille omalta osaltani, miten tärkeät ja arvostettavat ihmiset käyttäytyvät.
Eli ap:lle sanoisin, että en pidä häntä inhottavana, mutta pelokkaana kyllä. Pelkään, että hän ei luota omiin oikeuksiinsa koska joutuu pitämään niistä niin huolekkaasti kiinni.